Czy dieta i ćwiczenia mogą zmniejszyć ryzyko demencji?

Przez ostatnie 3 lata około 6000 Australijczyków w średnim i podeszłym wieku ćwiczyło, zajadało się warzywami i produktami pełnoziarnistymi, starało się stłumić stres i rzucało wyzwanie swojemu rozumowi za pomocą ćwiczeń komputerowych, a wszystko to w celu zachowania zdolności poznawczych. Są częścią badania klinicznego o nazwie Maintain Your Brain, jednego z około 30 obecnych lub planowanych badań, które unikają interwencji farmaceutycznych i sprawdzają, czy zmiana wielu aspektów życia uczestników poprawia zdrowie mózgu. Takie wielodomenowe badania mogą ostatecznie ujawnić, czy modyfikacja diety, ćwiczenia i inne czynniki mogą spowolnić spadek funkcji poznawczych wraz z wiekiem – lub nawet zapobiegać demencji.

„Jest wiele nadziei dla badań wielodomenowych” – mówi psycholog Kaarin Anstey z University of New South Wales w Sydney, jeden z głównych badaczy procesu Maintain Your Brain, który zakończy się do końca tego roku.

Chociaż ludzie nie mogą uniknąć pogorszenia się zdolności umysłowych wraz z wiekiem, styl życia wywiera silny wpływ na ryzyko rozwoju demencji – rodzaju poważnego upośledzenia funkcji poznawczych obserwowanego w stanach takich jak choroba Alzheimera. W zeszłym roku międzynarodowy komitet naukowców i psychiatrów, znany jako Lancet Commission ds. zapobiegania demencji, interwencji i opieki, oszacował, że tak zwane czynniki modyfikowalne stanowią 40% ryzyka demencji. Ich raport zwrócił uwagę na kilkanaście czynników, w tym wielu znanych złoczyńców – cukrzycę, wysokie ciśnienie krwi, palenie, otyłość i brak ruchu.

Naukowcy wciąż badają dokładnie, w jaki sposób te czynniki ryzyka kradną ludzkie zdolności, ale zidentyfikowali pewne prawdopodobne mechanizmy. Brak aktywności fizycznej może na przykład upośledzać funkcje poznawcze, ponieważ ćwiczenia stymulują tworzenie nowych neuronów i łagodzą stany zapalne mózgu.

Przez dziesięciolecia naukowcy koncentrowali się na opracowywaniu leków do leczenia choroby Alzheimera, ale po tym, jak kilku kandydatów nie przeszło ostatnio prób klinicznych, „klimat naprawdę zmienił się, aby skupić się na… profilaktyce” – mówi neuropsychiatra i epidemiolog Kristine Yaffe z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco. Niektórzy badacze wzywają rządy do wzmocnienia profilaktyki demencji za pomocą środków, takich jak kampanie zdrowia publicznego, które zachęcają do zbawiennych nawyków. „Mamy wiedzę na temat niektórych działań, które należy podjąć, aby społeczeństwo mogło coś zmienić” – mówi psychiatra Gill Livingston z University College London, który kieruje Lancet Commission. „Nadszedł czas”.

Połączony wpływ czynników stylu życia jest silny, ale naukowcom brakuje jednoznacznych dowodów na to, że modyfikacja któregokolwiek z nich oszczędza mózg. „Milion badań obserwacyjnych” wskazują na czynniki, które wpływają na starzenie się funkcji poznawczych, mówi Yaffe. „Czy możemy powiedzieć: ‘Zrób X, Y i Z, a to zapobiegnie chorobie Alzheimera’? Nie sądzę”.

Duże, randomizowane, kontrolowane badania zapewniłyby najsilniejsze wsparcie dla poszczególnych interwencji. Ale te kosztowne badania są rzadkie. Wieloletnie badania, które dają najlepsze wyniki w wykrywaniu wpływu na wolno rozwijającą się chorobę, taką jak demencja, są jeszcze rzadsze.

Jedynym badaniem, które wykazało, że jakakolwiek interwencja dotycząca stylu życia zmniejsza ryzyko demencji, było badanie Advanced Cognitive Training for Independent and Vital Elderly, rozpoczęte pod koniec lat 90. Grupa blisko 700 starszych osób w badaniu przeszła 6 tygodni treningu poznawczego, aby poprawić ich szybkość myślenia. Dziesięć lat później mieli o 6% mniejszą częstość występowania demencji niż uczestnicy, którzy nie przeszli szkolenia. Jednak korzyści płynące z „treningu mózgu” pozostają nierozstrzygnięte, a wiele dostępnych na rynku gier i aplikacji nie ma rygorystycznych dowodów na poparcie swoich twierdzeń.

