Globalne emisje dwutlenku węgla spadają ale naukowcy ostrzegają że nie potrwa to długo!

Oczekuje się, że globalne emisje dwutlenku węgla spadną o około 7 proc. w 2020 r. (czyli o 2,4 mld ton dwutlenku węgla) w porównaniu do 2019 r. – bezprecedensowy spadek ze względu na spowolnienie działalności gospodarczej związane z pandemią COVID-19.

Patrząc z perspektywy, światowy kryzys finansowy w 2008 r. przyniósł 1,5% spadek globalnych emisji w porównaniu z 2007 r. Tegoroczny spadek emisji jest ponad czterokrotnie większy. Oto wnioski, które pokazali naukowcy w 15-tym globalnym budżecie węglowym, rocznym raporcie Global Carbon Project dotyczącym źródeł i usuwania dwutlenku węgla, głównego czynnika wywołującego zmiany klimatyczne spowodowane przez człowieka. To może brzmieć jak świetna wiadomość, ale jest jeszcze za wcześnie na świętowanie. Prawdopodobnie już w przyszłym roku nastąpi gwałtowny powrót emisji do poziomów sprzed COVID.

Niedawne badanie wykazało, że emisje w Chinach powróciły do ​​poziomu z zeszłego roku późną wiosną, kiedy aktywność gospodarcza zaczęła wracać do normy. Odkrycia te poprzedziły szczyt klimatyczny, na którym światowi przywódcy mieli zademonstrować swoje zaangażowanie w działania na rzecz klimatu pięć lat po podpisaniu porozumienia paryskiego.

Ten ogromny spadek emisji należy potraktować jako wyjątkową okazję, aby na dobre zmienić historyczny przebieg wzrostu emisji.

Emisje w roku pandemii

Szacuje się, że całkowita globalna emisja dwutlenku węgla ze źródeł kopalnych w 2020 r. wyniesie 34 miliardy ton. Szacowane emisje na początku grudnia są niższe niż ich poziomy z grudnia ubiegłego roku, przynajmniej w sektorach transportu. Jednak emisje wzrosły od czasu największego światowego spadku o 17 procent na początku kwietnia. Spadek emisji w 2020 r. był szczególnie gwałtowny w Stanach Zjednoczonych (12 proc.) i Unii Europejskiej (11 proc.), gdzie emisje malały już przed pandemią, głównie w wyniku redukcji zużycia węgla. Emisje z Indii spadły o 9 procent, podczas gdy emisje z Chin, które wróciły do ​​wartości zbliżonych do 2019 roku lub powyżej, odnotowały szacowany spadek tylko o około 1,7 procent. Australijskie emisje gazów cieplarnianych podczas szczytu blokady pandemicznej (kwartał od marca do czerwca 2020 r.) były niższe o 6,2 procent w porównaniu z poprzednim kwartałem. Największe spadki odnotowano w transporcie i emisjach niezorganizowanych (emisje uwalniane podczas wydobycia, przetwarzania i transportu paliw kopalnych).

Globalnie sektor transportu najbardziej przyczynił się do spadku emisji w 2020 r., w szczególności “transport drogowy” (samochody, furgonetki i ciężarówki). W szczytowym momencie pandemii, poziomy emisji z transportu w wielu krajach spadły o połowę. Podczas gdy działalność lotnicza została ograniczona o 75%, jej udział w całkowitym spadku był stosunkowo niewielki, biorąc pod uwagę, że sektor ten odpowiada za około 2,8% emisji w roku.

Globalne emisje malały już przed COVID

Ogółem, globalne emisje wzrosły o 61 procent od 1990 roku. Jednak tempo tego wzrostu było zróżnicowane. Na początku lat dziewięćdziesiątych wzrost emisji spowolnił z powodu upadku byłego Związku Radzieckiego, ale w roku 2000 ponownie wystrzelił w górę, średnio o 3% rocznie. Było to po części spowodowane wzrostem znaczenia Chin jako potęgi gospodarczej. Jednak w ciągu ostatniej dekady tempo emisji zaczęło ponownie zwalniać, ze wzrostem nieco poniżej 1% rocznie. A emisje w 2019 roku nie wzrosły znacznie, jeśli w ogóle, w porównaniu z 2018 rokiem.

Za tym globalnym trendem spowolnienia stoją 24 kraje, w których emisje dwutlenku węgla spadały przez co najmniej jedną dekadę, podczas gdy ich gospodarki nadal się rozwijały. W tej grupie znajduje się wiele krajów europejskich, takich jak Dania, Wielka Brytania i Hiszpania, ale także Stany Zjednoczone, Meksyk i Japonia. W pozostałej części świata emisje rosły do ​​2019 r.

Okazja do zwiększenia ambicji

Pandemia, wraz z innymi niedawnymi trendami, takimi jak przejście na czystą energię, postawiła nas na rozdrożu: wybory, których dokonujemy dzisiaj, mogą zmienić przebieg globalnych emisji.

Oprócz spowolnienia globalnych emisji w ostatnich latach i tegorocznego spadku istnieją obecnie dziesiątki krajów, które zobowiązały się osiągnąć zerową emisję netto do połowy stulecia lub wkrótce potem. Co ważne, Chiny, USA, Unia Europejska, Japonia i Korea Południowa – jedni z największych emitentów – łącznie odpowiedzialni za ponad 60 procent globalnej emisji dwutlenku węgla ze źródeł kopalnych – mają albo prawnie wiążące obietnice lub poważne ambicje osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. lub wkrótce potem.

Produkcja węgla, największego źródła emisji dwutlenku węgla z paliw kopalnych, osiągnęła szczyt w 2013 r. Jej spadek trwa do dziś, jednak zwiększenie ilości gazu ziemnego i ropy naftowej w znacznym stopniu zniwelowało obniżone w ten sposób emisje.

W odpowiedzi na pandemię znajdujemy się w samym środku nadzwyczajnych poziomów inwestycji gospodarczych. Jeśli zostaną one odpowiednio ukierunkowane, będą mogły umożliwić szybki rozwój technologii i usług, które pozwolą nam zbliżyć się do zerowej emisji netto. Wiele krajów, takich jak Korea Południowa i UE, zobowiązało się już do realizacji planów ekologicznej odbudowy, chociaż inwestycje nadal są zdominowane przez wsparcie infrastruktury opartej na paliwach kopalnych.

 

Źródła: Pep Canadell i in. / The Conversation

Global Carbon Budget 2020

The Global Carbon Project

Near-real-time monitoring of global CO2 emissions reveals the effects of the COVID-19 pandemic

Drivers of declining CO2 emissions in 18 developed economies

National Greenhouse Gas Inventory: June 2020

Global emissions to hit 36.8 billion tonnes, beating last year’s record high

Which countries have legally-binding net-zero emissions targets?

Rapid growth in CO2 emissions after the 2008–2009 global financial crisis

China just stunned the world with its step-up on climate action – and the implications for Australia may be huge

South Korea’s Green New Deal shows the world what a smart economic recovery looks like

Zdjęcia: Pixabay, iStock

 

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x