Jaki jest najlepszy sposób nawadniania organizmu?

Jaki napój jest najlepszy, aby nawodnić się podczas ćwiczeń? Czy powinieneś wybrać wodę? Czy napoje sportowe są lepsze? A co z sokami lub gazowanymi napojami bezalkoholowymi? Kawa czy herbata? A może piwo?

Woda

Naturalnym środkiem nawadniającym jest woda. Nawadnia lepiej niż jakikolwiek inny płyn, zarówno przed jak i podczas ćwiczeń. Woda jest tańsza i bardziej dostępna niż jakikolwiek inny napój. Musisz pić 120-180 mililitrów wody na każde 15-20 minut ćwiczeń. Podczas gdy niektórzy ludzie wolą smak wody od innych napojów, większość uważa go za stosunkowo mdły i przestaje pić wodę, zanim organizm zostanie w pełni nawodniony. Woda jest najlepsza, ale pomaga tylko wtedy, gdy ją pijesz.

Napoje dla sportowców

Napoje sportowe nie nawadniają lepiej niż woda, ale częściej pijesz je w większej ilości, co prowadzi do lepszego nawodnienia. Typowa słodko-cierpka kombinacja smakowa nie gasi pragnienia, więc napój sportowy można pić jeszcze długo po tym, jak woda straci swój urok. Dostępna są w atrakcyjnej gamie kolorów i smaków. Napoje dla sportowców zapewniają zastrzyk węglowodanów, oprócz elektrolitów, które mogą zostać utracone podczas pocenia się. Napoje te mają zwykle mniej kalorii niż soki lub napoje bezalkoholowe.

Sok

Sok może być pożywny, ale nie jest najlepszym wyborem do nawadniania. Fruktoza, czyli cukier owocowy, zmniejsza szybkość wchłaniania wody, więc komórki nie są nawadniane tak szybko jak w przypadku zwykłej wody. Sok jest sam w sobie pożywieniem i rzadko zdarza się, aby osoba piła go tyle, aby utrzymać nawodnienie na odpowiednim poziomie. Sok zawiera węglowodany, witaminy, minerały i elektrolity, ale nie jest doskonałym środkiem wygaszającym pragnienie.

Napoje Gazowane

Coca-cola i inne podobne napoje gazowane nie są dobre dla organizmu. Kwasy używane do węglanowania i aromatyzowania tych napojów uszkadzają zęby, a nawet mogą osłabiać kości. Napoje gazowane są pozbawione jakiejkolwiek prawdziwej wartości odżywczej. Mimo to smakują wyśmienicie! Bardziej prawdopodobne jest, że będziesz pić to, co lubisz, więc jeśli je uwielbiasz, mogą stanowić jakiś sposób na nawodnienie. Węglowodany spowalniają wchłanianie wody, ale zapewnią również szybki zastrzyk energii. Na dłuższą metę nie jest to dla Ciebie dobre, ale jeśli Twoim celem jest nawodnienie, napoje gazowane są lepsze niż brak nawodnienia. Unikaj napojów z dużą ilością cukru lub kofeiny, które spowodują zmniejszenie szybkości lub stopnia nawodnienia.

Kawa i herbata

Kawa i herbata mogą sabotować nawodnienie. Oba napoje działają jak diuretyki, co oznacza, że ​​powodują, że nerki pobierają więcej wody z krwiobiegu, nawet gdy układ pokarmowy wciąga wodę do organizmu. To scenariusz obejmujący dwa kroki do przodu i jeden krok wstecz. Dodając mleko lub cukier, jeszcze bardziej zmniejszamy szybkość wchłaniania wody. Podsumowanie? Zachowaj latte na później.

Napoje alkoholowe

Piwo może być świetne po meczu, o ile jesteś widzem, a nie sportowcem. Alkohol odwadnia organizm. Napoje alkoholowe są lepsze do nawadniania niż, powiedzmy, woda morska, ale to wszystko.

Podsumowując: pij wodę dla maksymalnego nawodnienia. Inne napoje w umiarkowanych ilościach również mogą pomóc, aby woda nie znudziła nam się za szybko. Ostatecznie ilość płynów jest największym czynnikiem wpływającym na nawodnienie.

 

Źródła: Anne Marie Helmenstine, Ph.D. / ThoughtCo. | Zdjęcia: Unsplash

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x