XVII wieku plantacja Plymouth miała swój własny moment #MeToo

Oryginalne teksty o pierwszej osadzie w Nowej Anglii, które zostały zbadane podczas pisania nowej książki „The World of Plymouth Plantation”, ujawniają, że Plymouth zajmowało się zarzutami o napaść seksualną na początku istnienia kolonii.

W jednym incydencie mężczyzna imieniem John Lyford został uznany winnym gwałtu w Irlandii i wygnany ze swojej społeczności. To pozwoliło mu przenieść się w inne miejsce: na plantację Plymouth.

Przybywa nowy osadnik

Wiele z tego, co historycy wiedzą o Lyford, zawarto w kluczowym tekście o Plymouth, odręcznym opisie osadnika Williama Bradforda „Of Plimoth Plantation”.

Lyford, bezrobotny absolwent Oksfordu, przybył do Plymouth w 1622 roku wraz z rodziną i służbą. Ich podróż zostało sfinansowane przez około 70 inwestorów w Anglii, którzy poparli ugodę w Plymouth.

Niewiele było wiadomo o przeszłości Lyforda poza faktem, że zajmował stanowisko pastora w kościele protestanckim w Irlandii. Niemniej jednak wiązał wielkie nadzieje ze swoim nowym życiem w Nowym Świecie: spodziewał się, że zostanie zatrudniony jako nauczyciel wspólnoty i pewnego dnia zostanie duchownym.

W Plymouth kościół przyjął Lyford jako członka. W tym czasie złożył pozornie szczere, choć niejasne, wyznanie swoich grzechów, pragnienie przebaczenia i chęć przyjęcia do wspólnoty zakonnej. Bradford, który był obecny przy spowiedzi, napisał o tym, jak Lyford „przyznał się do swego dawnego grzeszenia i jego uwikłania w zepsucie, co obciążało jego sumienie.”

Pomimo tego pomyślnego początku Lyford wkrótce skonfliktował się z przywódcami osady. Ponieważ Kościół ostatecznie nie wybrał go na swojego duchowego przywódcę, postanowił stworzyć konkurencyjną kongregację, którą mógłby przewodzić. Napisał również listy do inwestorów ugody, w których krytykował przedsięwzięcie. Lyford przedstawił przywódców jako wrogich Kościołowi Anglii, nietolerujących religijnych poglądów innych i dążących do utrzymania władzy za wszelką cenę.

W wyniku jego skarg w 1625 roku odbyła się rozprawa w Anglii w celu rozpatrzenia zarzutów. Obecni byli inwestorzy, przedstawiciele Lyford i kolonii oraz publiczność złożona z różnych członków społeczeństwa.

Później większość inwestorów wycofała swoje wsparcie dla kolonii. Dlaczego to zrobili, jest niejasne. Albo byli naprawdę oburzeni rewelacjami Lyforda, albo byli szczęśliwi, że mają wymówkę, by przestać wysyłać pieniądze do nierentownego przedsiębiorstwa.

Ale sytuacja Plymoutha mogłaby być znacznie gorsza, gdyby przeszłość Lyforda go nie dogoniła.

Zdemaskowany drapieżnik

Osadnik Plymouth Edward Winslow , który reprezentował Plymouth podczas przesłuchania w Anglii, odkrył, że Lyford ma brudny sekret.

Od mężczyzn zaprzyjaźnionych z Plymouth, którzy byli obecni, dowiedział się, że Lyford stracił posadę w Irlandii z powodu napaści seksualnej. Jeden z parafian Lyforda zwrócił się do niego z prośbą o radę na temat jego przyszłej narzeczonej i zapytał pastora, czy uważa ją za godną żonę dla pobożnego mężczyzny. Lyford zaproponował, że spotka się z tą kobietą – nie wymienioną w aktach – w celu oceny jej wartości. Podczas prywatnego wywiadu podobno ją zgwałcił. Później poradził jej przyszłemu mężowi, aby ją poślubił.

