Sen dieta czy ćwiczenia? Który czynnik jest najbardziej związany z lepszym stanem zdrowia psychicznego?

Zakłócenia snu były wcześniej wiązane ze złym zdrowiem psychicznym, w tym depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Wykazano również, że stosowanie dobrze zbilansowanej diety pomaga zapobiegać depresji, a nawet krótkie okresy ćwiczeń mogą poprawić zdrowie psychiczne i fizyczne. Ale sen, dieta i ćwiczenia to złożony zestaw zachowań, które są nierozłączne w prawdziwym życiu.

Chociaż widzieliśmy już wiele badań dotyczących tego, co wpływa na nasze zdrowie psychiczne, zazwyczaj uwzględniały one tylko jeden z czynników. Nowe badanie bierze pod uwagę trzy czynniki stylu życia – sen, dietę i ćwiczenia – w jednej analizie, aby pomóc zrozumieć, który z nich ma największy wpływ na zdrowie psychiczne młodych dorosłych.

“Sen, aktywność fizyczną i zdrową dietę można traktować jako trzy filary zdrowia, które mogą przyczynić się do promowania optymalnego samopoczucia wśród młodych dorosłych” – powiedziała główna autorka Shay-Ruby Wickham z Otago Medical School.

“Chociaż szeroko zakrojone badania wykazały korzyści dla zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia wynikające ze snu, aktywności fizycznej i diety jako indywidualnych predyktorów, badania dotyczące wszystkich trzech zachowań łącznie… są ograniczone” – wyjaśnił zespół w artykule.

“Znajomość znaczenia każdego z tych zachowań związanych ze stylem życia, pojedynczo lub w połączeniu ze sobą, oraz hierarchicznego porządku ważności, wpłynie na interwencje w zakresie zdrowia psychicznego zarówno na poziomie populacji, jak i jednostki” – dodał zespół.

Niektóre wcześniejsze badania sugerują, że zdrowe zachowania, takie jak dobre odżywianie lub ćwiczenia, często mogą mieć synergiczny wpływ na samopoczucie, gdzie więcej jednej dobrej rzeczy prowadzi do innej pozytywnej zmiany. Ale inna możliwość jest taka, że ​​niektóre zdrowe zachowania mogą rekompensować inne niezbyt dobre wybory, takie jak niezdrowe posiłki, które zjadamy w pośpiechu, gdy spieszymy się na spotkanie.

W tym badaniu naukowcy przebadali ponad 1100 młodych dorosłych w wieku od 18 do 25 lat, aby porównać obok siebie czynniki zdrowotne “wielkiej trójki” i ich wpływ na zdrowie psychiczne. Osoby wypełniające ankietę internetową w latach 2018-2019 zapytano o ich nastrój i samopoczucie, dietę, ćwiczenia i nawyki związane ze snem. Ankietowani zgłaszali również, jak bardzo “odświeżeni” czuli się po przebudzeniu każdego ranka, co jest ustalonym wskaźnikiem dobrej jakości snu.

Utrzymanie dobrego stanu zdrowia psychicznego i fizycznego nie jest łatwe dla młodych dorosłych, którzy zwykle doświadczają dużych zmian w codziennych czynnościach, wzorcach snu, wymaganiach w pracy, stylu życia i sytuacjach życiowych w krytycznym momencie rozwoju. Uczestnicy badania mieszkający w Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii stanowili mieszaną grupę: niektórzy byli już na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej; inni brali leki przeciwdepresyjne z powodu istniejących schorzeń; a mniej niż jedna trzecia została zidentyfikowana jako mężczyźni. Jednak naukowcy wprowadzili poprawki w swoich analizach, aby uwzględnić te różnice.

Osoby, które spały blisko 10 godzin na dobę, zgłaszały mniej objawów depresji, ale badani, którzy spali za mało (<8 godzin) lub zbyt dużo (> 12 godzin) zgłaszali więcej objawów depresji. Spożywanie umiarkowanych porcji surowych owoców i warzyw każdego dnia również korelowało z lepszym samopoczuciem. I chociaż aktywność fizyczna była drugim najbardziej wyraźnym wskaźnikiem dobrego samopoczucia, to jakość snu przewyższała wszystko jako najsilniejszy czynnik prognostyczny dobrego zdrowia psychicznego.

“Jest to zaskakujące, ponieważ zalecenia dotyczące snu koncentrują się głównie na ilości, a nie na jakości” – powiedziała Wickham.

Ponieważ badanie nie wprowadziło żadnych zmian we śnie, aktywności ani diecie ludzi, możemy jedynie określić powiązania między zachowaniami i wynikami, a nie związek przyczynowy. Naukowcy ostrożnie sugerują w swoim artykule, że młodzi dorośli powinni priorytetowo traktować sen dobrej jakości, ale podkreślają również znaczenie dobrego odżywiania się i ćwiczeń, ponieważ “aktywność fizyczna i dieta są czynnikami drugorzędnymi, ale nadal istotnymi”.

“Nasze odkrycia sugerują, że przyszłe interwencje dotyczące stylu życia ukierunkowane na jakość snu mogą być najkorzystniejsze w poprawie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia. Jednak nie należy lekceważyć aktywności fizycznej i diety” – napisali naukowcy.

Wyniki tego badania opierają się wyłącznie na odpowiedziach ludzi na zestaw pytań, a nie na wynikach bezpośrednich obserwacji lub ocen stanu zdrowia. Niektóre części kwestionariusza zawierały tylko jedno pytanie – mające na celu zachęcenie większej liczby osób do udzielenia odpowiedzi – dlatego naprawdę potrzebne są bardziej kompleksowe środki, aby przeprowadzić dalsze badanie.

Naukowcy z University of Otago faktycznie rozpoczęli analizę danych z innego badania młodych dorosłych z Nowej Zelandii, które obejmowało ocenę ich samopoczucia, stylu życia, diety, snu i ćwiczeń każdego dnia przez dwa tygodnie – ale to badanie uzupełniające nie zostało jeszcze zrecenzowane. W międzyczasie wszyscy możemy spać spokojnie, znając kilka prostych sposobów na poprawę jakości naszego snu: stwórz rutynę, która obejmuje czas na wyciszenie się po zmroku, odetnij się od ekranów telewizorów, komputerów, telefonów itp. i przyciemnij światła przed snem.

 

Źródła: Clare Watson / Science Alert

The Big Three Health Behaviors and Mental Health and Well-Being Among Young Adults: A Cross-Sectional Investigation of Sleep, Exercise, and Diet

Otago study identifies ‘three pillars’ of good mental health for young adults

The Clustering of Lifestyle Behaviours in New Zealand and their Relationship with Optimal Wellbeing

Refreshing Sleep and Sleep Continuity Determine Perceived Sleep Quality

Sleep quality, ability to concentrate, and fruit consumption suffice to predict young adult well-being: Findings from Bayesian predictive projection

Tips for Better Sleep

Zdjęcia: Unsplash

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x