Powód dla którego ludzie najlepiej bawią się przy muzyce ze swojej młodości

Ludzie mają tendencję do odczuwania nostalgii w związku muzyką, której słuchali, gdy byli młodzi. Jeśli byłeś nastolatkiem w latach 70., prawdopodobnie kochasz takich artystów jak Queen, Stevie Wonder lub ABBA. A jeśli twoja młodość przypadła na lata 90., “Wannabe” Spice Girls prawdopodobnie nadal porywa cię na parkiet.

Ale dlaczego tak jest? Czy naprawdę uważamy, że muzyka z przeszłości jest lepsza, czy też ma to coś wspólnego ze wspomnieniami, które mamy z tamtych czasów?

Badanie, opublikowane w Music and Science, przyniosło intrygującą odpowiedź. Muzyka jest ściśle związana z pamięcią i emocjami. Wydaje się, że jest szczególnie kojarzona z pozytywnymi wspomnieniami emocjonalnymi o tematyce społecznej, co sprawia, że ​​ma ona znaczenie dla poprawy satysfakcji z życia.

Ogólne badania psychologiczne wykazały, że wspomnienia autobiograficzne (doświadczenia życiowe) z pewnych okresów czasu są zapamiętywane lepiej niż inne. Jednym ze szczególnie godnych uwagi zjawisk jest “reminiscencja”: fakt, że ludzie mają tendencję do nieproporcjonalnego przywoływania wspomnień z czasów, gdy mieli od 10 do 30 lat. Zaproponowano kilka teoretycznych wyjaśnień tego zjawiska, w tym to, że ten okres życia zawiera wiele nowych i określających nas doświadczeń – które mogą być zakodowane w mózgu głębiej i są łatwiejsze do przywołania. Zmiany biologiczne i hormonalne mogą również zwiększyć efektywność naszych wspomnień z tego okresu.

Okazało się, że kiedy ludzie proszeni są o wybranie ulubionej płyty, prawdopodobnie pochodzi ona z okresu ich młodości, a starsi dorośli wiedzą więcej o muzyce ze swojej młodości niż z obecnych piosenkach pop. Ale czy to oznacza, że ​​bardziej prawdopodobne jest, że muzyka z okresu młodości będzie związana ze wspomnieniami autobiograficznymi?

Wyniki

W badaniach zespół sprawdził obecność “intensywnych wspomnień muzycznych” w grupie 470 dorosłych w wieku od 18 do 82 lat. Ich celem było ustalenie, w jaki sposób wiek osoby i popularność piosenek w danym okresie, wpłynęły na trzy powiązane, ale odrębne koncepcje: stopień, w jakim piosenka była związana ze wspomnieniami autobiograficznymi, jak znajoma była piosenka i jak bardzo podobała się piosenka.

Uczestnikom badania pokazano tytuły piosenek i nazwy artystów 111 piosenek pop, które pojawiały się na listach przebojów w okresie 65 lat (1950-2015), a także skalę oceny trzech interesujących ich koncepcji.

Badacze odkryli, że w całej próbie uczestników muzyka, która znajdowała się na listach przebojów w okresie ich dojrzewania, była nie tylko oceniana jako bardziej znana, ale także kojarzyła się z bardziej autobiograficznymi wspomnieniami. Ten wzrost wspomnień związanych z muzyką osiągnął szczyt w wieku około 14 lat: piosenki popularne w tym wieku wywołały najwięcej wspomnień. Ponadto starsze osoby dorosłe (w wieku około 40+) również lubiły piosenki z okresu dojrzewania bardziej niż inne piosenki. Jednak młodsi dorośli (w wieku 18-40 lat) nie wykazywali tego samego trendu, a w niektórych przypadkach okazywali mniej sympatii muzyce z okresu swojego dojrzewania niż muzyce wydanej przed ich narodzinami.  Sugeruje to, że piosenki z okresu dojrzewania mogą być ściśle powiązane ze wspomnieniami z naszej przeszłości, nawet jeśli osobiście nie cenimy muzyki. Może tak być, ponieważ muzyka towarzyszy różnym, pamiętnym sceneriom z tego okresu (szkolne tańce, spotkania z przyjaciółmi, matury itp.).

Jednak niektóre piosenki były preferowane niezależnie od tego, w jakim wieku był uczestnik, gdy piosenka była popularna. Na przykład naukowcy zauważyli ogólny wzrost popularności piosenek od późnych lat 70. do wczesnych 80., nawet wśród uczestników, których nie było wtedy na świecie. Sugeruje to, że muzyka pop z pewnych okresów jest ceniona międzypokoleniowo. Przykłady piosenek z tego okresu to “Hotel California” The Eagles, “I Will Survive” Glorii Gaynor i “Billie Jean” Michaela Jacksona.

Wydaje się więc, że głównym powodem zainteresowania muzyką z naszej młodości nie jest to, że uważamy ją ze lepszą niż muzykę z innych epok, ale to, że jest ściśle związana z naszymi osobistymi wspomnieniami. Jednak niektóre utwory mogą przekraczać granice pokoleniowe.

Reklamodawcy, którzy chcą wywołać nostalgiczną reakcję ze strony określonej grupy demograficznej konsumentów, powinni wziąć to pod uwagę. Tak samo powinni postępować klinicyści, których celem jest ponowne połączenie pacjentów z określającymi ich wspomnieniami z przeszłości.

 

Źródła Kelly Jakubowski / The Conversation

A Cross-Sectional Study of Reminiscence Bumps for Music-Related Memories in Adulthood

Music-evoked autobiographical memories in everyday life

Music Listening Predicted Improved Life Satisfaction in University Students During Early Stages of the COVID-19 Pandemic

Things learned in early adulthood are remembered best

Temporal distribution of favourite books, movies, and records: Differential encoding and re-sampling

Music, emotion, and autobiographical memory: They’re playing your song

Zdjęcia: Unsplash

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x