Obdarowywanie: jest zaskakująco dobre zarówno dla dawcy jak i odbiorcy!

Jest powód, dla którego dawanie prezentów jako rytuału przetrwało wieki. W dawaniu chodzi bardziej o dawcę niż o odbiorcę. Pragnienie bycia zapamiętanym odgrywa ważną rolę w rytuale obdarowywania. Dzięki tym pamiątkom ofiarodawca zostaje zapamiętany na zawsze. Najważniejsza jest pamięć dawców i ich relacja do odbiorcy. Dla obdarowanych uznanie i docenienie prezentu jest również ważnym aspektem rytuału wręczania prezentów.

Sprawianie przyjemności komuś innemu to kolejny powód, dla którego dajemy prezenty. Na przykład niedawne badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii na parach biorących udział w trzytygodniowym kursie masażu wykazało, że masaż partnera może być tak samo satysfakcjonujący, jak jego otrzymanie. Ci, którzy wykonywali masaż, zgłaszali zmniejszenie stresu, tak samo jak osoby, które otrzymywały masaż. Dawcy zgłaszali znaczny wzrost dobrego samopoczucia fizycznego i emocjonalnego, wyłącznie poprzez dostarczenie odbiorcom przyjemnych doświadczeń.

Wiele kultur ludzkich ma różne rytuały dawania prezentów. Psychologowie społeczni próbowali zrozumieć obdarowywanie z ewolucyjnego punktu widzenia, skupiając się na procesie, a nie na wydarzeniu związanym z wręczaniem prezentu. Często rytuał wręczania prezentów był postrzegany jako obowiązek społeczny. Czasami może to wywołać u obdarowanej osoby niepokój, ponieważ ludzie mogą odczuwać potrzebę odwdzięczenia się darczyńcy i zaoferowania czegoś równie wartościowego. To właśnie antropolodzy społeczni nazwali paradoksem dawania prezentów.

Społeczeństwo zachodnie, jako całość, wyraziło w ciągu ostatnich kilku dekad zmęczenie dawaniem prezentów. Cała ta komercjalizacja wymknęła się spod kontroli. Dzięki nowoczesnym, zorganizowanym opcjom online, wszystkie praktyczne aspekty dawania są zarządzane. Oznacza to, że nie ryzykujemy już otrzymania dziesięciu tosterów na naszym ślubie, z których dziewięć trzeba zwrócić. Jednak wiąże się to z ryzykiem odebrania sensu i korzyści z dawania.

Komercjalizacja może zawładnąć naszymi rytuałami. W odpowiedzi niektóre małżeństwa proszą swoich gości weselnych, aby zrezygnowali z prezentów i zamiast tego przekazali datek na cele charytatywne. To odrzucenie komercjalizacji jest szlachetne, a mimo to pewna okazja do stworzenia dalszej więzi między dawcą a odbiorcą może być nadal pożądana.

Kiedy prezenty są osobiste i symbolizują nasze uczucie, mogą wzmocnić związek. Prezent w trwały sposób świadczy o naszej wdzięczności, jako przypomnienie, które inspiruje do ciągłej więzi. Tak jak jesteśmy świadkami małżeństwa pary, prezent może być inwestycją w ich więź i nasz związek z parą, który wykracza daleko poza dzień ślubu. Na przykład podarunek w postaci spersonalizowanych lekcji związanych z umiejętnościami, które posiadamy – na przykład w posługiwaniu się instrumentem muzycznym lub jako szef kuchni – stwarza okazję do nowych wspólnych doświadczeń.

Celem każdego prezentu – czy to z okazji ślubu, urodzin, ukończenia szkoły, czy nawet po prostu podniesienia na duchu przyjaciela, gdy ma zły dzień – jest przypomnienie naszych relacji, wyrażenie naszej wdzięczności komuś pokazując, że o nich myślimy i jesteśmy zaangażowani w tę relację i jej przyszłość.

Dotyczy to również właścicieli zwierząt domowych. Głaskanie go po brzuchu, drapanie za uszami, oraz obserwowanie przyjemności, jaką pies odczuwa, jest niezwykle satysfakcjonujące. To samo dotyczy łaskotania dziecka. Uwaga może być również uznana za prezent – szczególnie gdy czas i uwaga są znaczące, na przykład podczas wolontariatu w schronisku dla zwierząt lub ośrodku dla seniorów.

Innym kontekstem dawania prezentów jest prezent dla siebie. Uważane za formę samoopieki, obdarowywanie siebie jest obecnie powszechne w zachodnich społeczeństwach. Może chronić poczucie własnej wartości lub nagradzać. Na przykład kupowanie nowego sprzętu do ćwiczeń może być silną motywacją do osiągnięcia kamienia milowego w ćwiczeniach. W kulturach wschodu badacze uważają, że obdarowywanie siebie może istnieć jako strategia poczucia się bardziej spełnionym. Bez względu na powód lub odbiorcę, prezenty są dobre dla zdrowia!

 

Źródła: Caitlin O’Connell, Ph.D. / Psychology Today

Wild Rituals: 10 Lessons Animals Can Teach Us About Connection, Community, and Ourselves

Zdjęcia: Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x