Dlaczego odczuwamy ból dzień lub kilka dni po intensywnym treningu?

Wykonujesz ciężko swój poranny trening – biegasz, podnosisz ciężary lub wykonujesz jeszcze jedną rundę obwodu. Ale ta słodka satysfakcja może szybko zmienić się w żal następnego poranka, gdy będziesz zbyt obolały, by wstać z łóżka.

Wielu z nas doświadczyło pieczenia, bólu, galaretowatych nóg, następnego dnia lub kilka dni po ciężkim treningu. Ale skąd się to bierze i dlaczego pojawia się dopiero po kilku godzinach czy dniach po niektórych treningach?

Jakakolwiek bolesność mięśni, którą odczuwasz 24 do 72 godzin po wysiłku, nazywa się opóźnioną bolesnością mięśni lub DOMS, zgodnie z American College of Sports Medicine (ACMS). Ta bolesność nie pojawia się po wszystkich treningach – tylko wtedy, gdy wykonujesz nowe lub intensywne ćwiczenia, do których Twój organizm nie jest przyzwyczajony. Badanie z 2003 roku w czasopiśmie Sports Medicine wykazało, że dotyczy to zarówno profesjonalistów, jak i nowicjuszy.

“To nie jest oznaka, że ​​zrobiłeś coś złego” – powiedział dr Michael Jonesco, lekarz medycyny sportowej w Ohio State University Wexner Medical Center. “Oznacza to, że rozciągnąłeś swoje ciało na tyle, by spowodować zmiany w mięśniach”.

Boli, to dobrze?

Te zmiany zaczynają się podczas ćwiczeń. Według ACMS skurcze mięśni powodują mikroskopijne rozdarcia wzdłuż mięśnia i pobliskich tkanek łącznych. Te małe uszkodzenia nie powodują bezpośrednio bólu. Raczej ból jest efektem ubocznym procesu naprawy mięśni.

“Bolesność jest produktem ubocznym leczenia” – powiedział Jonesco.

Po uszkodzeniu mięśnia następuje stan zapalny i zaczynają gromadzić się elektrolity, takie jak wapń. Zgodnie z badaniami z 2016 roku opublikowanymi w czasopiśmie Frontiers in Physiology, układ odpornościowy również się angażuje, wysyłając komórki odpornościowe zwane komórkami T w celu infiltracji miejsc uszkodzenia. Naukowcy wciąż nie są pewni, w jaki sposób te procesy łączą się, powodując ból i bolesność, powiedział Jonesco, ale jest prawdopodobne, że łączą się one, aby wywołać zarówno gojenie, jak i ból.

Co więcej, pomimo tego, co być może słyszałeś, gromadzenie się kwasu mlekowego nie jest przyczyną DOMS. Kwas mlekowy, który jest wytwarzany podczas ćwiczeń, gdy mięśnie nadal rozkładają glukozę po zużyciu całego dostępnego tlenu, nie utrzymuje się w ciele wystarczająco długo po wysiłku, aby wywołać bolesność – wynika z badania z 1983 roku w The Physician and SportsMedicine. Około 45 minut po treningu poziom kwasu mlekowego u badanych nie był podwyższony, ale dwa dni później nadal rozwinął się u nich DOMS. Chociaż nadal istnieją pewne kontrowersje dotyczące tego tematu, większość naukowców, w tym American College of Sports Medicine, uważa, że ​​teoria kwasu mlekowego została obalona.

Gdzie jest limit?

Ból mięśni to dobry znak, że robisz postępy. Ale to nie znaczy, że już nadszedł czas, aby powtórzyć ten sam trening, powiedział Jonesco, ponieważ może to zwiększyć ryzyko poważniejszych obrażeń. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, są lekkie ćwiczenia. “Bardzo lekkie – i podkreślam lekkie – ćwiczenia mogą spowodować lepszy przepływ krwi i pomóc rozluźnić mięśnie” – dodał.

Ekstremalna bolesność mięśni to inna sprawa. Ból, który trwa dłużej niż kilka dni lub ból tak silny, że uniemożliwia uniesienie kończyny, może wskazywać na poważniejszy typ urazu mięśni, który może prowadzić do uszkodzenia nerek, powiedział Jonesco. Jeśli bolesność nie ustąpi lub jeśli Twój mocz zmieni kolor na podobny do herbaty, jest to ostrzeżenie wskazujące, że ​​musisz udać się do lekarza.

Jednak w większości przypadków DOMS jest oznaką adaptacji organizmu. Trening, który sprawił Ci tyle bólu za pierwszym razem, następnym razem będzie dużo łatwiejszy.

“Odrobina bólu wskazuje na postęp” – zauważył Jonesco. “Jeśli nie masz żadnych bolesności – może pora zintensyfikować wysiłek”.

 

Źródła: Donavyn Coffey / Live Science

Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS)

Delayed Onset Muscle Soreness – Treatment Strategies and Performance Factors

Skeletal Muscle Inflammation Following Repeated Bouts of Lengthening Contractions in Humans

Zdjęcia: iStock, Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x