Ukryty świat bakterii i grzybów odkryty na rysunkach Leonarda da Vinci

Leonardo da Vinci słynie z wyszukanych, dopracowanych dzieł sztuki i zaawansowanych pomysłów technologicznych. Jednak nowe badania ujawniły inny poziom złożoności jego rysunków: ukryty świat drobnych form życia na jego dziełach.

Naukowcy twierdzą, że odkrycia mogą pomóc w stworzeniu „katalogu” mikrobiomu dla dzieł sztuki. Każdy z kawałków zawierał wystarczająco unikalny zbiór drobnoustrojów, który naukowcy mogli później zidentyfikować ponownie, wyłącznie na podstawie badania jego mikroskopowej biologii. Mikrobiomy rysunków miały wystarczająco dużo wspólnych elementów kluczowych, aby pomóc naukowcom wykryć podróbki na podstawie różnic w ich mikrobiomach, a nawet autentycznych rysunków, które były przechowywane w różnych warunkach na przestrzeni wieków. Naukowcy wykazali również, że rysunki da Vinci miały znacznie inny mikrobiom niż oczekiwano, z dużą ilością bakterii i ludzkiego DNA – prawdopodobnie konsekwencją stuleci obchodzenia się z nimi przez konserwatorów dzieł sztuki i innych ludzi. Obecne były również drobnoustroje, które powodują degradację papieru w czasie, co pokazuje, dlaczego wysiłki tych konserwatorów były konieczne. Badanie sprowadza się do weryfikacji koncepcji, pokazującej, jak mikrobiomy mogą w przyszłości ujawnić nieoczekiwane historie niektórych dzieł sztuki lub pomóc wykrywać fałszerstwa.

Naukowcy zbadali mikroskopijny materiał biologiczny, żywy i martwy, na siedmiu “symbolicznych” rysunkach mistrza i odkryli nieoczekiwaną różnorodność bakterii, grzybów i ludzkiego DNA. Większość tego materiału prawdopodobnie wylądowała na szkicach długo po śmierci da Vinci 501 lat temu, więc DNA (a przynajmniej jego większość) prawdopodobnie pochodzi od innych ludzi, którzy zajmowali się rysunkami na przestrzeni wieków, a nie od samego Leonardo. Ale nowo odkryte materiały biologiczne mają swoją historię do opowiedzenia.

Jak napisali naukowcy, największym zaskoczeniem było wysokie stężenie bakterii na rysunkach, zwłaszcza w porównaniu z grzybami. Wcześniejsze badania wykazały, że grzyby zdominowały mikrobiomy przedmiotów papierowych, takich jak te rysunki, ale w tym przypadku była obecna niezwykle duża ilość bakterii od ludzi i owadów (prawdopodobnie much, które w pewnym momencie robiły kupę na papier).

„Podsumowując, owady, pracownicy restauracji i lokalizacja geograficzna wydają się pozostawić niewidoczny dla oka ślad na rysunkach” – stwierdzili naukowcy w oświadczeniu. „[Ale] trudno powiedzieć, czy którekolwiek z tych zanieczyszczeń pochodzi z czasów, gdy Leonardo da Vinci szkicował swoje rysunki”.

Większość tego DNA prawdopodobnie pochodziła od ludzi, którzy restaurowali dzieło począwszy od XV wieku. Zespół nie przeanalizował materiału genetycznego na poziomie szczegółowości niezbędnym do ustalenia, od kogo mógł pochodzić.

Naukowcy wykorzystali nowe narzędzie o nazwie Nanopore, metodę sekwencjonowania genetycznego, która szybko rozkłada i analizuje materiał genetyczny, aby przeprowadzić szczegółowe badanie różnych materiałów biologicznych. Ci sami naukowcy badali w przeszłości artystyczne mikrobiomy, aby ustalić, w jaki sposób posągi odzyskane od przemytników były przechowywane w ukryciu. Idąc dalej, powiedzieli, technika ta może ujawnić nowe szczegóły historii nawet dobrze zbadanych dzieł sztuki.

Badanie zostało opublikowane w piątek (20 listopada) w czasopiśmie Frontiers in Microbiology .

Źródła: Rafi Letzter