W naszym Układzie Słonecznym czai się tajemnicza asteroida wielkości planety karłowatej

Gdzieś w Układzie Słonecznym znajduje się gigantyczna asteroida, która rzuciła w Ziemię wielką skałą.

Dowód na istnienie tej tajemniczej skały kosmicznej pochodzi z wysadzanego diamentami meteorytu, który eksplodował nad Sudanem w 2008 roku.

NASA zauważyła 9-tonowy (8200 kilogramów) i 13-stopowy (4 metry) meteoryt zmierzający w kierunku planety na długo przed uderzeniem, a naukowcy pojawili się na sudańskiej pustyni, aby zebrać niezwykle bogaty zbiór szczątków. Teraz nowe badanie jednego z tych meteorytów sugeruje, że meteoryt mógł oderwać się od gigantycznej asteroidy – mniej więcej wielkości planety karłowatej Ceres, największego obiektu w pasie asteroid.

Podobnie jak około 4,6% meteorytów na Ziemi, ten – znany jako Almahata Sitta (AhS) – jest wykonany z materiału znanego jako chondryt węglisty. Te czarne skały zawierają związki organiczne, a także różnorodne minerały i wodę.

Skład mineralny tych skał kosmicznych dostarcza wskazówek na temat „macierzystej asteroidy”, która zrodziła dany meteoryt – stwierdzili naukowcy w oświadczeniu.

„Niektóre z tych meteorytów są zdominowane przez minerały, które dostarczają dowodów na kontakt z wodą w niskich temperaturach i ciśnieniach” – powiedziała współautorka badania Vicky Hamilton, geolog planetarny z Southwest Research Institute w Boulder w Kolorado. „Skład innych meteorytów wskazuje na ogrzewanie w przypadku braku wody”.

Zespół przeanalizował pod mikroskopem próbkę AhS o objętości 0,0018 uncji (50 miligramów) i odkrył, że ma ona unikalny skład mineralny.

Meteoryt zawierał niezwykły zestaw minerałów, które tworzą się w „pośrednich” temperaturach i ciśnieniach (wyższych niż te, które można znaleźć w typowej asteroidzie, ale niższych niż wnętrze planety). W szczególności jeden z minerałów, amfibol, również wymaga długotrwałego kontaktu z wodą, aby się rozwinąć.

Amfibole są dość powszechne na Ziemi, ale wcześniej pojawiały się tylko raz w śladowych ilościach w meteorycie znanym jako Allende – największym kiedykolwiek znalezionym chondrytem węglistym, który spadł w Chihuahua w Meksyku w 1969 roku.

Wysoka zawartość amfiboli w AhS sugeruje, że fragment oderwał się od macierzystej asteroidy, która nigdy wcześniej nie pozostawiła meteorytów na Ziemi.

A próbki przywiezione z asteroid Ryugu i Bennu przez odpowiednio japońskie sondy Hayabusa2 i NASA OSIRIS-REx prawdopodobnie ujawnią więcej kosmicznych minerałów skalnych, które rzadko pojawiają się w meteorytach – napisali naukowcy w swoich badaniach.

Być może niektóre rodzaje chondrytu węglistego po prostu nie przetrwają zanurzenia w atmosferze, powiedział Hamilton, a to powstrzymuje naukowców przed badaniem cech chondrytu, który może być bardziej powszechny w kosmosie.

„Uważamy, że w Układzie Słonecznym jest więcej węglowych materiałów chondrytowych niż reprezentują nasze kolekcje meteorytów” – powiedziała.

Artykuł został opublikowany 21 grudnia w czasopiśmie Nature Astronomy.

Źródła: Rafi Letzter