Dlaczego meczet Al-Aksa jest często powodem konfliktów?

Przemoc, która zaczęła się w Jerozolimie i rozprzestrzeniła się do miast w całym Izraelu i na terytoriach palestyńskich, spowodowała jak dotąd co najmniej 60 zabitych, ma zarówno historyczne, jak i współczesne korzenie.

W ostatnich tygodniach zaostrzyło się napięcie z powodu eksmisji rodzin palestyńskich w Sheikh Jarrah we Wschodniej Jerozolimie, z powodu izraelskich władz blokujących dostęp do ważnego placu Damascus Gate podczas Ramadanu oraz z powodu marszu tysięcy izraelskich ultra-nacjonalistów przez miasto 6 maja. 2021, z okazji „Dnia Jerozolimy”, który upamiętnia zdobycie Jerozolimy Wschodniej w 1967 roku.

Ale incydent, który doprowadził do znacznej eskalacji przemocy, dotyczył izraelskich sił bezpieczeństwa które wystrzeliwały gumowe kule, gaz łzawiący i granaty ogłuszające w kierunku wiernych zgromadzonych w meczecie Al-Aksa 7 maja.

Al-Aksa ma głębokie znaczenie religijne dla muzułmanów na całym świecie. Ważne jest również, jego niezwykłe znaczenie polityczne dla Palestyńczyków. Te dwa fakty sprawiają, że jest to centralny punkt konfliktu.

Nocna podróż Mahometa

Masjid al-Aqsa, lub po prostu Al-Aqsa, oznacza „najdalszy meczet” lub „najdalsze sanktuarium” i odnosi się do meczetu z ołowianą kopułą w świętej dzielnicy Haram al-Sharif – „Wzgórze Świątynne”. Obszar obejmuje Kopułę na Skale [ang. Dome of the Rock], cztery minarety, historyczne bramy kompleksu i sam meczet.

Wspomniany w surze 17, werset 1 Koranu, meczet jest powiązany z historią „Isry” Mahometa – „nocnej podróży” z Mekki do Jerozolimy – co częściowo potwierdza, że ​​jest ostatnim i najbardziej autorytatywnym z proroków dla muzułmanów. Koran mówi, że prorok został „przeniesiony… nocą ze Świętego Meczetu [w Mekce] do Najdalszego Meczetu [al-Aksa], którego okolice zostały pobłogosławione”.

Uważa się, że stamtąd Mahomet wstąpił do nieba. Mówi się, że Kopuła na Skale – Qubbat as-Sakhra – chroni skałę, z której fizycznie wzniósł się Mahomet .

Początki meczetu sięgają VII wieku. Został zbudowany po raz pierwszy w 637 r., zaledwie pięć lat po śmierci proroka. Był wielokrotnie niszczony, odbudowywany i odnawiany.

Obecny budynek w dużej mierze pochodzi z XI wieku i jest miejscem codziennych modlitw i piątkowych spotkań, które przyciągają tłumy. Leży w sąsiedztwie ważnych żydowskich i chrześcijańskich miejsc religijnych, w szczególności w miejscu Pierwszej i Drugiej Żydowskiej Świątyni.

Czasami Kopuła na Skale – świątynia – i Al-Aksa – meczet – były mylone jako jedno i to samo. Będąc częścią tego samego „Szlachetnego Sanktuarium”, są to dwa odrębne budynki o odmiennej historii i przeznaczeniu.

Jednak termin Al-Aqsa jest czasami używany do określenia całego kompleksu „Szlachetnego Sanktuarium”. Pierwotnie uważa się, że termin „najdalsze sanktuarium” odnosił się do całej Jerozolimy .

Miejsce w historii islamu

Po Mekce i Medynie ogromna większość muzułmanów na całym świecie uważa Jerozolimę za trzecie najświętsze miejsce na Ziemi .

Często przywoływane w tradycji islamskiej i hadisach – zapisach czegoś, co prorok Mahomet powiedział, zrobił lub co milcząco zatwierdził – uważa się, że podczas pobytu w Mekce Mahomet pierwotnie kierował modlitwy swojej społeczności w stronę Al-Aksy.

W 622 r. społeczność muzułmańska uciekła z Mekki z powodu prześladowań, szukając schronienia w Medynie na północy. Po nieco ponad roku – muzułmanie wierzą – że Bóg poinstruował Mahometa, aby zwrócił się do Mekki i pomodlił się. W surze 2, wersety 149-150, Koran mówi: „odwróć twarz ku Świętemu Meczetowi [Kaaba w Mekce]… gdziekolwiek jesteś, zwróć twarze w jego kierunku”.

