Głazy na asteroidzie Ryugu są zaskakująco puszyste odkryła japońska sonda Hayabusa2

Nowe badania pokazują, że głazy na asteroidach mogą być w trzech czwartych lub więcej puste, co może pomóc w zrozumieniu sposobu, w jaki formowała się Ziemia i inne planety.

Najwcześniejsze etapy formowania się planet rozpoczęły się od bloków znanych jako planetozymale, kawałków skał o rozmiarach od asteroid po planety karłowate. Wcześniejsze badania sugerowały, że planetozymale mogły powstać jako bardzo porowate, puszyste grudki pyłu, które z czasem zagęszczały się pod wpływem ciepła, grawitacji i uderzeń. Ale ten pomysł pozostaje nieudowodniony, powiedział dla Space.com główny autor badań Naoya Sakatani, planetolog z Uniwersytetu Rikkyo w Japonii.

Niedawno japońska sonda kosmiczna Hayabusa2 odkryła, że Ryugu, znajdująca się blisko Ziemi asteroida w kształcie diamentu o szerokości 2790 stóp (850 metrów), pokryta jest skałami, które są porowate w około 30% do 50%. Teraz Sakatani i jego koledzy odkryli, że te głazy mogą być w ponad 70% puste lub mniej więcej tak porowate, jak wcześniejsze prace sugerowały, że były to starożytne planetozymale, co sugeruje, że skały mogą zawierać pozostałości wczesnego Układu Słonecznego.

Naukowcy wykorzystali kamerę termowizyjną Hayabusa2 do analizy powierzchni Ryugu i odkryli dwa izolowane gorące punkty. Teleskop sondy przechwycił obrazy w wysokiej rozdzielczości z jednego z nich, ujawniając, że posiada on skupisko głazów znajdujące się w pobliżu środka krateru o szerokości około 9 metrów.

Im bardziej porowate obszary na Ryugu, tym mniej materii i tym łatwiej je podgrzać. Na podstawie ciepła z tych gorących punktów naukowcy oszacowali, że skupisko głazów w tym pierwszym gorącym punkcie było porowate w 72% do 91%. Chociaż nie mogli potwierdzić, czy drugi gorący punkt ma głazy, wykryte ciepło sugerowało, że skała jest porowata w około 71%.

Naukowcy zauważyli, że głazy z gorącymi punktami Ryugu są mniej więcej tak porowate jak ciała komet. Wcześniejsze prace wykazały, że komety są prawdopodobnie pozostałościami pierwotnych planetozymali, a Sakatani i jego koledzy zasugerowali, że głazy z gorącymi punktami Ryugu mogą podobnie być pozostałościami starożytnych planetozymali, których kosmiczne uderzenia wystrzeliły spod powierzchni Ryugu.

Jednym z możliwych źródeł tych niezwykle porowatych głazów jest to, że powstały po kosmicznych uderzeniach. Jednak Hayabusa2 wystrzelił kulę armatnią w Ryugu i nie zauważył żadnych podobnie porowatych głazów pojawiających się w następstwie tego sztucznego uderzenia, co sugeruje, że porowate głazy na asteroidzie nie powstały w wyniku zderzenia.

Animacja asteroidy Ryugu ze zdjęciami z misji Hayabusa2 JAXA. (Źródło zdjęcia: JAXA/University of Tokyo/Kochi University/Rikkyo University/Nagoya University/Chiba Institute of Technology/Meiji University/University of Aizu/AIST)

Odkrycie szczegółów na temat pierwotnej natury planetozymalów może rzucić światło na sposób ich powstawania. Na przykład naukowcy wcześniej zauważyli, że jeśli planetozymale są tak puszyste, jak coraz częściej podejrzewają badacze, to mogły łatwiej się kruszyć podczas zderzeń, co zmniejsza prawdopodobieństwo wyrzucenia fragmentów z dużą siłą, aby rozbić inne asteroidy.

W 2019 roku Hayabusa2 przechwycił próbki z powierzchni Ryugu i z powodzeniem zwrócił je na Ziemię w grudniu 2020 roku. Kawałki wysoce porowatych i prawdopodobnie niezwykle starożytnych skał mogą być zawarte w tych próbkach, potencjalnie pomagając ujawnić więcej o naturze elementów składowych Układu Słonecznego. Jednak analiza tej skały okaże się trudna „ze względu na jej kruche właściwości” – powiedział Sakatani.

Źródło: Charles Q. Choi