Jak gry wideo wpływają na funkcje mózgu?

Badania naukowe sugerują, że istnieje związek między graniem w określone gry wideo a lepszymi zdolnościami podejmowania decyzji i elastycznością poznawczą. Odnotowano zauważalną różnicę między strukturą mózgu osób, które często grają w gry wideo, a tymi, którzy tego nie robią. Gry wideo w rzeczywistości zwiększają objętość mózgu w obszarach odpowiedzialnych za kontrolę umiejętności motorycznych, tworzenie wspomnień i planowanie strategiczne. Gry wideo mogą potencjalnie odgrywać rolę terapeutyczną w leczeniu różnych zaburzeń i stanów mózgu wynikających z jego urazów.

Gry wideo zwiększają objętość mózgu

Badanie przeprowadzone przez Max Planck Institute for Human Development i Charité University Medicine St. Hedwig-Krankenhaus ujawniło, że granie w gry strategiczne czasu rzeczywistego, może zwiększyć ilość szarych komórek w mózgu. Istota szara to warstwa mózgu znana również jako kora mózgowa. Kora mózgowa pokrywa zewnętrzną część mózgu i móżdżku. Stwierdzono, że wzrost istoty szarej występuje w prawym hipokampie, prawej korze przedczołowej i móżdżku osób, które grały w gry strategiczne. Hipokamp jest odpowiedzialny za tworzenie, organizowanie i przechowywanie wspomnień. Łączy również emocje i zmysły, takie jak zapach i dźwięk, ze wspomnieniami. Kora przedczołowa znajduje się w płacie czołowym mózgu i bierze udział w takich funkcjach, jak podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, planowanie, dobrowolne ruchy mięśni i kontrola impulsów. Móżdżek zawiera setki milionów neuronów do przetwarzania danych. Pomaga kontrolować koordynację ruchów, napięcie mięśni i równowagę.

Gry akcji poprawiają uwagę wizualną

Badania wskazują również, że granie w określone gry wideo może poprawić uwagę wizualną. Poziom uwagi wzrokowej człowieka zależy od zdolności mózgu do przetwarzania odpowiednich informacji wizualnych i tłumienia nieistotnych informacji. W badaniach gracze stale przewyższają swoich odpowiedników niebędących graczami, wykonując zadania związane z uwagą wzrokową. Należy zauważyć, że rodzaj gry wideo, w którą gramy jest istotnym czynnikiem wpływającym na poprawę uwagi wizualnej. Gry FPS, które wymagają szybkich reakcji i podzielonej uwagi na informacje wizualne, poprawiają parametry uwagi wizualnej, podczas gdy inne rodzaje gier nie.

Gry wideo odwracają negatywnych skutki starzenia się

Granie w gry wideo jest nie tylko dla dzieci i młodych dorosłych. Stwierdzono, że gry wideo poprawiają funkcje poznawcze u osób starszych. Ta poprawa pamięci i uwagi była nie tylko korzystna, ale także trwała. Po treningu z grą wideo 3D zaprojektowaną specjalnie w celu poprawy zdolności poznawczych badane osoby w wieku od 60 do 85 lat osiągnęły lepsze wyniki niż osoby w wieku od 20 do 30 lat grające w tę grę po raz pierwszy. Badania takie jak to wskazują, że granie w gry wideo może odwrócić niektóre pogorszenia funkcji poznawczych związane z wiekiem.

Gry wideo i agresja

Podczas gdy niektóre badania podkreślają pozytywne korzyści płynące z grania w gry wideo, inne wskazują na kilka potencjalnych negatywnych aspektów. Badanie opublikowane w specjalnym wydaniu czasopisma Review of General Psychology wskazuje, że granie w brutalne gry wideo powoduje, że niektórzy nastolatkowie są bardziej agresywni. W zależności od pewnych cech osobowości granie w brutalne gry może wywołać agresję. Nastolatkowie, którzy łatwo się denerwują, mają depresję, mało troszczą się o innych, łamią zasady i działają bez zastanowienia, są bardziej podatni na brutalne gry niż ci z innymi cechami osobowości. Ekspresja osobowości jest funkcją płata czołowego mózgu. Według psychologa Christophera J. Fergusona, gry wideo “są nieszkodliwe dla większości dzieci, ale są szkodliwe dla niewielkiej mniejszości, która ma problemy z osobowością lub zdrowiem psychicznym”. Nastolatkowie, którzy są wysoce neurotyczni, mniej ugodowi i mniej sumienni, mają większą skłonność do negatywnego wpływu gier wideo zawierających przemoc.

Inne badania sugerują, że w przypadku większości graczy agresja nie jest związana z brutalnymi treściami gier, ale z poczuciem porażki i frustracji. Badanie w Journal of Personality and Social Psychology wykazało, że niepowodzenie w opanowaniu gry prowadziło do przejawów agresji u graczy niezależnie od jej zawartości. Naukowcy wskazali, że gry takie jak Tetris czy Candy Crush mogą wywoływać tyle samo agresji, co gry zawierające przemoc, takie jak World of Warcraft czy Grand Theft Auto.

 

Źródła: Regina Bailey / ThoughtCo.

Brain regions can be specifically trained with video games

How video games stretch the limits of our visual attention

Training the older brain in 3-D: Video game enhances cognitive control

Violent video games may increase aggression in some but not others, says new research

Rage-quitting: Feelings of failure, not violent content, foster aggression in video gamers

Zdjęcia: Pixabay, GettyImages

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x