Niemniej jednak Jerozolima i jej święte miejsca – w szczególności Al-Aksa i Kopuła na Skale – od piętnastu stuleci pozostają miejscami pielgrzymek dla muzułmanów.

Konflikt o „najbardziej wrażliwe miejsce”

Wnętrze złotej kopuły wewnątrz meczetu Kopułę na Skale na terenie meczetu Al-Aksa na Starym Mieście w Jerozolimie. Thomas Coex / AFP przez Getty Images

Biorąc pod uwagę święte znaczenie tego miejsca, istniało wielkie zaniepokojenie losem świętej dzielnicy po zwycięstwie Izraela w wojnie arabsko-izraelskiej w 1967 r. i późniejszej aneksji Jerozolimy Wschodniej .

Chociaż Izrael uznał jurysdykcję meczetu i świętej dzielnicy w którym się znajduje, Izrael nadal ma dostęp do terenów, a siły bezpieczeństwa regularnie przeprowadzają patrole i prowadzą przeszukania na terenie świętej dzielnicy. Zgodnie z ustawą o zachowaniu świętych miejsc rząd izraelski zezwolił również na wjazd różnym grupom religijnym – takim jak chrześcijańscy pielgrzymi.

Wielu Izraelczyków szanuje świętość tego miejsca. Główny rabinat Izraela powiedział – w 2005 roku – że Żydom nie wolno chodzić po tym miejscu ze względu na jego świętość. Niemniej jednak niektóre ultraortodoksyjne grupy żydowskie kontrowersyjnie opowiadają się za lepszym dostępem i kontrolą tego miejsca, dążąc do odzyskania historycznego Wzgórza Świątynnego, uważanego przez Żydów za miejsce, w którym Bóg obiecuje swoją pełną obecność.

Opisywany jako „najbardziej wrażliwe miejsce w konflikcie izraelsko-palestyńskim”, był często miejscem działań politycznych.

Na przykład w sierpniu 1969 roku australijski chrześcijanin Dennis Michael Rohan próbował spalić Al-Aqsa, niszcząc historycznie znaczący i misternie rzeźbiony minbar – kazalnica – Saladyna, cenne dzieło sztuki islamskiej.

28 września 2000 r. przywódca izraelskiej opozycji Ariel Sharon i delegacja strzeżona przez setki izraelskich policjantów weszli do świętej dzielnicy. Wywołało to protesty i brutalne walki z siłami izraelskimi, w wyniku których zginęło wiele osób. Wielu muzułmanów na całym świecie uważało to za „profanację” świętego meczetu, a wydarzenie to pomogło wzniecić drugą intifadę, czyli powstanie palestyńskie.

Napięcia ponownie wzrosły po ataku Yehudę Glicka, kontrowersyjnego prawicowego rabina jesienią 2014 roku. W odpowiedzi władze izraelskie po raz pierwszy od 1967 roku zamknęły dostęp do Al-Aksy. W marcu i kwietniu tego roku izraelska policja użyła gazu łzawiącego i granatów ogłuszających wobec Palestyńczyków w Al-Aksa, co wywołało międzynarodowe oburzenie.

W ostatnich latach w Al-Aksa doszło do wielu innych incydentów między siłami izraelskimi a muzułmanami.

Kontrolowany dostęp do tego miejsca przypomina Palestyńczykom o ich bezsilności w toczących się sporach o ziemię z władzami izraelskimi. Jednocześnie ataki na Al-Aksa odbijają się echem wśród muzułmanów na całym świecie, którzy reagują z przerażeniem na to, co uważają za profanację jednego z ich najświętszych miejsc.

Obrona Al-Aksy i walka o prawa dostępu do niej stały się “konfliktami zastępczymi” zarówno wobec roszczeń palestyńskich, jak i potrzeby obrony islamu jako całości.

Źródło: Ken Chitwood

U.S. sends envoy as Israel-Gaza barrages spiral, Hamas commander killed

Violence erupts as Israel marks Jerusalem Day

Israeli police, Palestinians clash at Jerusalem’s Al-Aqsa, scores injured

Protection of Holy Places Law

Laying the groundwork for a Third Temple in Jerusalem

Jerusalem violence leads to rockets, air strikes

Sharon Touches a Nerve, and Jerusalem Explodes

Zdjęcie:  Thomas Coex/AFP via Getty Images

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x