Czym jest biały szum? Czy może pomóc Ci się skoncentrować i lepiej spać?

Mówiąc najprościej, biały szum to dźwięk, który można wykorzystać do zatuszowania dźwięków tła. Ze względu na zdolność do zagłuszania potencjalnie rozpraszających dźwięków, biały szum jest często zalecany jako pomoc podczas snu i nauki. Na przykład ludzie, którym trudno jest zasnąć bez wentylatora w sypialni, mogą nie reagować na chłodzącą bryzę wentylatora, ale na jego kojący dźwięk. Jednak chociaż stwierdzono, że biały szum jest skuteczny w pomaganiu ludziom w zasypianiu i nauce, w niektórych przypadkach może mieć pewne negatywne skutki, zwłaszcza gdy jest stosowany u noworodków.

Definicja białego szumu

Nauka definiuje biały szum jako połączenie wszystkich słyszalnych częstotliwości dźwięku. Badania wykazały, że osoby z normalnym słuchem mogą słyszeć dźwięki o częstotliwości od 20 do 20000 Hz. Innymi słowy, można pomyśleć, że biały szum jest jak dźwięk około 20 000 różnych dźwięków odtwarzanych jednocześnie. Rzeczywisty dźwięk białego szumu jest zwykle opisywany jako dźwięk syczący, podobny do dźwięku liter “sz” w słowie “cisza”.

Przymiotnik “biały” został wybrany do opisania tej ostatecznej kombinacji dźwięków ze względu na podobieństwo białego szumu do właściwości białego światła, naukowego opisu kombinacji wszystkich kolorów widma światła widzialnego.

Jako połączenie wszystkich słyszalnych częstotliwości, biały szum może maskować inne potencjalnie rozpraszające dźwięki. Na przykład włączenie wentylatora może pomóc zagłuszyć głosy z głośnej imprezy sąsiada. W tym sensie brzęczący dźwięk wentylatora jest podobny do białego szumu. Ale w jaki sposób biały szum maskuje inne dźwięki?

Na przykład w normalnej rozmowie ludzie zazwyczaj potrafią wychwycić i zrozumieć indywidualne głosy, gdy grupy trzy- lub czteroosobowe mówią jednocześnie. Jednak gdy duże grupy ludzi mówią jednocześnie, prawdopodobieństwo usłyszenia pojedynczego głosu jest znacznie ograniczone. Z tego powodu dźwięk, powiedzmy 1000 rozmawiających jednocześnie osób, jest podobny do białego szumu.

Biały szum w nauce

Ponieważ większości rozproszonych osób trudno jest się skupić, nauczyciele zachęcają uczniów do nauki w cichych pomieszczeniach. Ponieważ jednak nauka jest dla nich nudna, niektórzy twierdzą, że dźwięki takie jak muzyka lub telewizja pomagają im się skoncentrować. Ponieważ jednak taki łatwo rozróżnialny dźwięk może przeszkadzać, niektórzy nauczyciele i psychologowie sugerują biały szum jako alternatywną pomoc w nauce.

Chociaż stosowanie białego szumu jako środka wspomagającego zasypianie istnieje od wczesnych lat 60 XX wieku, teoria, że ​​może on również pomóc ludziom w nauce, jest stosunkowo nowa.

Badania przeprowadzone w 2014 roku na Uniwersytecie Hamburg-Eppendorf Medical Center i opublikowane w Journal of Cognitive Neuroscience wykazały pozytywny związek między białym szumem i osobami uczącymi się matematyki, a także między pamięcią krótkotrwałą dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).

Inne badania wskazują jednak, że wpływ szumu tła na uczniów może zależeć od ich indywidualnych osobowości. Na przykład badanie przeprowadzone w 2010 roku na University College w Londynie wykazało, że zarówno dźwięki przypominające biały szum, jak i muzyka faktycznie zaburzały rozumienie, pamięć i zdolności uczenia się introwertyków.

Innymi słowy, skuteczność białego szumu lub innych dźwięków w tle jako pomocy w nauce pozostaje raczej przypadkiem osobistego doświadczenia niż ugruntowanych badań naukowych.

