Nauczyciele mogą odgrywać kluczową rolę w rozprzestrzenianiu się COVID-19 w szkołach

Nauczyciele mogą odgrywać większą rolę w transmisji COVID-19 w szkołach niż młodzi uczniowie, sugeruje małe nowe badanie przeprowadzone przez Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

W badaniu naukowcy zbadali transmisję COVID-19 w ośmiu publicznych szkołach podstawowych w Marietta w stanie Georgia, na przedmieściach Atlanty, w okresie od 1 grudnia 2020 r. do 22 stycznia 2021 r. W sumie uczestniczyło w nim około 2600 uczniów i 700 pracowników z wszystkich sześciu szkół.

W badanym okresie badacze zidentyfikowali dziewięć klastrów przypadków COVID-19 obejmujących łącznie 13 nauczycieli i 32 uczniów w sześciu szkołach podstawowych. (Klaster został zdefiniowany jako co najmniej trzy połączone przypadki COVID-19).

W czterech z klastrów nauczyciel był „pacjentem zero” lub przypadkiem początkowym, uczeń tylko w jednym przypadku był źródłem infekcji.  W pozostałych czterech przypadkach nie udało się ustalić “pacjenta zero”. Osiem z dziewięciu klastrów obejmowało prawdopodobnie transmisję od nauczycieli do uczniów.

Dwa z największych klastrów dotyczyły roznoszenia przez nauczyciela SARS-CoV-2, wirusa powodującego COVID-19, co prawdopodobnie miało miejsce podczas spotkań twarzą w twarz lub podczas przerw na lunch. Zarażeni nauczyciele przenieśli następnie chorobę na wielu uczniów. Ogólnie rzecz biorąc, te dwa klastry były odpowiedzialne za około połowę (15 z 31) przypadków związanych z rozprzestrzenieniem infekcji.

Odkrycia sugerują, że nauczyciele odgrywali „centralną rolę” w sieciach transmisji COVID-19 w szkołach, napisali autorzy w artykule opublikowanym w poniedziałek (22 lutego) w czasopiśmie CDC Morbidity and Mortality Weekly Report. „Początkowe infekcje wśród nauczycieli odegrały istotną rolę w przenoszeniu SARS-CoV-2 w szkole i późniejszych łańcuchach infekcji… podkreślając znaczenie zapobiegania infekcjom w szczególności wśród nauczycieli” – napisano.

Odkrycia CDC pojawiły się nieco ponad tydzień po tym, jak agencja opublikowała szczegółowe wytyczne dotyczące bezpiecznego ponownego otwierania szkół w USA.

Wyniki są również zgodne z wynikami poprzednich badań z Europy. Na przykład badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazało, że przenoszenie COVID-19 od nauczyciela do nauczyciela było częstsze w szkołach niż przenoszenie się z ucznia na ucznia, a badanie przeprowadzone w Niemczech wykazało, że wskaźniki przenoszenia COVID-19 w szkołach był trzy razy wyższy, gdy pacjentem zero był nauczyciel – w porównaniu uczniami będącymi źródłem infekcji.

Jak napisali autorzy, środki mające na celu zapobieganie infekcji COVID-19 u nauczycieli, w tym kroki mające na celu zminimalizowanie osobistych interakcji między dorosłymi w szkole, prawdopodobnie zmniejszą transmisję COVID-19 w szkołach. Szczepienie nauczycieli może również pomóc w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się COVID-19 w szkołach, chociaż autorzy zauważyli, że szczepienie nauczycieli nie jest wymogiem w przypadku ponownego otwarcia szkół.

Badanie wykazało również, że większość przypadków przenoszenia wirusa COVID-19 w szkole miała miejsce, gdy „odległość fizyczna była mniejsza niż idealna”, co oznacza, że ​​uczniowie i nauczyciele znajdowali się w bardzo bliskiej odległości od siebie; a uczniowie nie nosili prawidłowo maseczek na twarz. Podkreśla to potrzebę promowania w szkołach „prawidłowego używania maseczki i fizycznego dystansowania się tam, gdzie to możliwe” – napisali autorzy. Dystans fizyczny jest szczególnie ważny podczas posiłków, kiedy maseczki nie są noszone – napisali.

Źródła: Rachael Rettner

Clusters of SARS-CoV-2 Infection Among Elementary School Educators and Students in One School District — Georgia, December 2020–January 2021

Zdjęcia: Shutterstock

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x