Neurony lustrzane i ich wpływ na zachowanie

Neurony lustrzane to neurony, które uruchamiają się zarówno wtedy, gdy osoba wykonuje jakąś czynność, jak i gdy obserwuje, jak ktoś inny wykonuje tę samą czynność. Te neurony reagują na czyjeś działanie tak, jakbyśmy sami wykonywali daną czynność. Ta odpowiedź nie ogranicza się do wzroku. Neurony lustrzane mogą również się aktywować, gdy dana osoba zna lub słyszy kogoś innego wykonującego podobne działanie.

“Te same działania”

Nie zawsze jest jasne, co oznacza “ta sama czynność”. Czy neurony lustrzane kodują działania odpowiadające samemu ruchowi (poruszasz mięśniami w określony sposób, aby złapać pożywienie), czy też reagują na coś bardziej abstrakcyjnego, cel, który dana osoba próbuje osiągnąć za pomocą ruchu (chwytanie pożywienia)?

Okazuje się, że istnieją różne typy neuronów lustrzanych, które różnią się tym, na co reagują.

Ściśle przystające neurony lustrzane zostają aktywowane tylko wtedy, gdy lustrzane działanie jest identyczne z wykonywaną akcją – więc zarówno cel, jak i ruch są takie same w obu przypadkach.

Zasadniczo przystające neurony lustrzane aktywują się, gdy cel lustrzanego działania jest taki sam, jak działania wykonywanego, ale same dwa działania niekoniecznie są identyczne.

Podsumowując, ściśle przystające i zasadniczo przystające neurony lustrzane, które razem stanowiły ponad 90 procent neuronów lustrzanych w badaniu, które wprowadziło tę klasyfikację, reprezentują to, co zrobił ktoś inny i jak to zrobił.

Inne, niespójne neurony lustrzane nie wydają się na pierwszy rzut oka wykazywać wyraźnej korelacji między wykonywanymi a obserwowanymi czynnościami. Takie neurony lustrzane mogą na przykład aktywować się zarówno wtedy, gdy chwytasz przedmiot, jak i widzisz, jak ktoś inny umieszcza ten przedmiot w jakimś miejscu. Te neurony mogłyby zatem zostać aktywowane na jeszcze bardziej abstrakcyjnym poziomie.

Ewolucja neuronów lustrzanych

Istnieją dwie główne hipotezy dotyczące tego, jak i dlaczego ewoluowały neurony lustrzane.

Hipoteza adaptacyjna głosi, że małpy i ludzie – i być może także inne zwierzęta – rodzą się z neuronami lustrzanymi. W tej hipotezie neurony lustrzane powstały w wyniku doboru naturalnego, umożliwiając jednostkom zrozumienie działań innych.

Hipoteza asocjacyjnego uczenia się zakłada, że ​​neurony lustrzane powstają z doświadczenia. Kiedy uczysz się jakiejś czynności i widzisz, jak inni wykonują podobną akcję, Twój mózg uczy się łączyć ze sobą te dwa zdarzenia.

Lustrzane neurony u małp

Neurony lustrzane zostały po raz pierwszy opisane w 1992 roku, kiedy zespół neuronaukowców pod kierownictwem Giacomo Rizzolattiego zarejestrował aktywność pojedynczych neuronów w mózgu makaka i odkrył, że te same neurony działały zarówno, gdy małpa wykonywała pewne czynności, takie jak chwytanie pożywienia, oraz kiedy obserwowały inną małpę wykonującą tę samą czynność.

Odkrycie Rizzolattiego wskazało istnienie neuronów lustrzanych w korze przedruchowej, części mózgu, która pomaga planować i wykonywać ruchy. W kolejnych badaniach intensywnie badano również dolną korę ciemieniową, która pomaga w kodowaniu ruchu wzrokowego.

W jeszcze innych pracach opisano neurony lustrzane w innych obszarach, w tym w przyśrodkowej korze czołowej, która została uznana za ważną dla poznania społecznego.

Neurony lustrzane u ludzi
Bezpośrednie dowody

W wielu badaniach nad mózgami małp, w tym we wstępnych badaniach Rizzolattiego i innych obejmujących neurony lustrzane, aktywność mózgu jest bezpośrednio rejestrowana poprzez włożenie elektrody do mózgu i pomiar aktywności elektrycznej.

Ta technika nie jest używana w wielu badaniach na ludziach. Jednak jedno badanie neuronów lustrzanych bezpośrednio sondowało mózgi pacjentów z padaczką podczas oceny przedoperacyjnej. Naukowcy odkryli potencjalne neurony lustrzane w przyśrodkowym płacie czołowym i przyśrodkowym płacie skroniowym, które pomagają w kodowaniu pamięci.

Dowody pośrednie

Większość badań dotyczących neuronów lustrzanych u ludzi dostarczyło pośrednich dowodów wskazujących na istnienie neuronów lustrzanych w mózgu.

Wiele grup wykonało obrazowanie mózgu i wykazało, że jego obszary, które wykazywały aktywność podobną do aktywności neuronów lustrzanych u ludzi, są podobne do obszarów mózgu zawierających neurony lustrzane u makaków. Co ciekawe, neurony lustrzane zaobserwowano również w okolicy ośrodka Broki, który jest odpowiedzialna za tworzenie języka.

Otwarte pytania

Takie dowody neuroobrazowania wydają się obiecujące. Ponieważ jednak w trakcie eksperymentu poszczególne neurony nie są badane bezpośrednio, trudno jest skorelować tę aktywność mózgu z określonymi neuronami w ludzkim mózgu – nawet jeśli obrazowane obszary mózgu są bardzo podobne do tych znalezionych u małp.

Według Christiana Keysersa, naukowca, który bada ludzki system neuronów lustrzanych, mały obszar na skanie mózgu może odpowiadać milionom neuronów. Dlatego neuronów lustrzanych występujących u ludzi nie można bezpośrednio porównać z neuronami małp, aby potwierdzić, czy systemy są takie same.

Co więcej, niekoniecznie jest jasne, czy aktywność mózgu odpowiadająca obserwowanemu działaniu nie jest odpowiedzią na inne doświadczenia zmysłowe bardziej niż odbiciem lustrzanym.

Chociaż przeprowadzono wiele badań na neuronach lustrzanych, wciąż istnieje wiele pytań, na które nie mamy odpowiedzi. Na przykład, czy neurony lustrzane są ograniczone tylko do określonych obszarów mózgu? Jaka jest ich prawdziwa funkcja? Czy naprawdę istnieją, czy też te odpowiedzi można przypisać innym neuronom?

Aby odpowiedzieć na te pytania, potrzeba jeszcze dużo pracy.

Źródła: Alane Lim / ThoughtCo.

Do Dogs Have Mirror Neurons?

Representation of Others’ Action by Neurons in Monkey Medial Frontal Cortex

The mind’s mirror

A Calm Look at the Most Hyped Concept in Neuroscience – Mirror Neurons

Reflecting on the mirror neuron system in autism: A systematic review of current theories

Mirror Neurons After a Quarter Century: New light, new cracks

Reflecting on mirror neurons

What do mirror neurons mirror?

What’s So Special about Mirror Neurons?

Zdjęcia: Unsplash