Chcesz ćwiczyć umysł i ciało? Idź na pieszą wycieczkę

Przed COVID-19 popularność pieszych wędrówek spadała zarówno wśród dorosłych, jak i dzieci. Podczas pandemii popularność pieszych wędrówek wzrosła, piesze wędrówki to nie tylko świetny sposób na wyjście na łono natury, ale ten rodzaj aktywności ma również wiele korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

Piesze wędrówki pod wieloma względami różnią się od regularnych spacerów po okolicy. Teren na wielu szlakach turystycznych jest nie tylko nierówny lub skalisty, ale także zazwyczaj występują pewne zmiany w wysokości – wchodzenie lub schodzenie ze wzgórz.

Ludzie mają również tendencję do noszenia innego obuwia – na przykład butów turystycznych – które mogą być cięższe niż te, do których są przyzwyczajeni.

Te różnice w terenie i obuwiu oznaczają, że piesze wędrówki pochłaniają więcej energii (więcej spalonych kalorii) niż chodzenie po płaskim terenie. Wynika to z faktu, że podczas chodzenia po nierównym terenie musimy użyć więcej mięśni, aby się ustabilizować.

Podczas gdy szybki marsz z prędkością około 5 km/h zużywa do czterech razy więcej energii niż siedzenie i odpoczynek, wędrówka po polach i wzgórzach zużywa ponad pięć razy więcej energi.

Oznacza to, że możesz osiągnąć zalecane 150 minut umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej bez konieczności biegania lub chodzenia na siłownię.

Korzyści płynące z wystarczającej ilości ćwiczeń są oczywiste. Ćwiczenia nie tylko poprawią twoje zdrowie fizyczne, sen i zmniejszą stres, ale także zmniejszą ryzyko rozwoju pewnych chorób przewlekłych, takich jak demencja, cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia , depresja i niektóre nowotwory.

Niektóre badania sugerują, że u osób starszych, piesze wędrówki mogą złagodzić nadciśnienie.

Piesze wędrówki są również korzystne nawet dla osób z wcześniej istniejącymi schorzeniami. Badania pokazują, że piesze wędrówki prowadzą do utraty wagi i poprawiają zdrowie układu krążenia u dorosłych ze stanem przedcukrzycowym , prawdopodobnie zmniejszając ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Wykazano również, że poprawiają inne aspekty zdrowia, w tym siłę mięśni, równowagę i elastyczność u osób starszych z otyłością. Nawet ci, którzy cierpią na problemy z równowagą lub problemy ze stawami, mogą wędrować – ponieważ kijki trekkingowe mogą zmniejszyć obciążenie nóg.

Popularna forma wędrówek zwana nordic walking, w której uczestnicy używają kijków trekkingowych, które pomagają im w poruszaniu się, również angażuje górną część ciała i zwiększa intensywność chodzenia.

Badania pokazują, że ta forma wędrówek zwiększa zdrowie układu krążenia, utratę wagi i siłę mięśni u osób bez wcześniejszych schorzeń, a także u osób z chorobami przewlekłymi, takimi jak choroba Parkinsona.

Kolejną korzyścią zdrowotną pieszych wędrówek jest to, że są one klasyfikowane jako „zielone ćwiczenia”. Odnosi się to do dodatkowych korzyści zdrowotnych, jakie ma dla nas aktywność fizyczna w naturze.

Badania pokazują, że zielone ćwiczenia nie tylko obniżają ciśnienie krwi , ale także poprawiają samopoczucie psychiczne, poprawiając nastrój i redukując depresję w większym stopniu niż ćwiczenia w pomieszczeniach .

Dlatego niektóre badania sugerują, że pracownicy służby zdrowia powinni zalecać pacjentom wędrówki piesze jako tani sposób na poprawę stanu zdrowia tam, gdzie to możliwe.

W Anglii istnieje nawet inicjatywa pilotowana przez National Health Service, mająca na celu ocenę wpływu zielonych ćwiczeń na zdrowie – gdzie pacjentom przepisuje się zajęcia na świeżym powietrzu – takie jak wędrówki lub praca w ogrodzie – w celu poprawy ich zdrowia psychicznego i fizycznego.

Wyjdź na zewnątrz

Nawet jeśli nigdy wcześniej nie wędrowałeś, łatwo jest zacząć. Istnieje wiele aplikacji, które możesz pobrać na swój telefon, które pomogą w nawigacji i znajdowaniu tras.

Jeśli chcesz, aby piesze wędrówki były ciekawsze, bardziej interaktywnym sposobem na wyjście na łono natury jest geocaching. Podążasz trasą wyznaczoną przez GPS do miejsca, w którym ktoś ukrył jakieś pudełko lub drobiazg. Geocaching jest zjawiskiem ogólnoświatowym, więc można brać udział w tej grze terenowej niemal w każdym miejscu na świecie.

Piesze wędrówki to świetny sposób na aktywizację i poprawę samopoczucia psychicznego i fizycznego. A ponieważ wielu z nas nadal prawdopodobnie będzie w tym roku spędzać wakacje w swojej okolicy, może to być świetny sposób na wyrwanie się z domu i odkrywanie nowych zabytków.

Źródło: LINDSAY BOTTOMS

Shares of people who walk for recreation within the last year in Northern Ireland in 2020, by age group

Share of children participating in hiking or walking in the last 4 weeks in England from 2010/11 to 2017/18

Lockdown prompts surge in people adopting hiking as a new hobby

Workload Comparison Between Hiking and Indoor Physical Activity

Walking

Physical activity

Physical activity is associated with higher cognitive function among adults at risk for Alzheimer’s disease

Physical Activity, All-Cause and Cardiovascular Mortality, and Cardiovascular Disease

Effect of weekly hiking on cardiovascular risk factors in the elderly

Effects of hiking at moderate and low altitude on cardiovascular parameters in male patients with metabolic syndrome: Austrian Moderate Altitude Study

Trekking exercise promotes cardiovascular health and fitness benefits in older obese women

Are Trekking Poles Helping or Hindering Your Hiking Experience? A Review

Health Benefits of Nordic Walking

The great outdoors: how a green exercise environment can benefit all

The mental and physical health outcomes of green exercise

Does participating in physical activity in outdoor natural environments have a greater effect on physical and mental wellbeing than physical activity indoors? A systematic review

Affective responses in mountain hiking-A randomized crossover trial focusing on differences between indoor and outdoor activity

Hiking

Green social prescribing

Zdjęcie: Stephen Leonardi/Unsplash
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x