Starożytni ludzie nauczyli się uczyć kiedy wynaleźli złożone narzędzia

Badanie sugeruje, że ludzie rozwinęli zdolność nauczania, kiedy zaczęli coraz bardziej polegać na bardziej złożonych narzędziach.

Naukowcy twierdzą, że proces społecznego uczenia się poprzez innowacje technologiczne na przestrzeni pokoleń – znany jako kumulatywna ewolucja kulturowa – jest kluczem do sukcesu gatunku ludzkiego, ale jego pochodzenie pozostaje tajemnicą.

Zespół kierowany przez University of Exeter odkrył, że ten wyspecjalizowany proces uczenia się u ludzi ewoluował wraz z zależnością od złożonych narzędzi. Powiedzieli, że kiedy pierwsi ludzie opracowali bardziej skomplikowane instrumenty, dobór naturalny zaczął faworyzować tych, którzy potrafili nauczać.

„Ludzie mają niezrównaną zdolność przekazywania wiedzy pokoleniom” – powiedział dr Alex Thornton z Centre for Ecology and Conservation at Exeter’s Penryn Campus w Kornwalii.

„Tradycyjne teorie zakładały, że kumulatywna ewolucja kulturowa wymaga wyspecjalizowanych procesów, takich jak nauczanie, aby precyzyjnie przekazywać informacje, ale to nie może wyjaśniać, dlaczego procesy te ewoluowały w pierwszej kolejności. Naszym celem w tym badaniu było przetestowanie hipotezy, że procesy te stopniowo „ewoluowały” wraz z coraz większym uzależnieniem od złożonych narzędzi ”.

W ramach badań naukowcy zrekrutowali ponad 600 osób, które utworzyły „łańcuchy”. Otrzymali zadanie opracowania prostego narzędzia – łodzi wykonanej z wodoodpornego papieru – lub bardziej złożonego narzędzia – kosza wykonanego z wyciorów do fajki. Oba narzędzia były następnie używane do przenoszenia kulek, a sukces mierzono liczbą kulek, które nosiło każde narzędzie.

Łódź wykonana z wodoodpornego papieru – „proste” narzędzie stworzone przez uczestników badania © University of Exeter

Łańcuch obejmował 10 „generacji”, w których utworzono 10 wersji narzędzi, z ulepszeniami wprowadzanymi w każdej generacji. Każdy uczestnik albo widział narzędzie wykonane przez poprzednią osobę w łańcuchu, obserwował, jak poprzednia osoba tworzyło narzędzie lub rozmawiał z poprzednim uczestnikiem w ramach procesu uczenia się.

„Proste i złożone narzędzia ogólnie poprawiały się przez „pokolenia”, a w przypadku prostych narzędzi poprawa była mniej więcej taka sama we wszystkich trzech warunkach badania” – powiedziała dr Amanda Lucas z University of Exeter.

„Dzięki złożonym narzędziom nauczanie konsekwentnie prowadziło do większej poprawy w porównaniu z innymi warunkami. Nauczanie wydawało się być szczególnie przydatne w umożliwieniu przekazywania nowych, wysokowydajnych projektów ”.

Kosz z wyciorów do fajki – „złożone” narzędzie stworzone przez uczestników badania © University of Exeter

Dr Alex Thornton kontynuował: „Skutki, które znaleźliśmy, były stopniowe – ale pomysł polegał na przyjrzeniu się początkom kumulatywnej ewolucji kulturowej, a przez wiele pokoleń te stopniowe ulepszenia sumowały się. Nasze odkrycia wskazują na ewolucyjną pętlę sprzężenia zwrotnego między wytwarzaniem narzędzi a nauczaniem. Sugeruje to, że nasi przodkowie mogli zacząć wprowadzać skromne, kumulatywne ulepszenia prostych narzędzi bez potrzeby nauczania, ale gdy narzędzia stały się bardziej złożone, nauczanie stało się korzystne. Ewolucja ulepszonych umiejętności nauczania umożliwiłaby z kolei tworzenie jeszcze bardziej złożonych i skutecznych narzędzi”.

Odkrycia zostały opublikowane w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society B .

Źródło: Sara Rigby, PA Science

The value of teaching increases with tool complexity in cumulative cultural evolution

Zdjęcie: Getty Images

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x