Naukowcy chętnie określają wartość innych interwencji. Badania obserwacyjne sugerują, że dieta śródziemnomorska, która jest bogata w oliwę z oliwek, ryby i produkty pełnoziarniste, ale zawiera lekkie czerwone mięso i cukry, poprawia niektóre aspekty funkcji poznawczych. Ale żadne duże, randomizowane, kontrolowane badanie nie przetestowało zapobiegawczych skutków przejścia na dietę – ani nie porównało tego z innymi obiecującymi schematami, takimi jak dietetyczne metody zatrzymania nadciśnienia (DASH), mające na celu obniżenie ciśnienia krwi. W ramach 3-letniego badania, które ma się zakończyć w tym roku, oceniana będzie interwencja śródziemnomorska-DASH w przypadku opóźnienia neurodegeneracyjnego, łącząca dietę śródziemnomorską i DASH, u 600 osób w wieku powyżej 60 lat, u których występuje wysokie ryzyko rozwoju demencji. To może stanowić „pierwszy dowód na to, czy zmiana diety zapobiega spadkowi funkcji poznawczych u osób starszych”, mówi neuropsycholog poznawczy Lisa Barnes z Rush University, główna badaczka wartego 14 milionów dolarów badania finansowanego przez NIH.

Jednak większość badań z randomizacją, które koncentrowały się tylko na jednym aspekcie stylu życia, okazała się pusta. Wielu badaczy zgadza się, że badania wielodomenowe, takie jak Maintain Your Brain, dają większą szansę na znalezienie znaczących efektów. Twierdzi się, że demencja wynika z wielu przyczyn, więc zapobieganie jej będzie wymagało kombinacji interwencji.

Pionierem tego gatunku był fiński test rozpoczęty w 2009 roku. Do badania Finnish Geriatric Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability (FINGER) włączono 1260 osób w wieku 60 i 70 lat, które były podatne na demencję ze względu na czynniki ryzyka, takie jak nadciśnienie tętnicze. Połowa z nich wzięła udział w intensywnym programie mającym na celu poprawę ich diety, zdrowia serca, ostrości umysłu i nawyków ruchowych. Grupa kontrolna otrzymała porady zdrowotne od pielęgniarek, ale nie otrzymała pomocy w ich wdrażaniu.

Odkrycie, że osoby biorące udział w intensywnym programie poprawiły wyniki testów poznawczych w ciągu dwóch lat badań, zelektryzowało dużą konferencję dotyczącą choroby Alzheimera w 2014 r., mówi Heather Snyder, wiceprezes ds. relacji medycznych i naukowych w organizacji non-profit Alzheimer’s Association. „Było to pierwsze badanie, które wykazało w tej skali i zakresie, że te interwencje w synergii mogą wpływać na procesy poznawcze”.

Dwa podobne badania, przeprowadzone w Holandii i Francji, również zasugerowały korzyści poznawcze w podgrupie osób z wysokim ryzykiem demencji. Nikt nie wie, jak długo utrzymują się efekty ani czy interwencje zapobiegają demencji, ale ciągłe obserwacje uczestników FINGER mogą dostarczyć pewnych odpowiedzi.

Teraz naukowcy z innych krajów przygotowują próby dostosowane do diety i nawyków ich populacji. Jednym z celów Maintain Your Brain jest ustalenie, czy interwencje w wielu domenach mogą być przeprowadzane zdalnie. Uczestnicy logują się na stronie próbnej, aby uzyskać coaching, uzyskać dostęp do materiałów, takich jak pokazy gotowania i rejestrować swoje postępy.

Amerykańskie badanie dotyczące ochrony zdrowia mózgu poprzez interwencję w zakresie stylu życia w celu zmniejszenia ryzyka, które ma zakończyć się w 2024 r., ma na celu odtworzenie wyników badania FINGER w bardziej zróżnicowanej rasowo i etnicznie populacji USA. Sprawdza, czy badani radzą sobie lepiej, gdy mają przypisany im konkretny plan lub gdy mają swobodę dostosowywania własnego. „Gdybyśmy mogli stworzyć zrównoważony program, który byłby dostępny dla wszystkich… byłby to ogromny sukces”, mówi neuronaukowiec kognitywny Laura Baker z Wake Forest School of Medicine, która kieruje procesem.

Na razie nie udowodniono, czy zmiana stylu życia może powstrzymać demencję lub pogorszenie funkcji poznawczych, ale Baker przewiduje mnóstwo nowych dowodów. „W ciągu najbliższych 10 lat zobaczymy, czy styl życia działa”.

Źródło: Mitch Leslie | Science Magazine

Zdjęcie: ISTOCK

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x