Niesławna asteroida Apophis nie stanowi zagrożenia dla Ziemi przez co najmniej 100 lat – twierdzi NASA

Astronomowie obserwowali Apophisa od czasu jego odkrycia w 2004 roku, wstępne szacunki wskazywały na to, że asteroida zbliży się on niewygodnie blisko naszej planety w 2029 roku. Duży rozmiar Apophisa pogłębiały niepokój, ponieważ asteroida ma on długości 340 metrów – około 10 razy więcej niż obiekt, który utworzył krater meteorytowy w Arizonie.

Po dopracowaniu wstępnych obserwacji astronomowie odkryli, że nie ma realnego ryzyka zderzenia w 2029 roku. Teraz, gdy Apophis bezpiecznie minął Ziemię na początku tego miesiąca, mamy więcej dobrych wiadomości: asteroida nie uderzy w Ziemię również w 2068 roku. Skała kosmiczna została również usunięta z listy ryzyka znanej jako Tabela ryzyka uderzenia Sentry, która jest prowadzona przez Centrum Badań Obiektów Bliskiej Ziemi (Center for Near-Earth Object Studies / CNEOS) NASA, którym zarządza Laboratorium Napędów Odrzutowych (Jet Propulsion Laboratory / JPL) agencji.

Tabela ryzyka uderzenia Sentry to zbiór asteroid, które są tak blisko Ziemi, że nie można wykluczyć przyszłego uderzenia. Ta „lista zagrożeń” śledzi asteroidy, co do których przewiduje się, że zbliżą się wystarczająco blisko Ziemi aby istniała możliwość uderzenia, chociaż na szczęście nie istnieją żadne bezpośrednie zagrożenia znane naszej planecie.

„Kiedy zacząłem pracować z asteroidami po studiach, Apophis był symbolem niebezpiecznych asteroid” – powiedział w oświadczeniu Davide Farnocchia, który analizuje orbity asteroid w CNEOS.

Te zdjęcia radarowe NASA pokazują asteroidę Apophis 8, 9 i 10 marca, gdy przeleciała w odległości 17 milionów kilometrów od Ziemi podczas przelotu w 2021 roku. (Zdjęcie: NASA / JPL-Caltech i NSF / AUI / GBO)

„Widać pewną satysfakcję, że usunięto go z listy zagrożeń i nie możemy się doczekać wiedzy, którą możemy odkryć podczas [następnego] bliskiego przelotu w 2029 r.” – dodał Farnocchia. W 2029 roku Apophis zbliży się do Ziemi na odległości około 32 000 kilometrów od powierzchni naszej planety, trochę bliżej niż satelity na orbicie geosynchronicznej.

Te nowe informacje pochodzą z obserwacji przelotu Apophisa nad Ziemią 5 marca – skała przeleciała obok Ziemi w granicach 0,11 jednostki astronomicznej, przy czym 1 jednostka astronomiczna reprezentuje odległość między Ziemią a Słońcem (93 miliony mil lub 150 milionów kilometrów) od Ziemi. Podczas obserwacji tego przelotu astronomowie wykorzystali radar do dalszego udoskonalenia naszej wiedzy na temat ścieżki Apophisa wokół Słońca.

Teleskop radarowy w Obserwatorium Arecibo w Puerto Rico niestety przeszedł na emeryturę kilka miesięcy temu po zawaleniu się w 2020 r. , ale obserwacje były nadal możliwe dzięki obiektom takim jak kompleks Goldstone Deep Space Network w Kalifornii i Green Bank Telescope w Zachodniej Wirginii. Różne teleskopy pokazały dobrą wiadomość dla asteroidy, która od pół pokolenia jest uważana za zagrożenie.

„Uderzenie w 2068 r. nie jest już możliwe, a nasze obliczenia nie wykazują żadnego ryzyka takiego uderzenia przez co najmniej następne 100 lat” – powiedział Farnocchia. Pozwoliło to grupie na usunięcie Apophisa z listy ryzyka.

Goldstone i Green Bank pracowali razem, aby uzyskać obraz Apophisa, przy czym Goldstone transmitował sygnał radarowy, a Green Bank odbierał odbicie. Powstałe obrazy radarowe zostały podzielone na piksele, ale nadal wykazywały rozdzielczość około 38,75 metrów na piksel.

„Gdybyśmy mieli lornetki tak potężne jak ten radar, moglibyśmy siedzieć w Los Angeles i czytać menu obiadowe w restauracji w Nowym Jorku” – powiedziała kierowniczka badań radarowych w JPL Marina Brozovic.

Te nowe obrazy pozwolą nam lepiej zrozumieć asteroidy. Korzystając z tych obserwacji, zespoły badające asteroidę mają nadzieję na określenie jej kształtu; poprzednie obserwacje sugerowały, że Apophis może mieć kształt orzeszka ziemnego.

Chcą również dowiedzieć się o szybkości rotacji asteroidy i rotacji jej osi, co pomoże przewidzieć, jaką orientację będzie miała asteroida względem Ziemi, gdy będzie przelatywać obok naszej planety w 2029 roku. Bliskie spotkanie z naszą planetą może nieszkodliwie zmienić rotacje asteroidy lub spowodować “trzęsienia asteroid” na powierzchni skały, powiedział zespół.

Informacje CNEOS są przekazywane do Biura Koordynacji Obrony Planetarnej NASA, które współpracuje z teleskopami i partnerami instytucjonalnymi w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, aby na bieżąco monitorować kosmiczne zagrożenia.

Źródło: Elizabeth Howell