Dyski tworzące planety wokół gwiazd mogą być wyposażone w składniki potrzebne do życia

Chemia prowadząca do życia może zacząć się jeszcze przed narodzinami gwiazd.

W tworzącym planetę dysku gazu i pyłu wokół młodej gwiazdy astronomowie wykryli metanol. Dysk jest zbyt ciepły, aby powstał tam metanol, więc ta złożona cząsteczka organiczna prawdopodobnie powstała w obłoku międzygwiazdowym, który zapadł się, tworząc gwiazdę i jej dysk – donoszą naukowcy 10 maja w Nature Astronomy. Odkrycie to dostarcza dowodów na to, że przynajmniej część materii organicznej z przestrzeni międzygwiazdowej może zasiać nasiona w dyskach wokół nowo narodzonych gwiazd i dostarczyć potencjalnych składników dla życia na nowych planetach.

„To dość ekscytujące, ponieważ oznacza, że ​​w zasadzie wszystkie planety formujące się wokół dowolnej gwiazdy mogą mieć ten materiał” – mówi Viviana Guzmán, astrochemistka z Pontifical Catholic University of Chile w Santiago, która nie jest zaangażowana w prace.

Złożone cząsteczki organiczne obserwowano w międzygwiazdowych obłokach gazu i pyłu, a także w dyskach tworzących planety wokół młodych gwiazd. Ale astronomowie nie wiedzieli, czy materia organiczna z przestrzeni międzygwiazdowej może przetrwać tworzenie się dysku protoplanetarnego, czy też chemia organiczna musiała zaczynać od zera wokół nowych gwiazd.

„Kiedy tworzysz gwiazdę i jej dysk, nie jest to łatwy, śmiały proces” – mówi Alice Booth, astronom z Uniwersytetu w Leiden w Holandii. Mówi, że promieniowanie nowej gwiazdy i fale uderzeniowe w implodującym materiale „mogą zniszczyć wiele cząsteczek, które pierwotnie znajdowały się w pierwotnej chmurze”.

Korzystając z sieci radioteleskopów ALMA w Chile, Booth i współpracownicy obserwowali dysk wokół jasnej, młodej gwiazdy o nazwie HD 100546, oddalonej o około 360 lat świetlnych. Tam zespół zauważył metanol, który jest uważany za budulec cząsteczek życia, takich jak aminokwasy i białka.

Metanol nie mógł powstać w dysku, ponieważ ta cząsteczka tworzy się, gdy wodór wchodzi w interakcję z lodem zawierającym tlenek węgla, który zamarza poniżej temperatury około –253° Celsjusza. Dysk wokół HD 100546 jest znacznie cieplejszy, ogrzewany przez gwiazdę, której powierzchnia ma około 9700° C – około 4000 stopni cieplejszą niż Słońce. Zatem dysk musiał odziedziczyć metanol po międzygwiazdowym obłoku, który wykuł jego centralną gwiazdę, podsumowują naukowcy.

„To pierwszy dowód na to, że naprawdę interesująca chemia, którą obserwujemy na wczesnym etapie [powstawania gwiazd], faktycznie przetrwała inkorporację do dysku tworzącego planety” – mówi Karin Öberg, astrochemistka z Uniwersytetu Harvarda, która nie była zaangażowana w te prace. Astronomowie powinni następnie przeszukać dyski wokół innych młodych gwiazd pod kątem metanolu lub innych cząsteczek organicznych, mówi, aby „zbadać, czy jest to jednorazowy przypadek, czy też możemy bezpiecznie założyć, że dyski formujące planety zawsze dziedziczą tego typu cząsteczki”.

Źródło: Maria Temming