Malutki dinozaur wyglądał jak sowa i tak samo polował

Mały, mięsożerny dinozaur miał doskonały wzrok i słuch w słabym świetle – prawdopodobnie równie dobry jak sowa. Podobnie jak sowa, mały dinozaur prawdopodobnie wykorzystał te wyjątkowe zdolności do tropienia i łapania pustynnej zdobyczy pod osłoną ciemności.

Shuvuuia podobna do sowy była teropodem – trójpalczastym dwunożnym mięsożernym dinozaurem. Jest tylko jeden znany gatunek, Shuvuuia deserti i było to stworzenie mniejsze od kota domowego, mierzące zaledwie 0,6 metra długości. Shuvuuia żyła od około 75 milionów do 81 milionów lat temu, w późnym okresie kredy (od 145,5 do 65,5 miliona lat temu), na terenie dzisiejszej pustyni Gobi w Mongolii.

Wcześniejsza analiza skamieniałych kości oczu Shuvuuia wykazała, że ​​stworzenie miało duże oczy, które specjalizowały się w widzeniu w słabym świetle. Ale w tamtym czasie niewiele było wiadomo na temat adaptacji dinozaurów do nocnej aktywności. W ramach nowych badań naukowcy przyjrzeli się czaszkom dziesiątek gatunków wymarłych teropodów i współczesnych ptaków – jedynej linii teropodów, która przetrwała do chwili obecnej. Porównując skamieniałe struktury oczu i uszu dinozaurów z tymi u żywych zwierząt, które mają nocne nawyki, naukowcy byli w stanie sprawdzić, czy dinozaur był przystosowany do dziennej lub nocnej aktywności.

W zapisie kopalnym rzadko zachowuje się tkanki miękkie, ale paleontolodzy mogą znaleźć wskazówki dotyczące oczu i widzenia dinozaurów w kościach, które tworzą oczodoły, zwanych pierścieniem twardówkowymi [ang. scleral ring]. Pierścienie twardówkowe występują u wielu kręgowców (w tym wymarłych dinozaurów), a średnica tego pierścienia wskazuje na maksymalną szerokość z jaką zwierzę mogło rozszerzyć źrenica, co wskazuje na ich zdolność widzenia w słabym świetle – powiedział główny autor badań Jonah Choiniere, profesor Instytut Studiów Ewolucyjnych na Uniwersytecie Witwatersrand w Johannesburgu.

Ale nocne polowanie nie zależy tylko od dobrego wzroku; kluczowe znaczenie ma również bardzo dobry słuch. Więc naukowcy zbadać anatomii ucha 88 gatunków ptaków i 17 wymarłych teropodów kopalnych, przy użyciu tomografii komputerowej do skonstruowania cyfrowych modeli 3D czaszek.

Zwrócili szczególną uwagę na ślimaki [ang. cochlea], część przewodu ucha wewnętrznego, w której znajdują się receptory czuciowe do wychwytywania fal dźwiękowych. Dziesięciolecia wcześniejszych badań wykazały, że długość tego kanału jest ściśle związana z tym, jak dobrze słyszą zwierzęta, a długość kanału słuchowego Shuvuuia sugeruje, że słuch tego stworzenia byłby „poza skalą” – powiedział Choiniere.

„Shuvuuia miała proporcjonalnie dłuższe przewody niż ptak z najlepszym słuchem: płomykówka zwyczajna (barn owl)” – powiedział Choiniere. Co więcej, rozmiar pierścieni twardówkowych Shuvuuia wskazuje, że stworzenie to miało również „niesamowite widzenie w nocy – lepsze niż jakikolwiek inny badany przez nas żywy ptak” – dodał.

Zdjęcie skamieniałego szkieletu Shuvuuia deserti. (Zdjęcie: Mick Ellison / AMNH)

Połączenie wrażliwych na światło oczu i doskonałego słuchu sugeruje, że Shuvuuia były bardzo skuteczna w wykrywaniu i polowaniu na ofiarę w nocy, podobnie jak sowy. Dla porównania teropod Welociraptor, który żył na pustyni Gobi obok Shuvuuia, miał pośredni kształt oka i „prawdopodobnie był bardziej aktywny o zmierzchu” – powiedziała współautor badania Lars Schmitz, profesor biologii na W.M. Keck Science Department at Scripps College in Claremont w Kalifornii.

Po raz pierwszy udokumentowano tak ekstremalne specjalizacje w zakresie słuchu i wzroku u wymarłego dinozaura; Łącząc wzrok ze słuchem, badanie dostarcza również najlepszych dowodów na nocne zachowanie dinozaurów – powiedziała Schmitz w rozmowie.

Zmiksowane ciało

Shuvuuia był dinozaurem o dziwnym wyglądzie i chociaż jest spokrewniony z przerażającymi mięsożernymi teropodami, takimi jak Welociraptor i Tyranozaur, „jest całkowicie do nich niepodobny” – powiedział Choiniere.

„Ma drobną szczękę, a zęby wyglądają jak maleńkie ziarenka ryżu basmati. Ma duże oczy i bardzo mały dziób” – powiedział. Przednie kończyny Shuvuuii były potężne i masywne, zakończone ogromnym pazurem jak u mrównika afrykańskiego. Uzupełnieniem tej mieszanki cech była para długich, smukłych tylnych nóg, które zostały stworzone do biegania.

Shuvuuia deserti mogły polować na nocne owady pustynne. (Zdjęcie: Viktor Radermaker)

Jakkolwiek dziwnie wyglądało ich ciało, cechy te mogły uczynić z Shuvuuię bardzo sprawnych nocnych łowców. Niektóre współczesne ssaki, które żyją w suchych środowiskach pustynnych, tak jak Shuvuuia, łączą długie kończyny tylne z kopiącymi przednimi kończynami „i często mają naprawdę dobre widzenie w nocy i dobry słuch”, co pomaga im śledzić i łapać trudną do znalezienia zdobycz, powiedział Choiniere.

„To, że Shuvuuia mogły polować w nocy, ma wiele sensu w świetle pozostałych adaptacji” – powiedział. „To stawia je w odpowiedniej perspektywie i pozwala nam myśleć, że dziś naprawdę dobrze pasowałoby do ekosystemu pustynnego”.

Zwierzęta, które żyją razem w tym samym położeniu geograficznym, często potrzebują tych samych zasobów, aby przeżyć, ale mogą się nimi dzielić, polując w nocy lub w dzień. Dinozaury prawdopodobnie też tak robiły, a to badanie to dopiero początek odkrywania przez paleontologów nocnych i dziennych preferencji tych wymarłych zwierząt oraz tego, jak te preferencje mogły wpłynąć na ich zwyczaje i zachowanie, powiedziała Schmitz.

Odkrycia zostały opublikowane w Internecie 6 maja w czasopiśmie Science.

Źródło: Mindy Weisberger