Naukowcy ostrzegają że mężczyźni mogą być mniej płodni w następstwie zakażenia COVID-19!

Poza makabrycznymi ofiarami śmiertelnymi COVID-19, znajduje się litania dolegliwości, które badacze dopiero zaczynają odkrywać. Jednym z potencjalnych problemów wymagających dokładniejszego zbadania jest wpływ wirusa na płodność mężczyzn.

Naukowcy od pewnego czasu podejrzewali, że nowy wirus SARS może znacząco wpływać na liczbę plemników. Przegląd badań wraz z nowymi dowodami podkreśla potrzebę monitorowania męskiego układu rozrodczego jako podatnych dróg zakażenia koronawirusem.

Naukowcy z Uniwersytetu Nauki i Technologii Huazhong w Wuhan w Chinach przeprowadzili analizę istniejących raportów na temat możliwych mechanizmów, jakie SARS-CoV-2 może zastosować, aby zakłócać rozmnażanie się samców. Chociaż nie mogli z całą pewnością stwierdzić, że nastąpił wyraźny spadek płodności, stwierdzili, że istnieją uzasadnione powody, aby zwracać szczególną uwagę na tę możliwość.

“Istnieje pilna potrzeba śledzenia pacjentów płci męskiej z COVID-19 podczas ich powrotu do zdrowia” – argumentują w swoim raporcie mikrobiolog Yu Tian i biolog zajmujący się reprodukcją Li-quan Zhou.

Badacze medyczni dokładnie zaznajomili się ze sposobem, w jaki SARS-CoV-2 wślizguje się do naszego organizmu i wywołuje lawinę destrukcyjnych odpowiedzi immunologicznych. Kluczowym elementem strategii “break-and-enter” jest wspólny receptor komórkowy zwany enzymem konwertującym angiotensynę 2 lub ACE2. Wszędzie tam, gdzie organizm wykorzystuje ten enzym, można założyć, że SARS-CoV-2 pozostawi swój ślad. Oznacza to, że wirus nie tylko wpływa na nasz układ węchowy i oddechowy, ale również może wpływać na nasz układ pokarmowy, osłabiać układ krążenia, a nawet wywoływać reakcje zapalne w głębi naszego mózgu.

Fakt, że tkanka wewnątrz jąder jest jeszcze jednym potencjalnym celem, nie został pominięty przez naukowców. Wczesne badania, w których stwierdzono obecność wirusa w próbkach nasienia, wzmogły rosnącą potrzebę monitorowania wpływu wirusa na płodność.

Ale nie wszystkie wyniki były spójne. Wcześniejsze badania przeprowadzone na poprzedniku SARS-CoV-2, SARS-CoV-1, miały tendencję do odrzucania poważnych obaw, związanych z męskim układem rozrodczym, a większość badań nie pozwoliła znaleźć żadnych śladów wirusa w tych tkankach. Teraz jednak wydaje się, że ciężar dowodów przechyla się na korzyść argumentów, że tkanka jądra jest powszechnie uszkadzana w bezpośrednim wyniku COVID.

Niedawno opublikowane badanie przeprowadzone przez naukowców z Justus-Liebig-University w Niemczech i Allameh Tabataba’i University w Iranie podaje bezpośrednie eksperymentalne dowody na takie właśnie uszkodzenia. To badanie dotyczyło markerów stanu zapalnego w próbkach tkanki od 84 mężczyzn, u których zdiagnozowano COVID-19, wraz z 105 mężczyznami w grupie kontrolnej. Naukowcy oceniali także jakość nasienia i poszukiwali oznak stresu oksydacyjnego w próbkach.

Było jasne, że COVID-19 wywołał jakąś różnice, a stan zapalny i stres komórkowy pojawiały się dwa razy częściej u osób, u których zdiagnozowano wirusa, w porównaniu z tymi, którzy byli zdrowi. Co więcej, plemniki zarażonych mężczyzn były mniej więcej trzy razy wolniejsze, a ich liczba była znacznie niższa.

“Ten wpływ na plemniki wiąże się z niższą jakością nasienia i zmniejszonym potencjałem płodności” – mówi główny badacz Behzad Hajizadeh Maleki, naukowiec sportowy z Justus-Liebig-University.

“Chociaż efekty te z czasem ulegały poprawie, cały czas pozostawały widoczne u pacjentów z COVID-19, a skala tych zmian była również związana z ciężkością choroby”.

Co to dokładnie oznacza dla mężczyzn dochodzących do siebie po zakażeniu SARS-CoV-2, nie jest jasne, szczególnie w dłuższej perspektywie. Autorzy zarówno przeglądu, jak i badania eksperymentalnego wzywają do przeprowadzenia dalszych badań przed podjęciem decyzji, w jaki sposób – i czy w ogóle – zmniejszona płodność będzie miała jakikolwiek rzeczywisty wpływ na starania o poczęcie.

Jednak ponieważ wiele narodów na całym świecie już stoi w obliczu narastającego kryzysu płodności, który może zahamować wzrost populacji w przyszłości, COVID-19 może stać się kolejną przeszkodą do pokonania. Istnieje nadzieja, że ​​szczepionki położą kres pandemii w najbliższej przyszłości. Ale nawet jeśli nasze starania zwyciężą, blizny po koronawirusie pozostaną na naszych ciałach i naszej populacji jeszcze przez długi czas.

Źródła: Mike Mcrae / Science Alert