Ile soli potrzebujesz aby przeżyć?

Często pojawiające się pytanie na temat soli zazwyczaj brzmi mniej więcej tak: ile soli potrzebujesz, aby być zdrowym?

Aby przeżyć, organizm potrzebuje składników odżywczych zawartych w soli – zwłaszcza sodu.

“Sód jest najważniejszym elektrolitem zewnątrzkomórkowym” – powiedział dr Paul Whelton, profesor globalnego zdrowia publicznego na Tulane University. “Odgrywa rolę w wielu funkcjach zdrowotnych”.

Elektrolity to maleńkie substancje, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc dodatnio i ujemnie naładowane jony przewodzące prąd. Właściwa równowaga tych ładunków wewnątrz i na zewnątrz komórek ma kluczowe znaczenie dla regulacji wielu funkcji organizmu, w tym nawodnienia, ciśnienia krwi oraz prawidłowego funkcjonowania nerwów i mięśni.

A jednak, choć sód jest ważny, większość ludzi spożywa go zdecydowanie za dużo – szczególnie Amerykanie. Zgodnie z oficjalnymi wytycznymi żywieniowymi rządu federalnego, przeciętny dorosły Amerykanin powinien spożywać maksymalnie 2300 miligramów sodu dziennie – ta liczba znacznie różni się od szacowanych 3400 mg, które przeciętny człowiek faktycznie spożywa. Diety wysokosodowe są szeroko powiązane z nadciśnieniem, które może zwiększać ryzyko zawału serca lub udaru mózgu.

Więc ile soli potrzebujesz, aby przeżyć?

“Minimum w kraju takim jak Stany Zjednoczone to prawdopodobnie około 1500 mg dziennie” – powiedział Whelton. Według Food and Drug Administration (FDA) jest to mniej więcej ilość, jaką dorośli z wysokim ciśnieniem krwi powinni spożywać każdego dnia. Jest to również dzienna dawka, jaką Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) zaleca dla dzieci poniżej trzeciego roku życia.

Inne organizacje sugerują, że dorośli mogą spożywać jej znacznie mniej. Według American Heart Association (AHA) minimalne fizjologiczne zapotrzebowanie na sód wynosi mniej niż 500 mg dziennie – lub mniej niż ilość zawarta w jednej czwartej łyżeczki soli kuchennej.

Dla większości Amerykanów jedzenie tak małej ilości sodu jest prawie niemożliwe. CDC szacuje, że z 3400 mg sodu, jaki przeciętny Amerykanin spożywa każdego dnia, około 71 procent tej dawki pochodzi z soli dodanej do przetworzonej żywności. Jak powiedział Whelton, unikanie szczypty soli kuchennej podczas kolacji nie wpłynie na dietę sodową, która jest w dużej mierze zdeterminowana przez producentów żywności.

Jednak niektóre grupy ludzi są narażone na zwiększone ryzyko spadku poniżej minimalnego zapotrzebowania na sód i rozwoju stanu zwanego hiponatremią, który występuje, gdy sód jest zbyt rozcieńczony w organizmie, powodując pęcznienie komórek pod wpływem wody. W takich okolicznościach komórki mogą powodować niezliczone problemy zdrowotne, w tym bóle głowy, nudności i zmęczenie – a nawet mogą zagrażać życiu.

Starsze osoby z zaburzeniami czynności nerek lub osoby przyjmujące leki wpływające na poziom sodu (takie jak diuretyki pomagające wypłukać nadmiar wody i sodu z organizmu) są narażone na zwiększone ryzyko hiponatremii. Podobnie sportowcy, którzy piją nadmierne ilości wody, ale nie uzupełniają sodu, który zostaje wypocony podczas ćwiczeń. (Dlatego wiele napojów dla sportowców zawiera dodatek elektrolitów).

Jednak większość ludzi nie musi martwić się o wystarczającą ilość soli. Jakakolwiek sól, którą spożywasz w swoich regularnych codziennych posiłkach, prawdopodobnie wystarczy, aby Twoje komórki były dobrze naoliwione.

 

Źródła: Brandon Specktor / Live Science

How much sodium should I eat per day?

Sodium in Your Diet

Daily Nutritional Goals for Age-Sex Groups Based on Dietary Reference Intakes and Dietary Guidelines Recommendations

Most Americans Should Consume Less Sodium

Zdjęcia: Unsplash

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x