Gdy para wyszła za mąż, panna młoda ujawniła atak pastora, prawdopodobnie mężowi, który następnie potępił Lyford. Kościół zwolnił Lyforda, a on wymknął się z Irlandii, mając nadzieję, że zacznie od nowa.

Ale Lyford musiał ukryć więcej niż jeden incydent. Podczas walki z przywódcami Plymouth, jego żona Sarah powiedziała swoim nowym przyjaciołom, że rutynowo napadał [gwałcił] na ich pokojówki. Pokojówki, będąc młodymi niezamężnymi kobietami mieszkającymi w domach swoich pracodawców, były bezbronne, a sądy kolonialne źle patrzyły na każdego, kto je zaatakował.

Ludzie w strojach z epoki tańczą podczas rekonstrukcji życia na plantacji Plymouth. John Blanding / The Boston Globe przez Getty Images

Ponadto Sarah poinformowała, że ​​Lyford okłamał ją przed ślubem, zaprzeczając plotkom, że spłodził nieślubne dziecko. Po ślubie – a ona nie mogła się sprzeciwić, ponieważ jako żona była zobowiązana do posłuszeństwa mężowi – przyprowadził dziecko do ich domu, aby z nimi mieszkało.

Lyford był daleki od tego, co bywalcy kościoła w Plymouth uznaliby za odpowiedni materiał dla duchownego; był gwałcicielem i kłamcą. Członkowie Kościoła byli wdzięczni, że nie uczynili go swoim przywódcą, i za to i inne niepożądane zachowanie został wygnany z osady.

#MeToo, wtedy i teraz

Dzisiejszy ruch #MeToo skupia się na kobietach zgłaszających przemoc, której były ofiarami. Mówią o atakach mężczyzn, którzy wykorzystują swoją pozycję, by poniżać i atakować bezbronne kobiety.

W XVII wieku kobiety w Irlandii, Anglii i Plymouth rzadko ujawniały swoje kłopoty publicznie. Ale też nie całkowicie milczały.

Bezimienna kobieta w Irlandii powiedziała mężowi, co zrobił pastor, prawdopodobnie po tym, jak dowiedział się, że nie jest dziewicą w noc poślubną.

Sarah Lyford, po latach znoszenia współmałżonka, w końcu opowiedziała o swoim mężu swoim przyjaciołom i diakonowi kościoła w Plymouth. Służące, na które napadł Lyford, zachowywały milczenie, co nie było niczym niezwykłym dla dziewcząt i kobiet w takiej sytuacji, chyba że ciąża zmusiła je do ujawnienia prawdy.

Mężczyźni w Irlandii i Plymouth uznali podłe czyny Lyforda za szczególnie szokujące, ponieważ miał on być mężem Bożym. Mężczyźni w irlandzkim kościele działali zdecydowanie, gdy ujawniono jego gwałt. Oni nie – jak to czasami widzimy we współczesnych kościołach – zaakceptowali jego skruchy i nie zatrzymali go na swoim stanowisku. Zamiast tego szybko go zwolnili. Ludzie z Plymouth chcieli się pozbyć Lyford z wielu powodów; w końcu cieszyli się, że jego naganne napaści na tle seksualnym zdecydowanie go zdyskredytowały.

W przypadku Lyforda mężczyźni zwrócili się przeciwko seksualnemu drapieżnikowi i wspierali kobiety, które skrzywdził. W tym przypadku jego ofiary uzyskały sprawiedliwość.

Ale jest to również przypomnienie, że wtedy – tak jak teraz – wsparcie mężczyzn dla sprawy jest często wymagane, aby pociągnąć sprawców napaści seksualnej do odpowiedzialności.

Źródło: Carla Gardina Pestana

A Genealogical Profile of John Lyford

The World of Plymouth Plantation

Of Plimoth Plantation by William Bradford: The 400th Anniversary Edition

Debts hopeful and desperate; financing the Plymouth Colony

The Plymouth Hero You Should Really Be Thankful for This Thanksgiving

Women and the Law

Sex without Consent Rape and Sexual Coercion in America

Predator Priests Shuffled Around Globe

Zdjęcie: Brownie Harris/Corbis via Getty Images

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x