Astronomowie właśnie potwierdzili że 2018 AG37 jest najbardziej odległym znanym obiektem w Układzie Słonecznym

Właśnie potwierdzono istnienie najbardziej odległego znanego obiektu w Układzie Słonecznym. FarFarOut, duży kawałek skały znaleziony w 2018 roku w ogromnej odległości około 132 jednostek astronomicznych (AU) od Słońca, został zbadany i scharakteryzowany.

Ma około 400 kilometrów średnicy, co jest dolnym krańcem skali planety karłowatej, a wstępne obserwacje sugerują, że jego średnia odległość orbitalna wynosi 101 jednostek astronomicznych – to znaczy, że jest 101 razy większa niż odległość między Ziemią a Słońcem.

Ponieważ Pluton ma średnią odległość orbitalną około 39 jednostek astronomicznych, FarFarOut jest rzeczywiście bardzo, bardzo daleko. Obiekt otrzymał tymczasowe oznaczenie 2018 AG37, a jego nazwa własna, zgodnie z informacjami z Międzynarodowej Unii Astronomicznej, wciąż nie została jeszcze ustalona.

Jego orbita nie jest jednak równym okręgiem wokół Słońca, ale bardzo skrzywionym owalem. Po uważnej obserwacji naukowcy obliczyli, że FarFarOut wychyla się na odległość 175 jednostek astronomicznych i zbliża na 27. Oznacza to, że obiekt mógłby pomóc nam w lepszym zrozumieniu planet zewnętrznego Układu Słonecznego.

“FarFarOut został prawdopodobnie wyrzucony na zewnątrz Układu Słonecznego przez zbliżenie się do Neptuna w odległej przeszłości” – powiedział astronom Chad Trujillo z Uniwersytetu Północnej Arizony. “FarFarOut prawdopodobnie ponownie wejdzie w interakcję z Neptunem w przyszłości, ponieważ ich orbity nadal się przecinają”.

Pseudonim obiektu powstał w wyniku wcześniejszego odkrycia odległego obiektu w 2018 roku. Planeta karłowata Farout ma średnią odległość orbitalną 124 jednostek astronomicznych i została nazwana po okrzyku astronoma Scotta Shepparda z Carnegie Institution for Science. Kiedy on i jego zespół odkryli jeszcze dalszy obiekt, postęp był oczywisty.

FarFarOut jest jednak nadal bardzo tajemniczy. Ponieważ jest tak daleko, jest bardzo niewyraźny i został zaobserwowany tylko dziewięć razy w ciągu dwóch lat. Zespół wywnioskował jego rozmiar na podstawie jego jasności, ale poza tym nie ustalono zbyt wiele – może to być bardzo duży, nieregularny obiekt z Pasa Kuipera lub może spełniać kryteria klasyfikacji planety karłowatej.

(Roberto Molar Candanosa, Scott S. Sheppard/CIS, and Brooks Bays/UH)

Astronomowie nie są również całkowicie pewni co do czasu jego orbity. Myślą, że jego pełny obieg wokół Słońca może trwać 800 lat (Pluton robi to w 248 lat), ale przy obecnym stanie wiedzy równie dobrze może zająć dwa razy więcej czasu lub poruszać się znacznie szybciej. Aby lepiej to zrozumieć, trzeba będzie dokonać jeszcze wielu obserwacji.

“FarFarOut potrzebuje tysiąclecia, aby okrążyć Słońce raz” – powiedział astronom David Tholen z University of Hawaiʻi w Mānoa. “Z tego powodu porusza się bardzo wolno po niebie, wymagając kilku lat obserwacji, aby precyzyjnie określić jego trajektorię.”

Sheppard, Tholen i Trujillo pracują nad badaniem zewnętrznego Układu Słonecznego w nadziei na uzyskanie wglądu w Planetę Dziewiątą, hipotetyczny obiekt prawdopodobnie odpowiedzialny za dziwny ruch skupisk obiektów znajdujących się za Plutonem.

Istnieją inne wyjaśnienia tych zjawisk, ale praca naukowców ma doskonałą korzyść uboczną. Zespół odkrył szereg obiektów, o których nie mieliśmy pojęcia. Oczywiście jest Farout i FarFarOut. Jest też planeta karłowata zwana Goblinem, odkryta w odległości 80 jednostek astronomicznych. Naukowcy zaobserwowali nawet obiekt o nazwie 2014 FE72, którego orbita przenosi go dalej niż 3000 jednostek astronomicznych od Słońca, jedyny znany obiekt tego rodzaju, którego orbita znajduje się całkowicie poza orbitą Neptuna. (Obecnie jest znacznie bliżej po zbliżeniu się do Słońca w 1965 r.)

Nie chodzi też tylko o zewnętrzny Układ Słoneczny. Naukowcy odkryli 12 nieznanych wcześniej księżyców na orbicie wokół Jowisza i 20 księżyców krążących wokół Saturna. Jeśli więc istnieje Planeta Dziewiąta, to ci ludzie prawdopodobnie ją znajdą. Ale w trakcie swojej pracy ujawniają również mnóstwo informacji o zewnętrznym Układzie Słonecznym.

“Odkrycie FarFarOut pokazuje naszą rosnącą zdolność do mapowania zewnętrznego Układu Słonecznego i obserwowania obiektów znajdujących się coraz dalej w kierunku obrzeży naszego Układu Słonecznego” – powiedział Sheppard.

“Dopiero dzięki postępom w ostatnich kilku latach było możliwe skuteczne odkrywanie bardzo odległych obiektów, takich jak FarFarOut. Mimo że niektóre z tych odległych obiektów są dość duże – wielkości planet karłowatych – są bardzo słabo widoczne z powodu ich ekstremalnych odległości od Słońca. To, co odkryliśmy to tylko wierzchołek góry lodowej obiektów w bardzo odległym Układzie Słonecznym”.

Źródła: Michelle Starr / Science Alert