Naukowcy zdziwieni „niewyjaśnioną nadmierną masą” czającą się w ludzkich chromosomach

Ile ważą twoje chromosomy, te w kształcie litery X wiązki instrukcji genetycznych, które sprawiają, że jesteś?

Naukowcy je właśnie “zważyli”. Używając jednej z najpotężniejszych wiązek promieniowania rentgenowskiego w Wielkiej Brytanii, zespół naukowców zważył ostatnio masę 46 ludzkich chromosomów.

Wyniki były zaskakujące: każdy chromosom był około 20 razy cięższy niż zawarte w nim DNA – znacznie większa masa, niż przewidywali naukowcy, zgodnie z ich badaniem opublikowanym 31 marca w czasopiśmie Chromosome Research.

„Nasze pomiary wskazują, że 46 chromosomy w każdej z naszych komórek ważą 242 pikogramów (bilionowych grama)”, współautor badania Ian Robinson, profesor fizyki na University College w Londynie, powiedział w oświadczeniu. „Ważą więcej, niż byśmy się spodziewali, a po replikacji pojawia się niewyjaśniony nadmiar masy w chromosomach”.

Każda komórka ludzka normalnie zawiera 23 pary chromosomów. W każdym chromosomie znajduje się jedna cząsteczka DNA i mnóstwo białek, które pełnią różne funkcje, takie jak kompresja nici DNA o długości 2 metry w małe nici które są wystarczająco małe, aby zmieścić się w poszczególnych komórkach.

Prowadzony przez rząd USA Human Genome Project ujawnił, między innymi, masę cząsteczek DNA – jednak waga chromosomów, w których znajdują się te cząsteczki, pozostała tajemnicą. Zrozumienie tego może prowadzić do lepszego poznania złożonej struktury chromosomów.

Aby obliczyć masę standardowego zestawu 46 ludzkich chromosomów, autorzy badania wykorzystali technikę zwaną ptychografią rentgenowską [ang. X-ray ptychography ]— zasadniczo tworząc model 3D chromosomów, strzelając do nich niezwykle silną wiązką promieni rentgenowskich w brytyjskim Diamond Light Source w Oxfordshire. Dzięki temu modelowi naukowcy mogli obliczyć dokładną liczbę elektronów w każdym chromosomie a to umożliwiło naukowcom oszacowanie całkowitej masy chromosomów.

Zespół zadziwił fakt, że chromosomy ważą 20 razy więcej niż DNA w nich zawarte; jak dotąd nie ma dobrego wytłumaczenia tego „nadmiaru” masy, ale dalsze badania mogą ujawnić ukryte tajemnice.

Źródło: Brandon Specktor