Jak potężne dinozaury o długich szyjach powstały by rządzić jurajskimi roślinożercami

Nowe badania sugerują, że zauropody o długich szyjach, największe zwierzęta, jakie kiedykolwiek chodziły na Ziemi, zyskały dominację w okresie jurajskim dzięki dużej fali aktywności wulkanicznej, która rozpoczęła się około 184 milionów lat temu. Wynikający z tego kryzys środowiskowy mógł spowodować zmianę w życiu roślin, co dało zębatym i z dużymi żołądkami roślinożercom potężną przewagę nad innymi roślinożercami.

Znalezisko pochodzi z odkrycia nowej skamieliny jednego z najwcześniejszych „prawdziwych” zauropodów w argentyńskiej Patagonii. Osady wokół nowo opisanego dinozaura, nazwanego Bagualia alba, są precyzyjnie datowane na 179 milionów lat temu, paleontolog Diego Pol z Muzeum paleontologiczne Egidio Feruglio w Trelew i współpracownicy informowali 18 listopada w Proceedings of the Royal Society B.

Naukowcy odkryli, że B. alba ma charakterystyczne cechy prawdziwych zauropodów: duże, przypominające kolumny nogi; ogromny rozmiar; długie szyje w stosunku do ciała; szerokie i mocne szczęki; oraz duże, łyżeczkowate zęby z grubym szkliwem. Linia ta, znana również jako euzauropody, zdominowała środkową i późną jurę około 174 do 145 milionów lat temu, dając początek gigantom, takim jak Argentinosaurus i Dreadnoughtus schrani.

Pol mówi, że podczas wczesnej jury, od około 201 milionów do 174 milionów lat temu, roślinożerne zauropody konkurowały z wieloma innymi roślinożercami, w tym z zauropodomorfami – odległymi krewnymi, takimi jak Mussaurus patagonicus z mniej potężnymi szczękami i krótszymi szyjami. To, co dało euzauropodom przewagę nad ich roślinożerną konkurencją, było niejasne, po części dlatego, że istnieje stosunkowo niewiele skamieniałości pochodzących z okresu przejściowego między wczesną a środkową jurą.

Jednym z możliwych winowajców był kryzys środowiskowy, który miał miejsce pod koniec wczesnej jury, epizodu globalnego ocieplenia i zakwaszenia oceanów, które doprowadziły do ​​serii wymierania gatunków, szczególnie w oceanach, ale także na lądzie. Naukowcy wcześniej sugerowali, że epizod ten był powiązany z dużymi erupcjami wulkanów na półkuli południowej.

Te erupcje wulkanów mógły również doprowadzić do poważnych zmian w życiu roślin w regionie. W okresie wczesnej jury dominowały paprocie nasienne, sagowce i miłorząb, ale w okresie środkowej jury drzewa iglaste zaczęły kwitnąć w bardziej suchym, cieplejszym klimacie. To z kolei mogło utrudnić życie wielu zauropodomorfom, które zniknęły z zapisu kopalnego po wczesnej jurze.

Jednak badanie pokazuje, że B. alba żyła i miała się dobrze 179 milionów lat temu, długo po następstwie erupcji. Pol i współpracownicy sugerują, że B. alba i inne eusauropody mogły mieć najlepsze warunki do gryzienia bardzo twardych liści drzew iglastych. Pol i współpracownicy sugerują, że ich wyjątkowo potężne szczęki i zęby były w stanie żuć te liście, a ich przewymiarowane jelita były dobrze przystosowane do trawienia twardej materii roślinnej, pozwalając jej fermentować przez wiele dni w jelitach.

Dokładne datowanie nowej skamieniałości jest kluczowym elementem układanki, mówi Pol, ponieważ „dostarcza pierwszego dokładnego dowodu [na to, że] duże zauropody stały się dominującymi roślinożercami w ekosystemach lądowych zaraz po masowych erupcjach.”

Ząb Bagualia alba, odkryty w argentyńskiej Patagonii, nosi typowy dla zauropodów grube szkliwo i charakterystyczny kształt. Cechy te pomogły stworzeniom przeżuwać twarde liście drzew iglastych, które rozkwitły około 180 milionach lat temu. Nowe badania sugerują, że ta zdolność mogła umożliwić zauropodom dominację w okresie jurajskim. SANTIAGO REUIL

Nowa skamielina „jest ważnym dodatkiem do naszego niepełnego obrazu wczesnej ewolucji zauropodów” – mówi Paul Barrett, paleontolog z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. Dodaje, że zbieżność między wiekiem skamieniałości a głównym impulsem aktywności wulkanicznej w regionie jest intrygująca.

Ale, jak mówi, „chciałbym zobaczyć trochę więcej dowodów, zanim przeskaluję to do globalnego wydarzenia”, które doprowadziło do zmian w ewolucji zarówno roślin, jak i dinozaurów. Chociaż jest to najwcześniejsza znaleziona prawdziwa skamielina zauropoda, uważa się, że linia zauropodów sięga kolejnych 40 milionów lat wstecz, do późnego triasu, na podstawie analizy drzewa genealogicznego zwierząt. A naukowcy niewiele wiedzą o tym, jak te wcześniejsze zauropody mogły się odżywiać, a nawet o tym, gdzie na świecie mogły żyć. Na przykład jest możliwe, że pierwsze prawdziwe zauropody żyły w miejscach, w których te zmiany klimatyczne i roślinne nie wystąpiły.

Na razie jednak „autorzy przedstawiają ciekawy nowy pomysł, który możemy przetestować za pomocą nowych odkryć w przyszłości” – mówi Barrett. „Jeśli mają rację, dałoby to dobry wgląd w zrozumienie powiązań między ewolucją planety, klimatem, florą i fauną”.

Źródła: Carolyn Gramling

D. Pol et al. Extinction of herbivorous dinosaurs linked to Early Jurassic global warming eventProceedings of the Royal Society B. Published online November 18, 2020. doi: 10.1098/rspb.2020.2310.

Zdjęcia: © J. GONZALEZ