Czy zamartwianie się może być dobre dla twojego zdrowia?

Często słyszymy, że nie powinniśmy żyć w strachu ani pozwolić, aby zmartwienia nas pochłonęły. Ta rada zdecydowanie ma swoje zalety. Jeśli zmartwienie stanie się przytłaczające, może to ograniczyć naszą zdolność do czerpania radości z życia i utrudnić osiągnięcie naszych celów.

Najnowsze badania sugerują jednak, że istnieje coś takiego jak zdrowa dawka zmartwień, zwłaszcza gdy stajemy w obliczu prawdziwych niebezpieczeństw. W badaniu przeprowadzonym na ponad 300 000 dorosłych w Wielkiej Brytanii uczestnicy, którzy uważali się za bardziej zmartwionych, radzili sobie lepiej pod względem zdrowotnym niż ci, którzy mniej się martwili: w ciągu wielu lat mieli mniejsze ryzyko zgonu z powodu szeregu chorób, w tym raka, chorób układu krążenia, chorób układu oddechowego i wypadków.

Naukowcy zaproponowali potencjalne wyjaśnienie tych różnic: Osoby, które częściej się martwią, mogą szybciej zauważać problemy fizyczne i szukać pomocy medycznej, zwiększając szansę na wykrycie i leczenie chorób na wczesnym etapie. Ponadto mogą angażować się w zachowania bardziej prozdrowotne, takie jak ćwiczenia i zdrowe odżywianie, starając się powstrzymać negatywne skutki zdrowotne.

Inne negatywne emocje, takie jak złość i napięcie, nie przyniosły takich samych korzyści jak zamartwianie się w badaniu, prawdopodobnie dlatego, że nie zwiększają czujności zdrowotnej w ten sam sposób. Zmartwienie może być nieprzyjemną emocją, ale może również zmotywować do działania w sposób, który chroni nas i innych.

Inne badania wykazały również korzyści zdrowotne związane z zamartwianiem się. Na przykład, jedno z nich wykazało, że palacze, którzy bardziej martwili się negatywnymi skutkami palenia, częściej wychodzili z nałogu, chociaż miało to miejsce tylko wtedy, gdy mieli również wysoki poziom samozaparcia, co oznacza, że ​​wierzyli, że są w stanie rzucić palenie, jeśli się na to zdecydują. Inne badanie wykazało, że ludzie, którzy nie tylko zdawali sobie sprawę z ryzyka wystąpienia raka skóry, ale martwili się nim, częściej stosowali filtry przeciwsłoneczne jako środki zapobiegawcze.

Pomimo tych korzyści, martwienie się o zdrowie może w niektórych okolicznościach przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Na przykład możemy obawiać się zachowania, które w rzeczywistości jest bezpieczne lub martwić się objawem, który okazał się łagodny i nam nie zagraża. Przewlekłe, niekonstruktywne zmartwienia, związane ze zdrowiem lub nie, mogą zaburzać jakość snu i zwiększać ryzyko chorób związanych ze stresem. Nadmierne zmartwienie jest również objawem zespołu lęku uogólnionego.

Więc co odróżnia pomocne martwienie się od tego mniej pomocnego?

Konstruktywne zamartwianie się jest bardziej skoncentrowane na rozwiązaniu i ograniczone w czasie w porównaniu z niekonstruktywnym zamartwianie się. Zmartwienie ostrzega nas przed potencjalnym niebezpieczeństwem, co skłania nas do przemyślenia, jak mu zaradzić. Na przykład, jeśli czytasz artykuł o zagrożeniach związanych z siedzącym trybem życia i martwisz się, ile czasu spędzasz, siedząc w ciągu dnia, możesz rozważyć różne sposoby na zwiększenie poziomu aktywności, takie jak planowanie przerw na spacer lub skonsultować się z lekarzem.

Czasami martwimy się o rzeczy, które są w dużej mierze poza naszą kontrolą i niekoniecznie mają praktyczne rozwiązania, takie jak zbliżający się badanie lub nieprzewidywalność stanu zdrowia bliskiej osoby. Są to normalne zmartwienia i nie są automatycznie niekonstruktywne – mogą nadal motywować nas do podejmowania działań, które pomagają nam lub innym, nawet jeśli nie jesteśmy w stanie rozwiązać problemu lub kontrolować wyniku.

Wmawianie sobie, żeby się nie martwić, raczej nie sprawi, że te uczucia znikną. Ale możemy zdecydować się, odpowiedzieć na te problemy ze zrozumieniem i komfortem, zamiast chować się w swojej norze, co bez wątpienia jest najgorszym scenariuszem. Współczucie dla siebie, medytacja i docieranie do innych to sposoby na uspokojenie zmartwionego umysłu, a jednocześnie uszanowanie powagi naszych trosk.

 

Źródła: Juliana Breines Ph.D. / Psychology Today

A New Look at Neuroticism: Should We Worry So Much About Worrying?

Worry about health in smoking behaviour change

Worry about Skin Cancer Mediates the Relation of Perceived Cancer Risk and Sunscreen Use

Effects of Rumination and Worry on Sleep

The perseverative cognition hypothesis: A review of worry, prolonged stress-related physiological activation, and health

Generalized Anxiety Disorder: When Worry Gets Out of Control

Development and preliminary validation of the Constructive and Unconstructive Worry

Meeting Suffering With Kindness: Effects of a Brief Self-CompassionIntervention for Female College Students

Zdjęcia: Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x