Czy Twój mózg męczy się tak samo jak reszta Twojego ciała?

Kto z nas nie doświadczył zmęczenia psychicznego po długim dniu pracy czy zdaniu egzaminów końcowych? Kiedy pojawia się ten rodzaj “wycieńczenia mózgu”, niezależnie od tego, jak bardzo starasz się skoncentrować, prawdopodobnie jesteś fizycznie wyczerpany i nie możesz się w pełni skupić.

Czy tego rodzaju zmęczenie psychiczne świadczy o przepracowaniu mózgu? To znaczy, czy twój mózg faktycznie męczy się w taki sam sposób jak inne mięśnie? Czy jest jakaś różnica między zmęczeniem psychicznym a starym, dobrym wyczerpaniem?

Chociaż odpowiedzi na te pytania obejmują skomplikowane zagadnienia chemiczne, na szczęście istnieją sposoby radzenia sobie ze zmęczeniem psychicznym, zanim doprowadzi ono do wypalenia, a każdy może je łatwo przyswoić.

Czy Twój mózg męczy się jak inne mięśnie?

Twój mózg jest technicznie organem, a nie mięśniem. Ma trochę tkanki mięśniowej, ale w większości składa się z tłuszczu. W mózgu komórki elektryczne zwane neuronami przekazują informacje za pośrednictwem substancji chemicznych. Chociaż mózg nie jest mięśniem, jego komórki wykorzystują energię do funkcjonowania.

“Mózg potrzebuje paliwa i energii” – mówi dr Gary Figiel, psychiatra geriatryczny z Atlanty, który specjalizuje się w neurologii i psychiatrii. “Mózg wykorzystuje glukozę jako główne źródło energii”. Kiedy glukoza dostaje się do komórek mózgu, zostaje przekształcona w adenozyno-5′-trifosforan (ATP), złożoną organiczną substancję chemiczną do przechowywania i przekazywania energii w komórkach przez mitochondria.

ATP jest to związek, który według naukowców z Australii i Belgii może być kluczem do wycieńczenia mózgów. Chodziło o to, że kiedy mózg ciężko pracuje, zużywa całą glukozę, co prowadzi do uczucia wyczerpania. Obniżony poziom glukozy podnosi następnie poziom ATP, który blokuje dopaminę – tę substancję chemiczną, która sprawia, że ​​czujesz się dobrze.

Badanie, które zostało opublikowane w czasopiśmie Sports Medicine w 2018 roku, wykazało, że kiedy mózg nie może uzyskać wystarczającej ilości dopaminy, jest mniej prawdopodobne, że pozostanie skupiony na zadaniu. Więc nawet jeśli twój mózg nie jest mięśniem, chemicznie możesz go zmęczyć, myśląc za dużo.

“Nie jesteśmy zaprogramowani do korzystania przez cały czas z ‘funkcji wykonawczych wyższego rzędu’ “- mówi dr Melanie Greenberg, psycholog kliniczny z Bay Area w Kalifornii. Chociaż “funkcja wykonawcza wyższego rzędu” może obejmować oczywiste zadania, takie jak wzięcie udziału w teście o wyśrubowanym poziomie trudności, może również obejmować kombinację mniejszych wyzwań, takich jak przetwarzanie wielu nowych informacji przychodzących na raz.

“Po jakimś czasie nasz mózg automatyzuje różne rzeczy i zużywa mniej energii” – mówi Greenberg. Na przykład, jeśli codziennie jeździsz tą samą drogą do pracy, ta aktywność zużywa mniej energii mózgu, niż gdybyś musiał ciągle znajdować nowe trasy. Kiedy mózg zajmuje się ciągłym przetwarzaniem nowych informacji, musi włożyć dużo energii w każdą decyzję, która nadużywa tej funkcji wykonawczej i może powodować zmęczenie psychiczne.

