Ludzie dodają domyślnie nawet jeśli odejmowanie ma większy sens

Wyobraź sobie most z klocków Lego. Jedna strona ma trzy wsporniki, a druga dwie. Jak ustabilizowałbyś most?

Większość ludzi dodałaby kawałek, aby po każdej stronie były trzy podpory, sugeruje nowe badanie. Ale dlaczego nie usunąć elementu, aby zamiast tego każda strona miała dwa wsporniki? Okazuje się, że nakłonienie ludzi do odejmowania – czy to klocków Lego, składników w przepisie, czy słów w eseju – wymaga przypomnień i nagród, donoszą naukowcy 7 kwietnia w Nature.

To domyślne dodawanie nie ogranicza się do montażu klocków, gotowania i pisania. Raczej myślenie w plusach zamiast minusach może dobrze przyczynić się do współczesnych ekscesów, takich jak zagracone domy, biurokracja instytucjonalna, a nawet przeciążona planeta, mówi naukowiec behawioralny Benjamin Converse z University of Virginia w Charlottesville. „Brakuje całej klasy rozwiązań”.

On i jego koledzy po raz pierwszy zaobserwowali to zachowanie, gdy poprosili 1585 uczestników badania o rozwiązanie ośmiu zagadek i problemów, które można rozwiązać, dodając lub usuwając pewne rzeczy. Na przykład jedna układanka wymagała cieniowania lub wymazywania kwadratów na siatce, aby wzór był symetryczny. W innym przypadku osoby mogą dodawać lub odejmować elementy na trasie podróży, aby uzyskać optymalne wrażenia. We wszystkich eksperymentach zdecydowana większość uczestników wybrała dodawanie zamiast odejmowanie. Na przykład spośród 94 uczestników, którzy ukończyli zadanie z siatką, 73 dodało kwadraty, 18 odjęło kwadraty, a kolejne trzy po prostu przerobiły pierwotną liczbę kwadratów.

Naukowcy postawili hipotezę, że większość uczestników domyślnie dodawała, ponieważ nie pomyśleli nawet o odejmowaniu. Tak więc, poprzez serię kontrolowanych eksperymentów, zespół popychał uczestników w kierunku znaku minus.

W jednym z eksperymentów, zespół zaoferował 197 osobom błąkającym się po zatłoczonym uniwersyteckim dziedzińcu dolara za rozwiązanie zagadki. Uczestnicy oglądali konstrukcję z klocków Lego, w której figurka stała na szczycie platformy, a za nią znajdował się duży filar. Na szczycie tego filaru, pojedynczy blok w jednym rogu podtrzymywał płaski dach. Naukowcy poprosili uczestników o ustabilizowanie dachu tak, aby nie zgnieść figurki. Około połowie uczestników powiedziano: “Każda dodana sztuka kosztuje 10 centów” Nawet przy takiej karze finansowej, tylko 40 z 98 uczestników pomyślało o usunięciu bloku destabilizującego i oparciu dachu na szerokim słupie. Badacze przekazali pozostałym uczestnikom bardziej jednoznaczny komunikat: “Każdy element, który dodajesz kosztuje 10 centów, ale usuwanie elementów jest bezpłatne” Ta wskazówka skłoniła 60 z 99 uczestników do usunięcia bloku.

W eksperymencie uczestnicy musieli ustabilizować dach Lego nad figurką reprezentowaną przez kartkę papieru. Większość ludzi dodawała elementy, mimo że każdy kosztował 10 centów. Dopiero gdy naukowcy sprecyzowali, że odejmowanie kawałków jest darmowe, więcej osób usunęło destabilizujący blok i położyło dach na szczycie szerokiego filaru. ADAMS I WSP. / NATURE 2021

Naukowcy odkryli, że praktyka pomogła uczestnikom przypomnieć sobie ten nieuchwytny znak minus. Odmiana eksperymentu z siatką, w której odejmowanie dało lepsze rozwiązanie, pokazała, że ​​trzy przebiegi ćwiczeń prowadzące do właściwego zadania skłoniły więcej uczestników do odejmowania niż tych, którzy rozwiązali zadanie bez ćwiczeń.

„Kiedy ludzie próbują ulepszyć coś… nie myślą, że mogą usunąć lub odjąć, chyba że zostanie do tego w jakiś sposób zachęcony” – mówi badaczka behawioralna Gabrielle Adams, również z University of Virginia.

I odwrotnie, bombardowanie uczestników niepowiązanymi informacjami zmniejszyło ich prawdopodobieństwo odejmowania. Eksperymenty pokazały, że ludzie dodają jeszcze więcej, gdy doświadczają nadmiaru informacji.

Autorzy twierdzą, że na poziomie intuicyjnym ludzie zdają sobie sprawę, że odejmowanie przychodzi mniej naturalnie niż dodawanie. Stąd przyjęcie porzekadeł, takich jak „mniej znaczy więcej” i niesławnej mantry Marie Kondo, aby pozbyć się rzeczy, które nie wywołują radości.

Ale powstrzymanie naszej miłości do nadmiaru będzie wymagało czegoś więcej niż tylko szturchańców i trzeźwego umysłu, mówi Hal Arkes, badacz oceniający i podejmujący decyzje na Uniwersytecie Stanowym Ohio, który nie był zaangażowany w badanie. Szczególnie przywódcy organizacyjni i polityczni brzydzą się usuwania ludzi. „Jeśli dodasz więcej ludzi i więcej dolarów, nie zdobędziesz wrogów, po prostu zaprzyjaźnisz się” – mówi Arkes. „Odejmowanie ma poważne wady”.

Źródło: Sujata Gupta
G.S. Adams et al. People systematically overlook subtractive changes. Nature. Published online April 7, 2021. doi: 10.1038/s41586-021-03380-y.

Zdjęcie: ALAMY STOCK PHOTO

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x