Naukowcy uważają że znaleźli najdalszą galaktykę we wszechświecie

Astronomowie zajrzeli do rozległej przestrzeni i zauważyli, jak sądzą, najdalszą (i najstarszą) galaktykę, jaką kiedykolwiek zaobserwowano.

Galaktyka GN-z11 może nie mieć krzykliwej nazwy, ale wydaje się być najodleglejszą i najstarszą galaktyką, jaką kiedykolwiek wykryto. Astronomowie pod kierunkiem Nobunariego Kashikawy, profesora na wydziale astronomii Uniwersytetu Tokijskiego, wyruszyli z misją znalezienia najodleglejszej obserwowalnej galaktyki wszechświata, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak powstała i kiedy.

„Z poprzednich badań wynika, że ​​galaktyka GN-z11 wydaje się być najdalszą wykrywalną galaktyką od nas, o 13,4 miliarda lat świetlnych, czyli 134 nonillionach kilometrów (to jest 134, po którym następuje 30 zer)” – powiedział Kashikawa w oświadczeniu . „Ale zmierzenie i sprawdzenie takiej odległości nie jest łatwym zadaniem”.

Aby określić, jak daleko GN-z11 jest od nas na planecie Ziemia, zespół Kashikawy zbadał przesunięcie ku czerwieni galaktyki – jak bardzo jej światło rozciągnęło się lub przesunęło w kierunku czerwonego końca widma. Ogólnie rzecz biorąc, im dalej od nas na Ziemi znajduje się kosmiczny obiekt, tym bardziej przesunięte ku czerwieni będzie jego światło.

Ponadto zespół przyjrzał się liniom emisyjnym GN-z11 – obserwowalnym sygnaturom chemicznym w świetle pochodzącym z obiektów kosmicznych.

Dokładnie badając te sygnatury, zespół był w stanie ustalić, jak daleko musiało przebyć światło pochodzące z GN-z11, aby się do nas dostać, dając im narzędzia do oszacowania całkowitej odległości od Ziemi.

„Przyjrzeliśmy się szczególnie promieniowaniu ultrafioletowemu, ponieważ jest to obszar widma elektromagnetycznego, którego oczekiwaliśmy znaleźć w przesunięciu ku czerwieni sygnatury chemiczne” – powiedział Kashikawa. „Kosmiczny Teleskop Hubble’a wykrył sygnaturę wiele razy w widmie GN-z11”.

„Jednak”, dodał, „nawet Hubble nie jest w stanie rozróżnić linii emisji ultrafioletu w takim stopniu, w jakim potrzebowaliśmy. Zwróciliśmy się więc do bardziej nowoczesnego spektrografu naziemnego, instrumentu do pomiaru linii emisyjnych, zwanego MOSFIRE, który jest zamontowany do teleskopu Keck I na Hawajach . “

Korzystając z MOSFIRE, zespół był w stanie szczegółowo obserwować i badać linie emisyjne pochodzące z galaktyki. Jeśli inne obserwacje potwierdzą nowe odkrycia, GN-z11 oficjalnie królowałby jako najodleglejsza galaktyka, jaką kiedykolwiek widziano.

Nowe badanie zostało opublikowane 14 grudnia w czasopiśmie Nature Astronomy.

Źródła: Chelsea Gohd