Czy jedzenie tuż przed pływaniem jest niebezpieczne?

Po jedzeniu trzeba odczekać 30 minut, zanim wejdziemy do wody.

To stare porzekadło od wielu lat trzyma niezliczone dzieci przy basenie, które bezsilnie patrzą, jak ich przyjaciele pluskają się dookoła. Ale według nauki pływacy nie mają się czym martwić.

“To miejskie legendy” – powiedział Peter Wernicki, ortopeda w Cleveland Clinic Indian River Hospital i członek Naukowej Rady Doradczej Czerwonego Krzyża. “Po posiłku można pływać w dowolnym momencie”.

Zgodnie z mitem jedzenie kieruje krew w kierunku żołądka i z dala od mięśni, powodując paraliżujące skurcze. A może kieruje krew w kierunku mięśni i z dala od żołądka… również powodując paraliżujące skurcze??

W każdym z tych uzasadnień jest ziarno prawdy, powiedział Wernicki. Niedostateczne ukrwienie może powodować skurcze mięśni. Okazuje się, że kiedy jemy, organizm kieruje dodatkową krew do naszego żołądka. Kiedy ćwiczymy, nasze mięśnie również otrzymują dodatkową krew. Ale zmiana w ukrwieniu po zjedzeniu kanapki nie jest na tyle poważna, aby spowodować nagły wypadek.

Innymi słowy, według kliniki Mayo, skurcze mięśni spowodowane niskim dopływem krwi po prostu nie występują u zdrowych ludzi. Zamiast tego zwykle wskazują na podstawowy stan chorobowy, taki jak miażdżyca, stan, który występuje, gdy ściany tętnic osoby zwężają się i twardnieją.

Był czas, kiedy naukowcy traktowali ten mit poważnie. W latach sześćdziesiątych XX wieku w wielu badaniach sprawdzano, czy jedzenie przed pływaniem wpływa na wyniki sportowców, czy też wywołuje jakiekolwiek nudności. Jedno małe badanie wykazało jednak, że to bujdy. W 1968 roku naukowcy nakarmili 24 pływaków obfitym śniadaniem składającym się z płatków śniadaniowych, tostów, cukru, masła i pełnego mleka, a następnie kazali im czekać przez różne okresy przed pływaniem. Żaden ze sportowców nie doświadczył skurczów ani nudności. Według badań opublikowanych w czasopiśmie Research Quarterly for Exercise and Sport nawet ich wyniki nie uległy pogorszeniu.

Obecnie istnieje wyraźna zgoda co do tego, że jedzenie przed pływaniem nie jest wcale niebezpieczne. W 2011 roku Amerykański Czerwony Krzyż opublikował recenzję naukową na ten temat i stwierdził, że ograniczenia żywieniowe przed pływaniem są niepotrzebne i bezpodstawne.

Jak twierdzi Wernicki, nigdy nie odnotowano przypadku utonięcia osoby, ponieważ przed chwilą coś zjadła.

To powiedziawszy, utonięcie jest nadal poważnym zagrożeniem w Polsce. Według statystyk policyjnych w wakacje 2020 roku w Polsce utonęły 253 osoby, co jest sporą liczbą, biorąc pod uwagę ograniczenia związane z pandemią. Ludzie mają tendencję do tonięcia, gdy zbyt długo wstrzymują oddech pod wodą, oddychają zbyt głęboko przed nurkowaniem lub gdy się zmęczą. Nie musisz się martwić, kiedy jesz, ale zachowaj ostrożność.

Upewnij się, że umiesz pływać i jesteś świadomy swojego otoczenia.

 

Źródła: Isobel Whitcomb / Live Science

Unintentional Drowning: Get the Facts

Muscle cramp

Effect of Eating at Various Times on Subsequent Performances in the One-Mile Freestyle Swim

Policja Statystyka Utonięcia

Zdjęcia: iStock

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x