Drgawki podczas snu? Czy są niebezpieczne i skąd się biorą?

Drżenie w nocy – niewielu z nas o tym mówi, ale jest to zjawisko, które wpływa na wielu ludzi, jeśli chodzi o jakość snu. A nawet jeśli śpimy wystarczająco długo, możemy spać lepiej i szybciej się wysypiać jeżeli pozbędziemy się tych drgawkowych epizodów, nawet tych rzadkich.

Czy drgawki w nocy są niebezpieczne?

Okazjonalne drgawki w nocy nie są powodem do zmartwień, ale chroniczne skurcze mięśni mogą wskazywać na różne schorzenia. Drżenie podczas snu może spowodować wzrost czuwania w nocy i pogorszyć jakości snu.

Co powoduje drgawki?

Jeśli kiedykolwiek tego doświadczyliście, wiecie, jak dziwne jest to uczucie, które może nawet wywołać niepokój: mocno śpisz i nagle budzi Cię szarpnięcie.

Najgorsze jest to, że w wielu przypadkach nie rozumiemy, dlaczego doświadczamy tych epizodów podczas snu. Te drgania mogą również utrudniać zasypianie w nocy. Zwykle nie ma jednego powodu, dla którego drżymy, ale może to być jedna z wielu przyczyn, w tym:

Niedobory składników odżywczych

Odżywianie jest kluczem do dobrego snu, a także normalnego funkcjonowania organizmu w ciągu dnia. Jeśli drgawki pojawiają się nie tylko w nocy, ale także w ciągu dnia istnieje prawdopodobieństwo, że możesz mieć niedobór witaminy D, witaminy B12 lub brak równowagi wapnia.

Witamina D

Witamina D jest niezbędna do wchłaniania wapnia. Przy niskim poziomie witaminy D mogą wystąpić sporadyczne skurcze mięśni, najczęściej stóp lub dłoni.

Witamina b12

Objawy niedoboru witaminy B12 obejmują drżenie lub skurcze mięśni, a także drętwienie i uczucie osłabienia.

Wapń i magnez

Brak równowagi wapnia występuje, gdy w organizmie jest za mało magnezu i zbyt dużo wapnia w stosunku do niego. Badania sugerują, że niedobory magnezu powodują drgawki i skurcze, gdy poziom wapnia staje się zbyt wysoki i nadmiernie stymuluje nerwy.

Lęk i stres

Jeśli jednak drgania występują tylko w nocy, prawdopodobnie przyczyna leży gdzie indziej. Drżenie w nocy, często nazywane szarpnięciami hipnicznymi, może być spowodowane chronicznym lękiem i stresem. W badaniu opublikowanym w Journal of Neurosciences in Rural Practice zbadano związek między wyższym poziomem stresu a hipnicznymi szarpnięciami lub drgawkami w nocy. Jednak nie tylko stres emocjonalny był związany z większą częstotliwością pojawiania się drgawek w nocy.

Spożycie kofeiny

Nadmierne spożycie kofeiny może powodować nadmierne pobudzenie ośrodkowego układu nerwowego i powodować skurcze i drgawki. Może prowadzić do szarpnięć hipnicznych podczas próby zaśnięcia. Winowajcami mogą być również nikotyna i inne używki, zwłaszcza gdy są stosowane zbyt blisko pory zasypiania.

Zbyt późne ćwiczenia

Ćwiczenia mają kluczowe znaczenie dla naszego ogólnego stanu zdrowia, a nawet snu. Regularne ćwiczenia pomagają regulować cykle snu i czuwania, a także nasz nastrój i pomagają nam prowadzić możliwie najzdrowsze życie. Ale ćwiczenia tuż przed snem, szczególnie te intensywne, mogą pogorszyć epizody drgawkowe podczas snu. Mięśnie mogą nie mieć wystarczającej ilości czasu na relaks, co może prowadzić do pobudzenia układu nerwowego i potencjalnie zakłócenia snu.

Zaburzenia ruchowe podczas snu

Jeśli doświadczasz więcej niż sporadycznych drgawek w nocy i nie masz niedoborów żywieniowych lub źródeł nadmiernego stresu, możesz doświadczać zaburzeń ruchowych podczas snu. Ta grupa obejmuje schorzenia charakteryzujące się stereotypowymi, prostymi ruchami lub skurczami mięśni, które utrudniają lub zaburzają sen.

Zespół niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych nóg jest powszechny – według Sleep Foundation doświadcza go aż 1 na 10 Amerykanów. Pod wieloma względami zespół niespokojnych nóg nadal pozostaje tajemnicą, ale wiemy, że może powodować nie tylko uczucie mrowienia i pełzania podczas snu lub odpoczynku, ale także drżenie. Większość odczuwa chęć poruszania się i zakłócenia snu.

Jak spać lepiej?

Bez względu na przyczynę, uporczywe szarpnięcia hipniczne mogą naprawdę wyczerpać twoją energię, utrudniać zasypianie i pogorszyć ogólną jakość snu. Oto kilka wskazówek, jak rozluźnić mięśnie i spać spokojnie.

Sprawdź, czy nie masz niedoboru witamin

Jeśli odczuwasz skurcze mięśni nie tylko podczas snu, ale także w ciągu dnia, czas sprawdzić, czy nie występuje u Ciebie niedoboru witamin. Nigdy nie zakładaj ani nie diagnozuj się samodzielnie. Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, czy masz niedobory i w jakim kierunku, jest wykonanie badania krwi na zlecenie lekarza.

Zarządzaj lękiem i stresem

Zmień styl życia. Zacznij od codziennego dawania sobie czasu na relaks i regularnych ćwiczeń. Przebywaj co najmniej 15 minut przy naturalnym świetle słonecznym.

Uważaj na ćwiczenia

Może się okazać, że ćwiczenia lepiej wpływają na Twój organizm o konkretnych porach dnia. Podczas gdy niektórzy ćwiczą późno, drgawki w nocy są oznaką, że czas ćwiczeń lub forma ćwiczeń może nie sprzyjać jakości snu. Postaraj się rozpocząć trening wcześniej i trzymaj się lekkich ćwiczeń rozciągających przed snem.

Uzyskaj ocenę specjalisty od snu

Jeśli wykluczyłeś wszystko inne, rozważ wizytę u specjalisty snu pod kątem jego zaburzeń. Chociaż wciąż niewiele wiemy o zespole niespokojnych nóg, niektóre terapie obejmują leczenie niedoboru żelaza, stosowanie środków zwiotczających mięśnie i środków nasennych.

Niezależnie od tego, czy doświadczasz sporadycznych, czy regularnych drgawek w nocy, dobrą wiadomością jest to, że prawie zawsze nie jest to poważny i nieuleczalny stan. Dzięki tym wskazówkom wiesz, jak w końcu się zrelaksować i spać lepiej.

 

Źródła: Michael J Breus Ph.D. / Psychology Today

The Close Relationship Between Stress and Sleep

Hypnic jerks possibly induced by escitalopram

Restless leg syndrome: still a mystery, and linked to other health problems

Zdjęcia: Pixabay

 

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x