Największy dinozaur Australii to nowo odkryty 30-metrowy tytan

Nowo odkryty dinozaur został nazwany największym gatunkiem w Australii. Australotitan ma 5-6,5 metra wysokości w biodrach i 25-30 metrów długości i szacuje się, że waży od 23 000 do 74 000 kg.

Australotitan cooperensis to zauropod, czteronożny roślinożerca z długim ogonem i szyją, podobnie jak dobrze znany diplodok. Dokładniej, należy do grupy zauropodów zwanych tytanozaurami, które zawierają największe znane zwierzęta lądowe, jakie kiedykolwiek chodziły po Ziemi. Uważa się, że nowy dinozaur, który żył 92-96 milionów lat temu w okresie kredowym, należy do 10-15 największych dinozaurów na świecie.

Jego nazwa oznacza „Południowy Tytan z Cooper”, nazwany tak od Cooper Creek (rzeka w Australii), Basen Eromanga, gdzie skamielina została odkryta w 2007 roku. Po jej odkryciu naukowcy musieli dokładnie zbadać skamielinę, aby stwierdzić, czy jest to nowy gatunek.

„Australotitan dodaje się do rosnącej listy unikalnie australijskich gatunków dinozaurów odkrytych w Outback Queensland, a co równie ważne pokazuje zupełnie nowy obszar dla odkryć dinozaurów w Australii” – powiedział dr Scott Hocknull, starszy kustosz Queensland Museum. „Aby upewnić się, że Australotitan jest innym gatunkiem, musieliśmy porównać jego kości z kośćmi innych gatunków z Queensland i na całym świecie. To było bardzo długie i żmudne zadanie”.

Może to być niezwykle trudne, ponieważ kości dinozaurów są nie tylko ogromne i ciężkie, ale także niezwykle kruche. Dlatego naukowcy stworzyli cyfrowe skany 3D każdej kości. „Skanowanie 3D, które stworzyliśmy, pozwoliło mi nosić tysiące kilogramów kości dinozaurów w 7-kilogramowym laptopie” – powiedział Hocknull. „Co więcej, możemy teraz dzielić się tymi skanami i wiedzą online z całym światem”.

W porównaniu do swoich najbliższych krewnych, Wintonotitan, Diamantinasaurus i Savannasaurus , naukowcy odkryli, że Australotitan był największym z rodziny. „Porównaliśmy trzy gatunki znalezione na północy, w pobliżu Winton, z naszym nowym gigantem z Eromanga i wygląda na to, że największe australijskie dinozaury były częścią jednej wielkiej, szczęśliwej rodziny” – powiedział Hocknull.

Dr Scott Hucknall z rekonstrukcją 3D kości ramiennej Australotitana (kości udowej) © Rochelle Lawrence

Paleontolodzy, geolodzy i wolontariusze z Queensland Museum i Eromanga Natural History Museum współpracują ze sobą od 17 lat. W tym czasie odkryli dużą różnorodność skamielin, z których wiele wciąż czeka na badania naukowe.

„W ciągu ostatnich 17 lat znaleziono liczne szkielety dinozaurów, w tym jeden z prawie kompletnym ogonem. Odkrycie półki skalnej o długości prawie 100 metrów reprezentuje ścieżkę zauropodów, po którym chodziły dinozaury wdeptując błoto i kości w miękką ziemię” – powiedział Hocknull.

„Odkrycia takie jak to to tylko wierzchołek góry lodowej. Naszym ostatecznym celem jest znalezienie dowodów, które opowiadają zmieniającą się historię Queensland, która tworzyła się przez setki milionów lat. Wielka historia, za którą mogą opowiedzieć się wszyscy naukowcy, muzea i turyści”.

Źródło: Sara Rigby | Science Focus