Czy możesz nadrobić zarwane noce przez weekend?

Niewystarczająca ilość snu może być szkodliwa dla zdrowia: wiele badań łączy nawet brak snu z wyższym prawdopodobieństwem śmierci w pewnym okresie czasu. Jednak badanie przeprowadzone w Szwecji sugeruje, że jeśli nie możesz spać tyle, ile potrzebujesz w ciągu tygodnia, możesz nadrobić to w weekend.

Naukowcy odkryli, że osoby w wieku poniżej 65 lat, które spały 5 godzin lub mniej w nocy, miały o 65 procent wyższe ryzyko śmierci podczas 13-letniego okresu badania niż osoby, które przesypiały 6 lub 7 godzin. Jednak osoby, które zrównoważyły ​​krótki sen w ciągu tygodnia, dłuższym snem w weekend, nie wykazywały zwiększonego ryzyka śmiertelności.

Innymi słowy, odkrycia sugerują, że możesz być w stanie nadrobić szkodliwe skutki zbyt małej ilości snu.

“Nie możemy powiedzieć, że w 100 procentach to udowodniliśmy, ale rozsądne jest założenie, że tak właśnie się dzieje” – powiedział główny autor badania Torbjörn Åkerstedt, profesor medycyny behawioralnej na Uniwersytecie Sztokholmskim w Szwecji.

We wcześniejszych badaniach dotyczących deprywacji snu i ryzyka śmiertelności często pytano uczestników o średni czas snu, który zazwyczaj jest interpretowany jako harmonogram snu w ciągu całego tygodnia. Ale “podejrzewaliśmy, że to nie wszystko” – powiedział Åkerstedt.

W badaniu Åkerstedt i jego współpracownicy uzyskali dane ponad 38 000 dorosłych, które zostały zebrane w ankiecie medycznej w Szwecji w 1997 r. W ankiecie uczestnicy odpowiadali na dwa pytania dotyczące czasu ich snu, w dni powszednie i dni wolne.

Następnie zespół śledził uczestników przez okres do 13 lat, korzystając z krajowego rejestru zgonów i kontrolował czynniki, które mogły wpływać na ryzyko śmiertelności, takie jak płeć, wskaźnik masy ciała i palenie.

Tak jak wykazały poprzednie badania, czas snu miał związek w kształcie litery U z ryzykiem śmiertelności. Innymi słowy, zarówno zbyt dużo, jak i zbyt mało snu były związane z większym ryzykiem śmierci w okresie badania. Ludzie, którzy spali mniej niż 5 godzin w nocy i ci, którzy konsekwentnie przesypiali 8 lub więcej godzin, radzili sobie gorzej w porównaniu do ludzi, którzy spali 6 lub 7 godzin na dobę.

Krótki czas snu wiąże się z licznymi problemami zdrowotnymi, w tym z udarem, chorobami serca, zespołem metabolicznym, nadciśnieniem i otyłością, z których wszystkie zwiększają ryzyko śmierci. Ale związek między długim czasem snu a ryzykiem śmiertelności jest bardziej tajemniczy i może wynikać z innych czynników, których nie mogliśmy zmierzyć, powiedział Åkerstedt.

“W przypadku długiego snu nie mamy dobrego wyjaśnienia. Uważamy, że musi być coś, co ma związek z zapotrzebowaniem na większą ilość snu i nie jest zdrowe” – dodał. Innymi słowy, ukryty problem zdrowotny może być przyczyną zbyt długiego snu.

Badanie wykazało również, że związek między wzorcami snu a śmiertelnością zniknął u osób w wieku powyżej 65 lat. “W tym wieku ludzie śpią tyle, ile potrzebują, podczas gdy w przypadku 30- lub 40-latków często występuje ogromna rozbieżność między senem, którego potrzebują, a tym, co faktycznie udaje im się uzyskać” – powiedział Åkerstedt.

Chociaż konsekwencje tej rozbieżności można złagodzić poprzez sen w weekendy, mogą istnieć pewne ograniczenia. Badania wykazały, że brak snu wywołuje zmiany fizjologiczne, takie jak utrata neuronów i zmiany w łączności mózgowej, które mogą być potencjalnie długotrwałe i nieodwracalne.

Ponadto utrata zaledwie 1 godziny snu może mieć inny wpływ na organizm niż utrata kilku godzin. “O wiele bardziej niszczycielska jest nieprzespana noc niż ‘niedospana’ godzina” – powiedział Åkerstedt.

 

Źródła: Bahar Gholipour / Live Science

Sleep duration and mortality – Does weekend sleep matter?

Lost sleep could mean lost neurons

Widespread Changes in White Matter Microstructure after a Day of Waking and Sleep Deprivation

Zdjęcia: Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x