Wrażliwe zęby? Naukowcy odkrywają dlaczego zimne napoje i lody mogą być tak bolesne

Entuzjastyczne ugryzienie lodowego lizaka wywołuje ostry, intensywny ból zębów, który na szczęście jest rzadkością poza fotelem dentystycznym. Teraz naukowcy sądzą, że odkryli, co powoduje to ponure uczucie, a przede wszystkim to, jak zęby odczuwają zimno.

Nowe badanie ujawnia, że ​​niektóre komórki zębów zarówno ludzi, jak i myszy zawierają wrażliwe na zimno białka, które wykrywają spadki temperatury i alarmują mózg, wywołując wstrząs wywołujący skrzywienie.

„To wyjątkowy rodzaj bólu” – mówi David Clapham, wiceprezes i dyrektor naukowy Instytutu Medycznego Howarda Hughesa (HHMI). „To po prostu potworne”.

Clapham wraz z międzynarodowym zespołem naukowców wyśledzili źródło bólu w kanale jonowym o nazwie TRPC5, który odkryli 15 lat temu. Kanały jonowe to białka, które tworzą pory w błonach każdej komórki w naszym ciele. Działają one jak molekularne bramki, otwierając się lub zatrzaskując, gdy wykryją obecność pewnych chemikaliów, sygnałów elektrycznych lub zmian temperatury.

Zielony obszar przedstawia wrażliwy na zimno kanał jonowy TRPC5 w zębach © L. Bernal et al./Science Advances 2021

Kiedy się otwierają, jony wlewają się do komórki, tworząc impuls elektryczny, który przemieszcza się między komórkami. Jest to jeden z mechanizmów organizmu do szybkiego wysyłania informacji i stanowi podstawę wielu podstawowych funkcji organizmu.

W ramach nowych badań zespół prześledził kanał jonowy TRPC5 z powrotem do określonego rodzaju komórek występujących w zębach, zwanych odontoblastami. Białko wrażliwe na zimno uruchamia się, gdy jest wystawione na lodowatą strużkę lemoniady lub inny spadek temperatury.

To także dobry powód, aby odpowiednio myć zęby. Zespół odkrył również, że TRPC5 występuje częściej w zębach z próchnicą, co wyjaśnia, dlaczego próchnica może zwiększać naszą wrażliwość na zimne jedzenie i napoje.

Clapham mówi, że ten ostry ból był czymś w rodzaju martwego punktu dla naukowców, „ale jest ważny i dotyka wielu ludzi”.

Uważa się, że 2,4 miliarda ludzi ma nieleczone ubytki w zębach. Szkliwo na naszych zębach jest najtwardszą substancją w naszym organizmie, ale bakterie i kwasy powodują z czasem jego erozję.

Zespół Clapham ma nadzieję, że nowe badania zaowocują nowymi terapiami dla wrażliwych zębów.

Źródło: Ian Taylor