Eksperci stwierdzili że Leonardo da Vinci nie wyrzeźbił słynnego popiersia “Flory”

Popiersie w kolekcji berlińskiego Muzeum Bodego od dawna przypisywano renesansowemu artyście Leonardo da Vinci, głównie dlatego, że rysy kobiety przypominały twarze z obrazów da Vinci. Jednak nie było żadnych dowodów bezpośrednio łączących da Vinci z rzeźbą bogini Flory – rzymskiego bóstwa kwitnących roślin – a jej pochodzenie było gorąco kwestionowane wśród ekspertów sztuki przez ponad wiek.

Teraz badacze definitywnie rozstrzygnęli spór: da Vinci nie był twórcą Flory.

Popiersie woskowe zostało wykonane głównie z spermacetu, woskowej substancji wytwarzanej w głowach kaszalotów. To odkrycie skłoniło naukowców do zastosowania nowej metody kalibracji w celu dokładnego datowania obiektu, ujawniając, że Flora nie została wyprodukowana za życia da Vinci (1452-1519). Zamiast tego popiersie zostało najprawdopodobniej wyrzeźbione w XIX wieku, jak donoszą naukowcy w nowym badaniu.

Flora ma spokojnie uśmiechniętą twarz i ma około 28 cali (70 centymetrów) wzrostu i waży około 62 funtów (28 kilogramów). W 1909 roku figurkę woskową nabył Wilhelm von Bode, założyciel Muzeum Cesarza Friedricha (obecnie Muzeum Bodego) w Berlinie, który kupił popiersie na aukcji i przypisał dzieło da Vinci, zgodnie z danymi Muzeum Bodego.

Jednak w ciągu dwóch lat od nabycia popiersia naukowcy z całej Europy opublikowali ponad 730 artykułów kwestionujących pochodzenie rzeźby. Analiza chemiczna wosku, przeprowadzona w 1900 roku, nie pozwoliła określić wieku posągu, ale wykryła ślady spermacetu, co było rzadkością w renesansowych przedmiotach artystycznych i częściej występowało w XIX-wiecznych rzeźbach. W innej ocenie stwierdzono, że metoda odlewania nie odzwierciedlała technik renesansowych, a w jednym z badań znaleziono fragmenty dziewiętnastowiecznej gazety i drewna w tylnej części popiersia (można je było jednak dodać podczas późniejszych modyfikacji po wyrzeźbieniu popiersia napisał).

„Istnieją również dokumenty historyczne potwierdzające XIX-wieczne atrybucje, w tym ustawowe oświadczenie syna Richarda Cockle Lucasa [XIX-wiecznego brytyjskiego rzeźbiarza] stwierdzające, że jego ojciec wykonał popiersie Flory w 1846 r.” – podali naukowcy.

W nowym badaniu naukowcy przeprowadzili analizę chemiczną, która wykazała, że ​​popiersie było w większości wykonane z spermacetu zmieszanego z woskiem pszczelim. Następnie naukowcy datowali próbki wosku z popiersia, mierząc rozpad węgla-14 – radioaktywnej formy węgla – kalibrując te obliczenia, aby odzwierciedlić, że wosk pochodzi od zwierząt żyjących w środowisku morskim. Według badań, porównując analizę wosku z pomiarami węgla-14 z innych źródeł morskich, byli w stanie stworzyć zakres dat dla popiersia, który był dokładniejszy niż poprzednie szacunki węgla-14.

„Wszystkie analizowane składniki popiersia Flory pochodzą z okresu po 1700 r.” – napisali naukowcy. „Wynik pochodzi z XVIII-XIX wieku, co świadczy o tym, że popiersie nie powstało w okresie renesansu, a zatem nie można go przypisać Leonardo”.

Szerokie zastosowanie spermacetu w obiektach artystycznych sięga XVIII wieku i odzwierciedla powszechne stosowanie produktów z kaszalotów w tamtym czasie – wynik boomu wielorybniczego podczas Rewolucji Przemysłowej. Chociaż udowodnienie, że da Vinci nie był twórcą Flory, było „nieco rozczarowujące”, badanie dostarczyło cennych informacji, wykazując związek między obiektami kultury, przemysłem i interakcjami ludzi ze światem przyrody – poinformowali naukowcy.

Źródło: Mindy Weisberger

New results with regard to the Flora bust controversy: radiocarbon dating suggests nineteenth century origin

Leonardo da Vinci and the Bust of Flora: ARTE Documentary on an Early 20th Century Berlin Art Scandal

Zdjęcie: Copyright SMB-SPK

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x