Najważniejszy posiłek? Zagrożenia dla serca związane z pomijaniem śniadania

Jak sugerują badania przeprowadzone w Hiszpanii, regularne pomijanie śniadania może być szkodliwe dla serca.

W badaniu mężczyźni i kobiety w średnim wieku, którzy regularnie pomijali śniadanie, mieli dwukrotnie większe ryzyko rozwoju miażdżycy w porównaniu do osób, które spożywały zdrowsze poranne posiłki. (Miażdżyca tętnic lub stwardnienie i zwężenie tętnic może zwiększać ryzyko chorób serca).

Pomijanie śniadania jest silnie powiązane z innymi niezdrowymi nawykami żywieniowymi, związanymi ze stylem życia, takimi jak palenie i nadmierne spożycie alkoholu, które same w sobie mogą zwiększać ryzyko wystąpienia miażdżycy – powiedział współautor badania Jose Penalvo, adiunkt w Friedman School of Nutrition Science and Polityka na Tufts University w Bostonie.

Jednak wyniki okazały się prawdziwe nawet po uwzględnieniu przez naukowców ogólnej jakości diety ludzi, a także innych czynników ryzyka chorób serca, takich jak palenie, wysoki poziom cholesterolu i brak ćwiczeń.

Z drugiej strony, większe spożycie kalorii rano (innymi słowy, jedzenie śniadania) może skutkować lepszą kontrolą poziomu cukru we krwi w ciągu dnia, a także może pomóc w ograniczeniu głodu i regulowaniu apetytu, a wszystko to pomaga zapobiegać przejadaniu się, powiedział Penalvo.

Nie jest to pierwsze badanie sugerujące związek między rezygnacją ze śniadania a zwiększonym ryzykiem chorób serca. Ale w tej nowej analizie naukowcy przyjrzeli się trzem różnym typom osób jedzących śniadanie: ludziom, którzy je pomijali, ludziom, którzy jedli małe śniadania i ludziom, którzy jedli duże śniadania. Naukowcy zmierzyli również poziom złogów tłuszczowych w tętnicach uczestników i zebrali informacje o ich zwyczajach związanych ze stylem życia i czynnikach ryzyka chorób serca.

Śniadanie a zdrowie serca

W ramach badania naukowcy zebrali dane od około 4000 dorosłych w Hiszpanii w wieku od 40 do 54 lat, którzy nie mieli wcześniej historii chorób serca. Uczestnicy przekazali badaczom informacje na temat ich zwyczajowych nawyków żywieniowych, w tym szacunkową liczbę kalorii zjadanych w ciągu jednego dnia. Korzystając z tych informacji, naukowcy zidentyfikowali w grupie trzy wzorce jedzenia śniadań.

Pierwsza grupa składała się z osób, które całkowicie rezygnowały ze śniadań lub uzupełniały mniej niż 5 procent dziennego zapotrzebowania na kalorie przy tym posiłku. Zgodnie z ustaleniami zazwyczaj nie jedli nic na śniadanie, pili tylko kawę lub sok pomarańczowy. W tej kategorii znalazło się 3% uczestników.

W drugim schemacie żywieniowym, który naukowcy nazwali “śniadaniem niskoenergetycznym”, ludzie uzupełniali od 5 do 20 procent dziennego zapotrzebowania na kalorie podczas porannych posiłków. Około 70 procent uczestników należało do tej kategorii i zwykle zaczynali oni dzień od kawy, soku, owoców i tostów.

Trzeci wzorzec żywieniowy został opisany jako “śniadanie wysokoenergetyczne”, w którym posiłek stanowił ponad 20% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Dwadzieścia siedem procent uczestników badania znalazło się w tej kategorii, a ich poranne posiłki zazwyczaj obejmowały żywność, taką jak tosty, świeże owoce, wędliny, płatki zbożowe, pomidory, a także kawę i sok.

Badanie wykazało, że osoby w średnim wieku, które pomijały śniadanie lub jadły bardzo mało, miały 1,5 raza więcej złogów tłuszczu w tętnicach w porównaniu z osobami spożywającymi śniadanie o wysokiej wartości energetycznej. Osoby pomijające śniadanie częściej miały nadwagę lub otyłość.

Konsumenci śniadań niskoenergetycznych również byli narażeni na zwiększone ryzyko miażdżycy, ale ich ryzyko było znacznie mniejsze niż w przypadku pierwszej grupy, powiedział Penalvo.

Raport Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego sugeruje, że spożywanie większego procenta kalorii wcześniej w ciągu dnia może korzystnie wpływać na zdrowie serca, dodał Penalvo. To nowe badanie dostarcza więcej dowodów na poparcie tego zalecenia. Jednak pamiętajmy, że jakość odżywcza wybranych pokarmów ma znaczenie zarówno podczas śniadania, jak i innych posiłków w ciągu dnia.

Na wysokoenergetyczne śniadanie zgodne z wytycznymi zastosowanymi w badaniu Penalvo zaproponował omlet warzywny i tosty pełnoziarniste lub miskę pełnoziarnistych płatków ze świeżymi owocami lub orzechami, a także kawę i sok.

Badanie miało kilka ograniczeń. Na przykład tylko niewielki procent uczestników stanowiły osoby, które pomijały śniadanie całkowicie. Ponadto wielu z nich miało nadwagę lub było otyłych, więc możliwe, że pomijali śniadanie, aby schudnąć, napisali autorzy badania.

 

Źródła: Cari Nierenberg / Live Science

Meal planning, timing, may impact heart health

Zdjęcia: Unsplash, Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x