Naukowcy odkrywają tajemnicę dziwacznego czterogłowego penisa kolczatki

Naukowcy z Australii odkryli tajemnicę dziwnego “czterogłowego” penisa kolczatki, tworząc zaawansowany model 3D tego osobliwego narządu.

Istnieją cztery gatunki kolczatek, które wraz z dziobakami tworzą wyjątkową grupę znaną jako stekowce – najmniejsza z trzech grup ssaków – której członkowie składają jaja jak ptaki i ryby, ale także produkują mleko jak inne ssaki.

Jedną z największych tajemnic stekowców jest penis kolczatki, który ma cztery oddzielne głowy lub żołędzie na końcu trzonu. Gdyby to nie było wystarczająco dziwne, podczas każdej erekcji używane są tylko dwie głowy – mogą ich używać naprzemiennie.

„Dokładnie, w jaki sposób kolczatki to robią, zawsze było tajemnicą” – powiedzieli naukowcy w oświadczeniu. „Ale po raz pierwszy rozwikłaliśmy to, jak to się dzieje anatomicznie”.

Zbliżenie na charakterystyczny czterogłowy penis. (Źródło zdjęcia: Jane Fenelon)

Niesamowitość obfituje

Oprócz charakterystycznego kształtu penisy kolczatki są również niezwykłe, ponieważ w przeciwieństwie do większości innych ssaków używają penisa tylko do rozmnażania płciowego, a nie do oddawania moczu. Zamiast tego kolczatki używają kloaki – uniwersalnego otworu do oddawania moczu, defekacji i, u samic, składania jaj. Gdy nie są używane, penisy kolczatki są wciągane do wnętrza ich ciała i wychodzą przez otwór kloaki w stanie wzwodu; ich jądra, które niezwykle nie mają moszny, pozostają cały czas w ich ciałach.

Oprócz niekonwencjonalnych genitaliów plemniki kolczatek są również niekonwencjonalne i mają zadziwiającą zdolność do pracy zespołowej.

„Próbki nasienia po wytrysku zawierały pakiety do 100 plemników, które łączyły się, tworząc kulisty kształt” – powiedziała Jane Fenelon, główna autorka badania i biolog reprodukcyjny z University of Melbourne. „Zaobserwowano, że te pakiety płyną stopniowo do przodu w energiczny i skoordynowany sposób, a większe pakiety wydają się pływać lepiej niż pojedyncze plemniki lub mniejsze pakiety”.

Znanych jest bardzo niewiele plemników zwierząt, które to robią, a przyczyna tego jest nieznana, powiedziała Fenelon.

Skanowanie trzonka

Aby lepiej zrozumieć, jak działają penisy kolczatek, zespół Fenelon zbadał kolczatki australijskie Tachyglossus aculeatus ) w rezerwacie dzikiej przyrody w Australii. Niestety, kolczatki mają tendencję do doznawania urazów, zwykle spowodowanych przez kolizje drogowe, które są tak poważne, że zwierzęta są często uśmiercane. Ale na szczęście dla naukowców ich penisy są nadal w wystarczająco dobrym stanie, aby można je było zbadać, powiedziała Fenelon.

Naukowcy stworzyli modele 3D ich penisów za pomocą specjalistycznych skanów tomografii komputerowej. Normalne skany tomografii komputerowej wykrywają tylko tkankę twardą, taką jak kości, więc naukowcy zabarwili penisy jodem, aby umożliwić mapowanie tkanek miękkich.

„Oznaczało to, że mogliśmy stworzyć model 3D całego penisa kolczatki i jego ważnych struktur wewnętrznych, aby zobaczyć, jak działa” – napisali naukowcy.

Ewolucja erekcji

Model komputerowy 3D wykazał, że cewka moczowa, przez którą przemieszczają się plemniki, dzieli się poniżej głów na dwie oddzielne kanały, z których każda ponownie się rozdziela, aby umożliwić dostarczenie nasienia do każdej z czterech głów. Ma to sens, ale odkrycie nie wyjaśnia, dlaczego podczas seksu używane są tylko dwie głowy.

„Początkowo myśleliśmy, że znajdziemy jakiś mechanizm zaworowy”, który „kontroluje działanie obserwowane u kolczatki” – napisali naukowcy. Ale zamiast zastawki odkryli, że za to odpowiedzialny był rodzaj tkanki w prąciu.

Penisy ssaków składają się z dwóch głównych typów tkanki erekcyjnej — ciała jamistego i ciała gąbczastego. Obie tkanki wypełniają się krwią podczas erekcji, ale rolą ciał jamistych jest przede wszystkim zapewnienie sztywnej struktury prąciu, podczas gdy ciało gąbczaste utrzymuje otwartą cewkę moczową, umożliwiając przepływ plemników.

Każda tkanka zaczyna się jako dwie różne struktury u podstawy penisa. U większości ssaków dwie struktury ciała gąbczastego łączą się w jedną, podczas gdy ciało jamiste pozostaje oddzielone. Ale u kolczatek australijskich, ciało jamiste połączyło się, a gąbczaste nie. Ta oddzielna tkanka gąbczasta umożliwia kolczatkom używanie dwóch penisów, niezależnie od siebie, twierdzą naukowcy.

„Nie jesteśmy do końca pewni”, dlaczego jest to korzystne dla samców kolczatki, powiedziała Fenelon, „ale uważamy, że może to być korzystne dla samic”.

Podczas oddzielnego eksperymentu na żywej, ale znieczulonej kolczatce, naukowcy odkryli, że “zmieniając penisy”, osobnik mógł mieć wytrysk 10 razy z rzędu bez znaczącej przerwy. Może to pozwolić niektórym samcom uzyskać przewagę nad innymi, ale potrzeba więcej eksperymentów, aby potwierdzić tą hipotezę

Badanie zostało opublikowane online 29 kwietnia w czasopiśmie Sexual Development.

Źródło: Harry Baker