Jak podjąć postanowienie noworoczne?

Rok 2020 był katastrofą jeśli chodzi poznawania nowych ludzi, dlatego noworoczne postanowienie Pera Carlbringa polega na tym, aby spędzić następny rok, próbując każdego dnia poznać kogoś nowego. Carlbring, profesor, który kieruje Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Sztokholmskiego, wie co nieco na temat tworzenia noworocznych postanowień. On i jego koledzy opublikowali niedawno recenzowane badanie na ten temat.

Carlbring zainspirował się do podjęcia badań w grudniu 2015 r. Po tym, jak wziął udział w konferencji poświęconej wirtualnej rzeczywistości w swojej rodzinnej Szwecji. Jednym z obszarów badawczych Carlbringa jest wykorzystywanie wirtualnej rzeczywistości do leczenia psychiatrycznego, w tym jako narzędzia do zakończenia lęku ludzi przed pająkami, dlatego wziął udział w konferencji. Jadł obiad z kilkoma kolegami, a ponieważ Nowy Rok szybko zbliżał się, zapytał ich, czy mają jakieś postanowienia. Jego koledzy mówili, że takie postanowienia są głupie.

Ale Carlbring wierzy w wykorzystanie początku roku do poprawy siebie. W zeszłym roku obiecał przebiegać 10 kilometrów co drugi dzień – i trzymał się tego nawet podczas mroźnej zimy w Sztokholmie. „Dla mnie postanowienia noworoczne działają całkiem nieźle” – mówi. Tworząc to badanie, chciał wiedzieć, czy “działają” one również dla innych, a jeśli tak, to które z nich odnoszą największe sukcesy.

To ważne pytania, ponieważ wielu z nas najwyraźniej używa arbitralnych dat, które sygnalizują początek czegoś nowego, aby spróbować poprawić siebie. Firmy wiedzą o tym od lat. Na przykład jedno badanie wykazało, że firmy tytoniowe od dawna reklamują bardziej w okolicach Nowego Roku, prawdopodobnie przeczuwając, że mogą tracić klientów. Badania pokazują, że ludzie wyznaczają sobie nowe cele nie tylko z okazji Nowego Roku, ale także z “okazji” nowe tygodnia, nowe miesiąca i innych tego typu przełomowych daty. W 2014 roku badacze Hengchen Dai, Katherine L. Milkman i Jason Riis nazwali to dziwactwo „efektem świeżego startu”. Znaleźli ogromne skoki “zainteresowania” w takich rzeczach, jak wizyty na siłowni i wyszukiwania w Google hasła „dieta” na początku tygodni, miesięcy i oczywiście z okazji Nowego Roku.

Ale jak skuteczne są ludzie ze swoimi postanowieniami? Aby odpowiedzieć na to pytanie, Carlbring i jego współpracownicy zwerbowali 1066 osób za pośrednictwem mediów społecznościowych i szwedzkiej prasy do rocznego badania. Następnie losowo podzielili uczestników na trzy grupy. Pierwszą była grupa kontrolna, której członkowie zostali poproszeni o wypełnienie ankiety na temat ich noworocznych postanowień i nie otrzymali żadnego wsparcia w realizacji tego celu. Członkowie drugiej grupy zostali poproszeni nie tylko o wskazanie postanowień noworocznych, ale także o wskazanie znajomych i członków rodziny, którzy mogliby im w tym pomóc, przez cały rok otrzymywali e-maile wspierające, starające się pomóc im osiągnąć swoje cele. Członkowie ostatniej grupy zostali poproszeni o doprecyzowanie postanowień noworocznych, wymiernych i do zrealizowania w określonym czasie. Na przykład zamiast po prostu „Chcę schudnąć”, cel taki jak „Chcę stracić 1 kilogram miesięcznie”. Ci z tej ostatniej grupy, którzy stworzyli superkonkretne postanowienia, otrzymali najwięcej e-maili wspierających – założono, że najbardziej pomoże im w osiągnięciu ich postanowień.

Carlbring i jego zespół co miesiąc kontaktowali się e-mailowo z dwiema ostatnimi grupami i oceniali ich postępy na koniec roku. Ogółem około 55% uczestników badania spełniło postanowienia noworoczne. Nie jest źle, ale jedna grupa odniosła większy sukces niż inne. Carlbring mówi, że myśleli, że to będzie to grupa, której członkowie mieli superkonkretne postanowienia i otrzymali duże wsparcie. Tak nie było, największy sukces odniosła druga grupa, której członkowie otrzymali trochę wsparcia a ich postanowienia nie było bardzo skonkretyzowane.

Dlaczego “precyzyjne postanowienie” miałyby być mniej skuteczne? Carlbring i jego zespół uważają, że takie postanowienia dały uczestnikom zbyt wiele negatywnych opinii. Uczestnik badania mógł z powodzeniem schudnąć, ale osoba ta nie traciła 1 kilograma miesięcznie – zgodnie ze swoim postanowieniem – co mogło skłonić uczestnika do porzucenia całego projektu. „Niepowodzenie jest demoralizujące” – mówi Carlbring.

Lekcja płynąca z tych badań jest taka, że ​​może powinieneś wybrać nieco mniej konkretne noworoczne postanowienie lub przynajmniej takie, która nie zdemotywuje cię, jeśli nie osiągniesz precyzyjnie założonego celów.

Ogólnie rzecz biorąc, mówi Carlbring, postanowienia występują w dwóch wersjach. W jednej staramy się czegoś uniknąć, na przykład odstawić cukier lub zrezygnować z palenia. W drugiej próbujemy zacząć coś nowego, na przykład nauczyć się szybowania na lotni lub bezpiecznie pogłaskać tygrysy. Carlbring mówi, że ci, którzy mieli cele związane z próbowaniem nowych rzeczy, w przeciwieństwie do rzucania starych rzeczy, odnieśli większy sukces. Główny powód jest prosty: rzucenie palenia jest trudne. Tymczasem uczenie się czegoś nowego często wiąże się z czymś ciekawym i przyjemnym.

Bez względu na to, jakie postanowienie wybierzesz, mówi Carlbring, warto zaangażować innych. Miej takie samo postanowienie jak ktoś inny lub powiedz komuś o swoim celu i poproś tę osobę o pomoc w jego realizacji. Presja rówieśników działa. Opierając się na poprzednich badaniach, Carlbring mówi, że warto postawić “coś na szali”. Przekaż pieniądze zaufanemu przyjacielowi i umów się z nim, że odzyskasz je pod koniec roku tylko wtedy, gdy spełnisz swoje postanowienie. A jeśli nie odniesiesz sukcesu, Twoje pieniądze powinny być przekazane na taki cel na który bardzo byś nie chciał przekazać tych pieniędzy – dla niektórych jest to duża motywacja. Carlbring twierdzi, że naukowcy odkryli, że metoda kija i marchewki może być zaskakująco skuteczne.

Ale nawet najlepsze postanowienia noworoczne mogą zostać porzucone. W listopadzie komik Robyn Schall podzieliła się na Instagramie swoimi noworocznymi postanowieniami na rok 2020. Wiesz, przed pandemią koronawirusa. Nalała wina i otworzyła dziennik z listą swoich celów. „Cel 1: Zarabiaj więcej pieniędzy (jestem bezrobotna od marca)” – powiedziała. „Więcej podróżuj. Schudnij. Bądź bardziej towarzyski. Napisała: „Mniej płacz”. Płakałam każdego dnia podczas tej całej pandemii. “

Źródła: npr.org | Zdjęcia: Pixabay

Tematy:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x