Według badania opublikowanego w Journal of Business Venturing przeprowadzonego przez naukowców z Washington State University, gdy przedsiębiorcy wymyślają pomysły na nowe firmy, używanie konopi może zarówno pomóc jak i utrudnić bycie kreatywnym.
Badanie wykazało, że przedsiębiorcy używający konopi stworzyli nowe pomysły biznesowe, takie jak np. nieważkie, wolne od grawitacji ćwiczenia w wirtualnej rzeczywistości, które były bardziej oryginalne, ale mniej wykonalne w porównaniu z tymi, którzy nie używają konopi.
“Oryginalność i wykonalność są kluczowe dla przedsiębiorczości – jedno bez drugiego ogranicza potencjalne tworzenie wartości” – powiedział Benjamin Warnick, główny autor badania i adiunkt na Wydziale Zarządzania, Systemów Informacyjnych i Przedsiębiorczości w WSU Carson College of Business .
Warnick i jego współpracownicy stwierdzili, że zwiększona oryginalność i mniejsza wykonalność pomysłów biznesowych użytkowników konopi indyjskich w porównaniu z osobami niebędącymi użytkownikami pojawiły się tylko w przypadku przedsiębiorców, którzy zgłaszali stosunkowo silną pasję do odkrywania nowych pomysłów biznesowych. Efekt był nieobecny w przypadku przedsiębiorców używających konopi indyjskich z doświadczeniem w zakładaniu więcej niż jednej firmy.
254 przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu, wykonało nowe zadanie związane z koncepcją przedsięwzięcia, generując jak najwięcej pomysłów na nowy biznes w oparciu o technologię wirtualnej rzeczywistości. Przedsiębiorcy odpowiadali również na pytania dotyczące zakresu ich doświadczenia biznesowego, zamiłowania do przedsiębiorczości i wzorców używania konopi. Panel ekspertów następnie ocenił oryginalność i wykonalność pomysłu, który każdy przedsiębiorca wskazał jako najlepszy.
Na potrzeby swoich badań naukowcy podzielili przedsiębiorców na użytkowników konopi indyjskich i osoby niekorzystające z nich. Użytkownicy konopi indyjskich zgłaszali używanie tego narkotyku średnio prawie 20 razy w ciągu ostatniego miesiąca.
Praca naukowców WSU może ostatecznie odegrać rolę w pomaganiu przedsiębiorcom i społeczności biznesowej w określeniu, czy, kiedy i jak używanie konopi indyjskich może być korzystne lub szkodliwe dla procesu tworzenia przedsięwzięć.
“To pierwsze znane nam badanie, które analizuje, w jaki sposób używanie narkotyków wpływa na nowe idee biznesowe” – powiedział Warnick. “Jednak w tej dziedzinie jest jeszcze wiele do zbadania”.
Warnick zauważył, że efekty poznawcze przewlekłego używania konopi indyjskich utrzymują się nawet przez miesiąc – w tym zwiększona impulsywność i tendencje do swobodnego myślenia.
Wyniki obecnego badania utrzymały się, niezależnie od tego czy użytkownicy konopi indyjskich zgłaszali bycie na haju w czasie eksperymentu, czy nie, ale autorzy wzywają do przyszłych badań w celu rozważenia, jak sam haj może wpłynąć na kreatywność przedsiębiorców.
Chociaż wyniki badania sugerują, że skutki używania marihuany mogą przynosić pewne korzyści na wczesnych etapach burzy mózgów w procesie tworzenia pomysłów, naukowcy podkreślili znaczenie zakorzenienia kreatywności w rzeczywistości, aby z powodzeniem uruchomić nową firmę.
“Nasze wyniki sugerują, że przedsiębiorcy używający konopi indyjskich mogą skorzystać na spostrzeżeniach osób niebędących użytkownikami, aby rozwinąć wykonalność swoich pomysłów” – powiedział Alexander Kier, adiunkt w zakresie przedsiębiorczości w Carson College of Business. “Może to być szczególnie prawdziwe w przypadku użytkowników konopi indyjskich, którzy są bardzo podekscytowani wymyślaniem nowych pomysłów lub nie mają dużego doświadczenia w zakładaniu nowych firm, ponieważ inni mogą służyć jako uziemienie, umożliwiając weryfikację ich pomysłów”.
W miarę jak legalizacja marihuany postępuje na całym świecie, a piętno związane z narkotykami zanika, naukowcy mają nadzieję, że ich praca pomoże nakreślić jaśniejszy obraz konsekwencji używania konopi indyjskich wśród przedsiębiorców.
“Najwyraźniej istnieją zalety i wady używania konopi indyjskich, które zasługują na dalsze zbadanie” – powiedział Warnick. “Ponieważ fala legalizacji marihuany trwa, musimy rzucić światło na rzeczywisty wpływ konopi nie tylko na przedsiębiorczość, ale także na inne obszary działalności”.
Źródła: Washington State University / ScienceDaily
Zdjęcia: GettyImages