Niektóre geny neandertalczyka u dzisiejszych ludzi mogą chronić przed ciężkim COVID-19

Niektóre warianty genetyczne odziedziczone po neandertalczykach mogą chronić przed rozwojem ciężkiego COVID-19.

W nowym badaniu przyjrzano się odcinkowi DNA na chromosomie 12, w którym znajduje się haplotyp – grupa dziedziczonych razem wariantów genetycznych – wpływająca na podatność na koronawirusa. Na każdą kopię haplotypu neandertalskiego odziedziczoną przez osobę ryzyko konieczności intensywnej terapii spadło o około 22 procent, podają naukowcy w Proceedings of the National Academy of Sciences z 2 marca.

Warianty mogą wpływać na aktywność lub funkcję genów biorących udział w biochemicznej reakcji łańcuchowej, która kończy się zniszczeniem wirusowego RNA, w tym koronawirusa. Warianty ochronne są w dużej mierze nieobecne wśród ludzi w Afryce Subsaharyjskiej, gdzie niewiele osób posiada geny odziedziczone po neandertalczykach. Około 25 do 30 procent współczesnych ludzi pochodzenia azjatyckiego i europejskiego nosi warianty ochronne. Niektórzy Czarni w obu Amerykach również odziedziczyli ochronny haplotyp, przypuszczalnie od przodków z Azji, Europy lub rdzennych Amerykanów.

Wcześniej naukowcy odkryli, że inny haplotyp na chromosomie 3, który został odziedziczony po neandertalczykach, zwiększa ryzyko ciężkiej choroby. Wyniki pokazują, że dziedziczenie genetyczne może pomóc lub utrudnić odpowiedź immunologiczną na chorobę.

Źródła: Tina Hesman Saey

H. Zeberg and S. Pääbo. A genomic region associated with protection against severe COVID-19 is inherited from NeandertalsProceedings of the National Academy of Sciences. Vol. 118 March 2, 2021, p. e2026309118. doi.org/10.1073/pnas.2026309118.

Zdjęcia: PASCAL GOETGHELUCK/SCIENCE SOURCE