Czy reaktor jądrowy może pomóc rozwiązać zagadkę zniknięcia Amelii Earhart?

Naukowcy z Penn State poddają starą, zużytą blachę aluminium działaniu wiązki cząstek z serca reaktora jądrowego w nadziei na wyjaśnienie tajemnicy zniknięcia Amelii Earhart.

Jako pierwsza kobieta-pilot, która przeleciała samotnie przez Ocean Atlantycki, Earhart znajduje się również w centrum jednej z najbardziej znanych tajemnic historycznych, która przykuwa uwagę od tamtego pamiętnego dnia w 1937 roku, kiedy utracono kontakt radiowy z jej Lockheed Electra 10E. 2 lipca tego roku Earhart wraz ze swoim nawigatorem Fredem Noonanem wystartowali z Papui-Nowej Gwinei podczas próby oblecenia świata. Ale para nigdy nie wylądowała w miejscu docelowym, na wyspie Howland na środkowym Oceanie Spokojnym. Podczas lotu Earhart nawiązał kontakt ze statkiem straży przybrzeżnej Itasca, najwyraźniej doświadczała problemów z radiem i instrumentami pokładowymi oraz nie miała pewności co do jej dokładnej lokalizacji. Earhart, Noonan i jej samolotu nigdy nie odnaleziono.

W 1991 roku entuzjasta Earhart, Richard Gillespie, znalazł aluminiowy panel w wyrzuconych przez burzę szczątkach na wyspie Nikumaroro na Pacyfiku, około 480 kilometrów od Howland. Gillespie powiedział, że podejrzewa, że ​​fragment mógł pochodzić z samolotu Earhart, a teraz zespół z Penn State używa wiązki neutronów, aby – jak mają nadzieję – odkryć ukryte wskazówki, które mogą potwierdzać tę hipotezę. (Gillespie jest dyrektorem wykonawczym The International Group for Historic Aircraft Recovery, czyli TIGHAR, która w 1988 roku rozpoczęła projekt mający na celu rozwiązanie zagadki zniknięcia Earharta).

„Na początku byłem trochę sceptyczny” – powiedział w oświadczeniu Kenan Ünlü, profesor inżynierii jądrowej w Penn State. „Już wcześniej rozmawialiśmy z Gillespie, który potwierdził, że zainteresowany wszelkimi danymi, które moglibyśmy dostarczyć, nawet jeśli dowiodą, że ten fragment aluminium nie należał do samolotu Amelii Earhart. Zgodziliśmy się mu pomóc.”

Naukowcy mają nadzieję, że technika zwana radiografią neutronową może ujawnić niewidoczne w inny sposób wskazówki dotyczące pochodzenia aluminium. Naukowcy ustalili już, że fragment został porąbany siekierą wzdłuż krawędzi, z wyjątkiem jednej strony, która była „wielokrotnie wyginana”, aby oderwać ją od “źródła”.

Jak twierdzą naukowcy, wystrzeliwanie wiązek neutronów z kampusowego reaktora jądrowego Breazeale powinno ujawnić wszelkie cechy panelu, które jest wykonany z czegoś innego niż jednolite aluminium. Gdyby metal był zwykłym aluminium, neutrony przechodziłyby przez niego. Ale wszelkie cząsteczki zawierające węgiel lub wodór na powierzchni – na przykład kawałki korala, które wypełniły numer seryjny wyryty w metalu – rozproszyłyby neutrony. A wzór rozproszonych neutronów utworzyłby obraz korala (lub innego materiału) w taki sam sposób, w jaki zdjęcie rentgenowskie ujawnia kości wewnątrz ramienia.

Kenan Ünlü pozuje z kawałkiem aluminium, który miał pochodzić z samolotu Earharta. (Zdjęcie: Kenan Ünlü / Penn State)

Welsey Frey jest dyrektorem McClellan Nuclear Research Center (MNRC) na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis, innej placówce, która wykorzystuje reaktor jądrowy do tego samego typu zaawansowanego obrazowania neutronowego. On i jego zespół nie byli zaangażowani w projekt Penn State. Powiedział, że jest prawdopodobne, że analiza Penn State ujawni interesujące cechy blachy aluminiowej, które mogą pomóc połączyć go Earhart lub obalić związek. Ale jest mało prawdopodobne, aby znaleźli ostateczny dowód na to, że aluminium pochodzi z tego konkretnego płatowca.

– Czy zdobędą informacje o epoce, w której wyprodukowano ten metal? Tak, najprawdopodobniej będą. Czy będą w stanie powiązać go z samolotem Amelii Earhart? Prawdopodobnie nie.

Jak powiedział, radiografia neutronowa jest podobna do obrazowania rentgenowskiego. Promienie rentgenowskie przechodzą przez tkanki miękkie ciała, ale odbijają się od twardszych tkanek lub kości, które są średnio zbudowane z cięższych atomów, które mają tendencję do blokowania światła rentgenowskiego. Neutrony podobnie łatwo przechodzą przez niektóre materiały, takie jak aluminium, ale mają tendencję do odbijania się od materiałów zawierających wodór i węgiel .

Gdyby naukowcom udało się zdobyć aluminiową blachę z samolotu Earhart z numerem seryjnym ukrytym pod materią organiczną, taką jak koral – i gdyby ten numer seryjny łączył się z samolotem Earhart – wówczas radiografia neutronowa mogłaby ostatecznie udowodnić pochodzenie aluminium. Miałoby to również tę zaletę, że nie uszkodziłoby przedmiotu, w przeciwieństwie do innych sposobów znajdowania takiego numeru seryjnego. Ale to wymagałoby dużo szczęścia, powiedział Frey.

Według Ünlü naukowcy z Penn State planują również użyć pokrewnej techniki, znanej jako neutronowa analiza aktywacyjna (neutron activation analysis), aby precyzyjnie zidentyfikować skład chemiczny materiału.

„Takie podejście może określić składniki materiału z czułością na poziomie części na milion lub części na miliard” – powiedział.

Frey powiedział, że to dużo bardziej obiecujące. W różnych momentach historii do różnych celów używano różnych stopów. Jeśli okaże się, że aluminium używa stopu, który nie został opracowany na przykład przed II wojną światową, to nie może pochodzić ze stopu Earhart. Ale jeśli pasuje do stopów używanych do budowy samolotów w erze Earhart, wzmocniłoby to związek tego fragmentu z samolotem Earhart. (Frey powiedział, że użył tej samej techniki, aby sprawdzić, czy podkowa znaleziona na jego podwórku mogła pochodzić od Vaquero – jednego z hiszpańskojęzycznych kowbojów, o których mówi się, że poili swoje krowy w stawie niedaleko jego domu – w XIX wieku. Jego analiza stali wykazała, że ​​pochodzi sprzed II wojny światowej, co potwierdza teorię, ale to nie dowodzi związku.)

Wyniki analizy Penn State zostaną ujawnione dopiero pod koniec tego roku – powiedzieli naukowcy. Naukowcy twierdzą, że odkryli nowe informacje, ale powiedzieli, że muszą udoskonalić swoje podejście do obrazowania tego obiektu, zanim będą pewni.

Źródła: Rafi Letzter

Investigating Amelia Earhart’s disappearance mystery with neutrons

Zdjęcia: Los Angeles Daily News/Public domain

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
1 miesiąc temu

Radary w 1937 roku? Brawa dla autora tekstu☹️

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x