Dlaczego moc silników mierzymy w koniach mechanicznych?

Tę jednostkę pomiaru mocy silnika zawdzięczamy szkockiemu inżynierowi Jamesowi Wattowi.

We wczesnych latach osiemdziesiątych XVIII wieku, po udoskonaleniu silnika parowego Newcomena (znacznie lepszej maszyny parowej w stosunku do klasycznego silnika parowego), Watt szukał sposobu na wprowadzenie na rynek swojego wynalazku, reklamując fakt, że jego silnik zużywał około 75% mniej paliwa niż silnik Newcomena o podobnej mocy.

Początkowo próbował sprzedać swój silnik na zasadach tantiemu, w ramach którego klienci byliby mu winni jedną trzecią pieniędzy, które zaoszczędzili, wykorzystując jego silnik zamiast innych maszyn parowych. Oczywiście wiele firm w tamtych czasach korzystało z koni, a nie silników parowych, więc trudno było porównać je bez faktycznego zakupu silnika, aby zobaczyć, jak będzie się zachowywał w konkretnym zastosowaniu. W ten sposób Watt porzucił system tantiemów i postanowił spróbować innej taktyki, aby przekonać ludzi do zakupu jego silnika.

Rozwiązaniem wynalazcy było wymyślenie nowej jednostki miary, zrozumiałej dla przeciętnych ludzi, potencjalnych klientów – konie mechaniczne miały odnosić się do potężnych koni pociągowych.

Dlatego postanowił określić, ile mocy może wygenerować typowy koń pociągowy. Nie wiadomo dokładnie, w jaki sposób określił dokładne wartości siły koni, ponieważ istnieje kilka sprzecznych opisów eksperymentów, które przeprowadził. Ale po przeprowadzeniu tych eksperymentów doszedł do wniosku, że typowy koń pociągowy może wykonać około 32 400 funtów na stopę pracy w 60 sekund i utrzymać tę moc przez cały, długi dzień pracy. Następnie zaokrąglił tę wartość w górę do 33 000 funtów na minutę, co równało się 1 koniowi mechanicznemu.

Zatem według jego szacunków dobry koń pociągowy mógłby podnieść 33 000 funtów materiału na 1 stopę w 1 minutę lub 3 300 funtów materiału  na 10 stóp w ciągu jednej minuty itd.

Prawdę mówiąc, to bardzo hojne oszacowanie, ponieważ bardzo niewiele koni mogło utrzymać taką moc przez cały dzień pracy, ale uzyskanie idealnego odwzorowania nie było tak ważne dla tego co chciał osiągnąć Watt. Co więcej, przeceniając, co koń może zrobić, celowo lub nie, upewnił się, że jego produkt zawsze przekroczy oczekiwania ludzi, którzy dadzą się namówić na zakup, co było świetną szeptaną sztuczką marketingową.

W końcu silnik Watta był rewolucyjny i odegrał ogromną rolę w rewolucji przemysłowej. Dzięki temu popularna stała się również jego jednostka miary mocy silnika w koniach mechanicznych. Co zabawne, dzisiaj jednostka mocy SI, Watt, nazwana w hołdzie Jamesowi Wattowi, zaczęła zastępować konie mechaniczne w większości zastosowań.

 

Źródła: Daven Hiskey / Today I Found Out | Zdjęcia: Pixabay

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x