Koniec lodowca Thwaites?

Nowe mapy pokazują, jak ciepła woda może dotrzeć do lodowatego podbrzusza lodowca Thwaites

Nowe mapy dna morskiego ujawniają pierwszy wyraźny obraz systemu kanałów, które mogą pomóc przyśpieszyć upadek wrażliwego lodowca Thwaites na Zachodniej Antarktydzie. Kanały są głębsze i bardziej złożone niż wcześniej sądzono i mogą prowadzić ciepłą wodę oceaniczną aż do dolnej części lodowca, topiąc ją od dołu – stwierdzili naukowcy.

Naukowcy szacują, że woda roztopowa z lodowca Thwaites wielkości Florydy jest obecnie odpowiedzialna za około 4% wzrostu poziomu mórz na świecie. Całkowite załamanie się lodowca, które według niektórych badaczy może nastąpić w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat, może spowodować wzrost poziomu mórz o około 65 centymetrów. To, jak i kiedy może nastąpić ten upadek, jest przedmiotem pięcioletnich międzynarodowych wysiłków badawczych .

Lodowce takie jak Thwaites są powstrzymywane przed zsuwaniem się w kierunku morza zarówno przez oparcie brzeżna część lądolodu, która unosi się swobodnie na powierzchni wody (lodowiec szelfowy) – jęzorów lodowcowych, które wystają z morza – jak i przez kształt samego dna morskiego, co może pomóc unieruchomić lód lodowca. Jednak w dwóch nowych badaniach, opublikowanych w Internecie 9 września w The Cryosphere, naukowcy pokazują, jak stosunkowo ciepłe wody oceanu mogą mieć drogę prosto do podbrzusza lodowca.

Kanały wyrzeźbione w dnie morskim, rozciągające się na kilka kilometrów i głębokie na setki metrów, mogą pełnić rolę ścieżek (czerwona linia z żółtymi strzałkami, jak widać na tej trójwymiarowej ilustracji), doprowadzając stosunkowo ciepłe wody oceanu do krawędzi wrażliwego lodowca Thwaites, przyspieszając jego topnienie. Zdjęcie: INTERNATIONAL THWAITES GLACIER COLLABORATION

Od stycznia do marca 2019 r. Naukowcy korzystali z różnych metod powietrznych i okrętowych – w tym pomiarów radarowych, sonarowych i grawitacyjnych – do badania dna morskiego wokół lodowca i dwóch sąsiednich szelfów lodowych. Na podstawie tych danych zespół był w stanie oszacować, w jaki sposób kształtowane jest dno morskie pod samym lodem .

Wysiłki te ujawniły serię nierównych grzbietów i głębokich koryt na dnie morskim o głębokości od około 250 do 1000 metrów. Zespół odkrył, że w szczególności jeden główny kanał o głębokości ponad 800 metrów może odprowadzać ciepłą wodę od zatoki Pine Island do zanurzonej krawędzi lodowca.

Źródło: Carolyn Gramling

T.A. Jordan et al. New gravity-derived bathymetry for the Thwaites, Crosson, and Dotson ice shelves revealing two ice shelf populationsThe Cryosphere. Vol. 14, September 9, 2020, p. 2869. doi: 10.5194/tc-14-2869-2020.

K.A. Hogan et al. Revealing the former bed of Thwaites Glacier using sea-floor bathymetry: implications for warm-water routing and bed controls on ice flow and buttressingThe Cryosphere. Vol. 14, September 9, 2020, p. 2883. doi: 10.5194/10.5194/tc-14-2883-2020.

Zdjęcia: ALEX MAZUR