Mikrobiom dziecka może wpływać na jego poczucie strachu

Naukowcy z USA mogli odkryć, dlaczego niektóre dzieci reagują na strach silniej niż inne, a wyniki mogą dostarczyć nowych wskazówek dotyczących rozwoju chorób psychicznych. Krótka wersja: wszystko jest w jelitach.

W pilotażowym badaniu na Michigan State University naukowcy zaobserwowali reakcje 30 niemowląt, gdy nieznajomy wszedł do pokoju w masce na Halloween (biedne dzieci). Następnie porównali wyniki z analizami mikrobiomu dziecka, ogromnej społeczności mikroorganizmów, które żyją w naszych jelitach.

Odkryli, że dzieci z podwyższoną reakcją strachu częściej mają pewne rodzaje bakterii. Dzieci z nierównym mikrobiomem – zdominowanym przez określony rodzaj bakterii – również częściej rozwijają silniejszą reakcję.

Dodajmy, że rodzice dzieci byli z nimi w pokoju, gdy pojawił się zamaskowany intruz. Chociaż wyniki będą wymagały walidacji w ramach większych badań, ich odpowiedzi mają również prawdziwą wartość naukową.

Reakcja strachu na wczesnym etapie życia nie tylko może pomóc w przewidywaniu przyszłego zdrowia psychicznego, ale naukowcy zaczynają łączyć szerszy związek między zdrowiem jelit a dobrostanem psychicznym. Mamy nadzieję, że nowe badania mogą doprowadzić do nowych sposobów monitorowania i wspierania zdrowego rozwoju neurologicznego.

„Ten wczesny okres rozwojowy to czas ogromnych możliwości promowania zdrowego rozwoju mózgu” – powiedziała Rebecca Knickmeyer, która kierowała badaniami opublikowanymi w czasopiśmie Nature Communications. „Mikrobiom jest ekscytującym nowym celem, który można potencjalnie do tego wykorzystać”.

Knickmeyer zainspirowała się podobnymi badaniami przeprowadzonymi na zwierzętach i stwierdziła, że lepsze zrozumienie tego rodzaju reakcji u dzieci może mieć wielką wartość.

„Reakcje strachu są normalną częścią rozwoju dziecka” – powiedziała. „Dzieci powinny być świadome zagrożeń w swoim otoczeniu i być gotowe do reagowania na nie. Ale jeśli nie mogą stłumić tej reakcji, gdy są bezpieczne, mogą być narażeni na zwiększone ryzyko rozwoju lęku i depresji w późniejszym życiu”.

Źródło: Ian Taylor