Biały szum do snu

Chociaż może się to wydawać nielogiczne, pomysł, że hałas może pomóc ludziom zasnąć, jest dobrze ugruntowany. Urządzenia wytwarzające biały szum są od lat popularnymi środkami nasennymi. Dla wielu osób zasypianie bez maszyny do białego szumu jest trudne, jeśli nie niemożliwe. Dla nich całkowita cisza jest rozpraszająca.

Przez wiele lat szeroko zakrojonych badań wykazano, że chroniczna bezsenność może powodować uszkodzenia mózgu, lekarze często zalecają stosowanie urządzeń z białym szumem w leczeniu niedoboru snu. Ponadto biały szum jest czasami stosowany jako alternatywna terapia w leczeniu szumów usznych, ciągłego dzwonienia w uszach, które mogą zakłócać sen. Ale w jaki sposób biały szum pomaga ludziom zasnąć?

Nasz zmysł słuchu, korzystny dla naszego przetrwania, działa cały czas, nawet gdy śpimy. Nauka sugeruje, że nie sam hałas w tle, ale jego nagłe zmiany wyrywają nas ze snu. Tworząc efekt maskowania dźwięku, biały szum blokuje nagłe zmiany, pomagając ludziom zasnąć.

W tym, co stało się “przemysłem snu”, termin “biały szum” jest używany jako ogólny opis każdego szumu tła, który jest stały i niezmienny. Inne odprężające lub uspokajające dźwięki dostępne w dzisiejszych tak zwanych “maszynach do snu” to kojące dźwięki natury, takie jak delikatny deszcz, fale oceanu, odległe grzmoty i śpiew świerszczy. Wiele osób uważa, że ​​dźwięki te są skuteczniejsze jako pomoc w zasypianiu niż “sz” czystego białego szumu.

Biały szum i pomoc niemowlętom w zasypianiu

Biały szum jest często zalecany jako pomoc w zasypianiu dla dzieci i ustalaniu ich regularnych wzorców snu. Przełomowe badanie przeprowadzone w 1990 roku w Royal College of Physicians of Ireland wykazało, że 32 z 40 badanych noworodków (80%) było w stanie zasnąć po zaledwie pięciu minutach słuchania białego szumu.

Chociaż rodzice mogą czuć pokusę, aby spróbować wszystkiego, aby uśpić swoje dziecko, powinni porozmawiać z pediatrą, zanim skorzystają z maszyn emitujących biały szum.

A co z telewizją i snem?

Wiele osób zasypia podczas oglądania telewizji przypadkowo lub celowo. Niektórzy ludzie używają nawet telewizora jako urządzenia do białego szumu. Jednak badania wykazały, że sen przed telewizorem nie zawsze jest zdrowym snem. Wiele osób, które spędziły w pokoju od siedmiu do dziewięciu godzin z włączonym telewizorem, nadal czuło się senne lub nie było w pełni wypoczęte rano.

W przeciwieństwie do białego szumu głośność i ton telewizora stale się zmieniają, a ponieważ zmysł słuchu nadal funkcjonuje podczas snu, zmiany te mogą zakłócać sen. Ponadto stale zmieniające się kolory i jasność obrazu telewizyjnego również mają negatywny wpływ na jakość snu. Zasadniczo naukowcy twierdzą, że chociaż rzadko są tego świadomi, części mózgów ludzi nadal “oglądają” telewizję, nawet gdy śpią. Aby zapewnić zdrowy, spokojny sen, eksperci ds. zdrowia zalecają, aby zarówno poziom dźwięku, jak i oświetlenia w pomieszczeniu pozostawał niezmienny przez cały okres snu.

 

Źródła: Robert Longley / ThoughtCo.

Sensitivity of Human Ear

White Noise Improves Learning by Modulating Activity in Dopaminergic Midbrain Regions and Right Superior Temporal Sulcus

Music is as distracting as noise: the differential distraction of background music and noise on the cognitive test performance of introverts and extraverts

How Hearing Shapes the Mind

White noise and sleep induction

Can Infant Sleep Machines Be Hazardous to Babies’ Ears?

A good night’s sleep

Television Viewing, Bedroom Television, and Sleep Duration From Infancy to Mid-Childhood

Zdjęcia: iStock, Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x