Psy dostrzegają preferencje swoich właścicieli (ale i tak robią swoje)

Wiek, w którym ludzkie niemowlęta mogą zrozumieć swoich rodziców, jest intensywnie badany przez naukowców, a badania pokazują, że 18-miesięczne dzieci są w stanie rozpoznać preferencje osoby dorosłej, gdy otrzymują dwa różne rodzaje żywności. Ale czy psy mają taką samą zdolność? Naukowcy z Uniwersytetu Eötvös Loránd postanowili to sprawdzić.

Najpierw przetestowali, jak psy reagują na preferencje właścicieli, gdy postawiono przed nimi dwie opcje: zieloną gumową zabawkę w kształcie pierścienia i plastikową bransoletkę w kwiatki. Psy początkowo wykazywały własne preferencje, a wszystkie 12 psów wybierało zabawkę z pierścieniem.

Następnie wprowadzono właścicieli. Pokazali psu każdy przedmiot, trzymając go przez kilka sekund przed nosem przyjaciela, a następnie umieścili oba kilka metrów dalej. Teraz musieli wskazać preferencje w szczególności dla jednego, co zrobili, kucając za obiektem, dotykając go, patrząc w kierunku swojego psa i dając emocjonalny wyraz. Bransoletka zyskała radosny spojrzenie, a na zabawkę „spojrzano z niesmakiem”.

Następnie właściciele wrócili do swoich psów, aby wydać komendę hozd, co po węgiersku oznacza „aportować”. Czy pies wróci  z przedmiotem, który uszczęśliwił jego właściciela?

Nie. Wszystkie psy przyniosły zabawkę. „W ten sposób psy albo nie są w stanie odróżnić własnych preferencji od preferencji właścicieli, albo nie zdołały zahamować „złej” odpowiedzi” – powiedział współautor artykułu Flóra Szánthó. Zespół postanowił więc wypróbować inną taktykę.

„Aportowanie najwyraźniej nie był dobrym wyborem do mierzenia wrażliwości psów na preferencje innych z kilku powodów” – powiedziała Eniko Kubinyi, główny autor badania – „ponieważ ich własny ulubiony przedmiot był w zasięgu, psy miały niewielką motywację do uwzględnienia wyboru właściciela.

„Założyliśmy, że gdyby te same przedmioty były poza zasięgiem, stymulowałyby to, co wydaje się być „pokazującym” zachowanie u psów i zwracały większą uwagę na wybór właściciela, tym samym osłabiając afordancję zapewnianą przez preferowany obiekt.”

W teście preferencji obiektowych, właściciel psa dał wyraz twarzy sugerując, który obiekt sprawił mu radość, a który obrzydzenie © E. Kubinyi

Zespół powtórzył zadanie, tym razem z 51 psami, prosząc właścicieli, aby zamiast tego umieścili dwa obiekty poza zasięgiem, na parapecie w laboratorium. Połowa psów patrzyła, jak ich właściciele nadają bransoletce szczęśliwy wygląd, podczas gdy pozostali widzieli zabawkę jako ulubioną przez swoich właścicieli.

Tym razem, gdy powiedziano hozd, wzrok psów był monitorowany. „Psy patrzyły na ulubioną zabawkę, gdy ich właściciel wcześniej zareagował na nią szczęśliwą twarzą, [podczas gdy] w drugiej grupie patrzyły tyle samo czasu na bransoletkę i zabawkę”, powiedział współautor Ivaylo Iotchev. Wyrażenie właściciela wpłynęło na zachowanie psów.

„Nie jest pewne, czy ten wpływ jest wynikiem wywnioskowanych i wspólnych reprezentacji” – powiedziała Kubinyi. „Nie znaleźliśmy przekonujących dowodów na to, że psy, podobnie jak 18-miesięczne maluchy, rozumieją subiektywność pragnienia, tj. że różni ludzie mogą mieć różne nastawienie do tego samego obiektu. Jeśli rzeczywiście wywnioskują preferencje właściciela, mogą nie rozumieć aportowania jako czynności polegającej na oferowaniu przedmiotu człowiekowi lub zahamowanie reakcji, ważny aspekt kontroli poznawczej, nie było wystarczająco silne, aby nadpisać własne preferencje zwierząt. Pewne jest to, że to badanie jest pierwszym, które pokazuje, że psy są wrażliwe na wybór właścicieli, nawet jeśli wolą zabrać swoją ulubioną zabawkę, gdy jest w zasięgu”.

Źródło: Amy Barrett

Human Expressions of Object Preference Affect Dogs’ Perceptual Focus, but Not Their Action Choices

Early reasoning about desires: evidence from 14- and 18-month-olds

Zdjęcie: Unsplash

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x