Złożone reakcje chemiczne mózgu

Chociaż zużywanie dostępnej glukozy w mózgu powoduje zmęczenie psychiczne, samo przyjmowanie większej ilości glukozy nie w pełni i nie natychmiastowo doładuje mózgu. Jedzenie przekąsek lub kawa mogą pomóc, ale nie wyeliminują wycieńczenia mózgu, ponieważ funkcje komórkowe są dosyć skomplikowane.

Każda komórka mózgowa jest połączona ze 100 000 innych komórek w wysoce zintegrowanej sieci, a kiedy jesteś zmęczony, w twoim mózgu zmniejsza się przepływ krwi i aktywność elektryczna, wyjaśnia Figiel. Naukowcy wciąż znajdują się na hipotetycznym etapie zrozumienia mózgu. Wiedzą, że odpoczynek jest ważny, ale nadal nie są pewni dlaczego.

Mówiąc prościej, istnieją cztery kroki do dobrze funkcjonującego mózgu, mówi Figiel:

# Glukoza musi być dostępna we krwi
# Glukoza musi być skutecznie transportowana do wnętrza komórek
# Glukoza musi dostać się do mitochondriów
# Mitochondria muszą wytwarzać ATP

Zmęczenie psychiczne może wynikać z nieprawidłowości w którymkolwiek z czterech etapów, mówi Figiel. Jeśli glukoza jest dostępna, funkcje komórkowe mogą spowolnić lub działać nieprawidłowo. Jednak technologia dostępna obecnie dla naukowców nie zapewnia informacji na poziomie komórkowym. Naukowcy na całym świecie cały czas próbują rozwiać wszelkie niejasności.

Od stresu do wypalenia

Niezależnie od tego, czy naukowcy mogą to wyjaśnić, czy nie, zmęczenie psychiczne wydaje się realne. Kiedy wyzwania psychiczne – czy to praca, dzisiejsza scena polityczna, czy po prostu szybkie tempo współczesnego życia – nieustannie działają na ciebie, mogą wyzwalać twoją reakcję na stres. Mogą skłonić organizm do uwolnienia dużych ilości kortyzolu, hormonu stresu.

“Stresory nie powinny być włączone przez cały czas” – mówi Greenberg i są tym, co prowadzi do “wypalenia”, które opisuje jako “radzenie sobie z wieloma problemami lub rzeczami, które nie mają rozwiązań”. Ten rodzaj zmęczenia psychicznego i emocjonalnego spowodowanego nadmiernym stresem może wpływać na układ odpornościowy, zakłócać koncentrację, pamięć i skupienie.

Jak być życzliwym dla swojego mózgu

Dobra wiadomość jest taka, że ​​możesz uniknąć wypalenia psychicznego. Sama świadomość, że istnieją ograniczenia w funkcjonowaniu Twojego mózgu – glukoza jest dostępna lub nie – pomoże Ci myśleć inaczej. Kora przedczołowa, w której odbywa się myślenie wyższego rzędu, zabiera dużo energii, więc mózg nie może wykonywać skomplikowanych zadań przez cały dzień. Dlatego zastanów się nad wykonaniem najtrudniejszych czynności rano. Ale jeśli odczuwasz zmęczenie psychiczne i nie widzisz wyraźnej przyczyny, Figiel zaleca badanie specjalistyczne.

Tutaj również pomaga przestrzeganie zdrowej diety i stylu życia – wystarczająca ilość snu, niebycie zbyt surowym dla siebie i niebycie perfekcjonistą.

“Jeśli doświadczasz pewnego rodzaju wypalenia, powinieneś spróbować dowiedzieć się, jaka jest przyczyna” – mówi Greenberg. Twój mózg może zrobić tylko tyle. Dopóki nauka nie dowie się więcej o wewnętrznej pracy komórek mózgowych, aby pomóc im robić więcej, będziesz musiał skupić się na zmianach stylu życia.

 

Źródła: Carrie Whitney, Ph.D. / howstuffworks

Anatomy of the Brain

Mental Fatigue Impairs Endurance Performance: A Physiological Explanation

How Dopamine Works

The Stress-Proof Brain

What are the physical effects of stress?

Zdjęcia: Unsplash

Tematy:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x