Zjawisko hipnozy autostradowej – czym jest i jak walczyć z sennością za kierownicą?

Czy kiedykolwiek jechałeś do domu i dotarłeś do celu, nie pamiętając, jak się tam dostałeś? Nie, nie zostałeś porwany przez kosmitów ani przejęty przez alternatywną osobowość. Po prostu doświadczyłeś hipnozy autostradowej. Hipnoza autostradowa to stan podobny do transu, w którym osoba prowadzi pojazd mechaniczny w normalny, bezpieczny sposób, ale nie pamięta, że to robiła. Kierowcy doświadczający hipnozy autostradowej mogą “wyłączać” się na krótkie odległości lub nawet setki kilometrów.

Idea hipnozy autostradowej została po raz pierwszy przedstawiona w artykule z 1921 roku jako “hipnotyzm drogowy”, natomiast termin “hipnoza autostradowa” został wprowadzony w 1963 roku przez G.W. Williamsa. W latach dwudziestych XX wieku naukowcy zaobserwowali, że kierowcy zasypiają z otwartymi oczami i nadal normalnie kierują pojazdami. W latach pięćdziesiątych niektórzy psychologowie sugerowali, że niewyjaśnione inaczej wypadki samochodowe mogą być spowodowane hipnozą autostradową. Jednak współczesne badania sugerują, że istnieje różnica między jazdą w stanie zmęczenia a jazdą automatyczną.

Hipnoza autostradowa a jazda, będąc zmęczonym

Przykładem zjawiska automatyzmu jest hipnoza autostradowa. Automatyczność to zdolność do wykonywania czynności bez świadomego myślenia o nich. Ludzie wykonują codzienne czynności przez cały czas automatycznie, takie jak chodzenie, jazda na rowerze lub wykonywanie wyuczonych i wyćwiczonych umiejętności, takich jak robienie na drutach. Po opanowaniu umiejętności można ją wykonywać, skupiając się na innych zadaniach. Na przykład osoba biegła w prowadzeniu samochodu może zaplanować listę zakupów podczas jazdy. Ponieważ strumień świadomości jest skierowany na inne zadanie, może wystąpić częściowa lub całkowita amnezja czasu spędzonego na prowadzeniu pojazdu. Podczas gdy jazda “na automacie” może wydawać się niebezpieczna, w rzeczywistości może przewyższać świadomą jazdę kierowców zawodowych lub wykwalifikowanych.

Brytyjski psycholog Georg Humphrey opisał to zjawisko w taki sposób: “Żaden człowiek wyszkolony w fachu nie musi zwracać uwagi na rutynową pracę. Jeśli to zrobi, praca może zostać zepsuta”. W kontekście prowadzenia pojazdu zbyt intensywne myślenie o wykonywanych czynnościach może pogorszyć nasze umiejętności.

Dla większości kierowców otępienie, którego doświadczają, to raczej kwestia zmęczenia, a nie hipnozy. Podczas gdy osoba doświadczająca prawdziwej hipnozy autostradowej automatycznie skanuje otoczenie pod kątem zagrożeń i ostrzega mózg o niebezpieczeństwie, zmęczony kierowca zaczyna doświadczać widzenia tunelowego i zmniejszonej świadomość innych kierowców i przeszkód. Według National Highway Traffic Safety Administration, jazda będąc w stanie zmęczenia jest przyczyną ponad 100 000 kolizji rocznie i około 1550 zgonów. Senna jazda jest niezwykle niebezpieczna, ponieważ wydłuża czas reakcji i upośledza koordynację, zdolność oceny i pamięć. Liczne badania wykazały, że prowadzenie pojazdu bez snu jest bardziej niebezpieczne niż prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, gdy jego poziom wynosi około 0,5 promila. Różnica między hipnozą autostradową a jazdą będąc zmęczonym, polega na tym, że można doświadczyć automatyzmu, będąc całkowicie rozbudzonym. Z drugiej strony jazda, będąc zmęczonym, może prowadzić do zaśnięcia za kierownicą.

Jak nie zasnąć za kierownicą

Niezależnie od tego, czy przeraża Cię pomysł prowadzenia samochodu na autopilocie, czy też jesteś zmęczony i próbujesz nie zasnąć za kierownicą, istnieją kroki, które możesz podjąć, aby poprawić koncentrację i czujność.

Jazda w świetle dziennym: Jazda w ciągu dnia pomaga zapobiegać zmęczeniu, ponieważ ludzie są naturalnie bardziej czujni w warunkach oświetlonych. Poza tym sceneria jest ciekawsza / mniej monotonna, więc łatwiej jest zachować świadomość otoczenia.

Pij kawę: Picie kawy lub innego napoju z kofeiną pomaga nie spać na kilka różnych sposobów. Po pierwsze, kofeina blokuje receptory adenozyny w mózgu, co zwalcza senność. Zwiększa metabolizm i stymuluje wątrobę do uwalniania glukozy do krwiobiegu, który zasila mózg. Kofeina działa również moczopędnie, co oznacza, że ​​będziesz musiał częściej odwiedzać toaletę, jeśli dużo pijesz podczas jazdy.

Zjedz coś: Zjedzenie przekąski daje natychmiastową energię i wymaga tylko tyle uwagi, abyś mógł pozostać skupionym na głównym zadaniu.

Miej dobrą postawę: Dobra postawa maksymalizuje przepływ krwi w całym ciele, pomagając utrzymać je w najlepszej formie.

Podkręć klimatyzację: Trudniej jest zasnąć lub wejść w trans, jeśli czujesz się niekomfortowo. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest nieprzyjemnie zimno we wnętrzu pojazdu.

Słuchaj muzyki, której nienawidzisz: Muzyka, którą lubisz, może wprowadzić Cię w stan relaksu, a melodie, których nienawidzisz, spowodują irytację. Potraktuj to jako coś w rodzaju podpowiedzi dźwiękowej, która zapobiega zbytniemu usypianiu się.

Słuchaj rozmawiających ludzi: Angażowanie się w rozmowę lub słuchanie wywiadu w radiu wymaga większej koncentracji niż słuchanie muzyki. Dla większości ludzi jest to przyjemny sposób na spędzenie czasu przy zachowaniu trzeźwego myślenia.

Zatrzymaj się i zrób sobie przerwę: Jeśli jedziesz zmęczony, stwarzasz niebezpieczeństwo dla siebie i innych. Czasami najlepszym rozwiązaniem jest zjechanie z drogi i chwila odpoczynku!

Zapobiegaj problemom: Jeśli wiesz, że będziesz musiał pokonać dużą odległość, w nocy lub przy złej pogodzie, możesz zapobiec wielu problemom, upewniając się, że jesteś dobrze wypoczęty przed rozpoczęciem podróży. Zdrzemnij się przed wyjazdami, które rozpoczynają się później w ciągu dnia. Unikaj przyjmowania leków powodujących senność, takich jak leki przeciwhistaminowe lub uspokajające.

 

Źródła: Anne Marie Helmenstine, Ph.D. / ThoughtCo.

Effects of Partial and Total Sleep Deprivation on Driving Performance

Traffic and Transport Psychology. Theory and Application: Proceedings of the ICTTP 2004

Psychology: Themes and Variations

Highway Hypnosis: An Hypothesis

Zdjęcia: Pixabay, iStock

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x