SpaceX Crew Dragon – historyczny wystrzelenie

SpaceX z powodzeniem uruchomił swój pierwszy operacyjny lot “taksówką” kosmiczną dla NASA w niedzielę (15 listopada), gdy lśniąca biała rakieta Falcon 9 wzbiła się w niebo nad Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego na Florydzie.

Rakieta wystartowała z historycznego Pad 39 NASA o 19:27 EDT (16 listopada o 0027 GMT), przenosząc na orbitę czterech astronautów w kapsule Crew Dragon, a następnie wróciła na Ziemię – statek bezzałogowy lądował na Oceanie Atlantyckim .

SpaceX’s Crew-1 Dragon jest skierowany do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), ale zamiast tradycyjnego zaopatrzenia, które normalnie nosi jego wariant cargo, ten statek kosmiczny przewiózł inny rodzaj ładunku w kosmos: trzech astronautów NASA, Mike Hopkins, Victor Glover, Shannon Walker i japoński astronauta Soichi Noguchi.

Przed startem, jedynym zmartwieniem była pogoda. Wzburzone morze w strefie lądowania Dragon uniemożliwiło start w  w sobotę. Zespoły zdecydowały się opóźnić lot o 24 godziny w nadziei, że statek-dron autonomicznego portu kosmicznego [ statek oceaniczny wywodzący się z barki pokładowej, wyposażony w silniki do obsługi stacji i dużą platformę lądowania i sterowany przez autonomicznego robota.] „Just Read the Instructions” dotrze do strefy odzyskiwania na czas przed startem.

Wraz z uruchomieniem kapsuły Crew Dragon w maju, znanej jako misja Demo-2 , NASA i SpaceX pomogły zapoczątkować nową erę lotów kosmicznych – taką, którą przewodzą firmy komercyjne.

Prawie dziesięć lat temu, 21 lipca 2011 roku, prom kosmiczny Atlantis wylądował po raz ostatni, kończąc historyczną karierę floty promów kosmicznych NASA. Skrzydlata rodzina orbiterów była “wołami roboczymi” NASA przez dziesięciolecia. Prom służył od 1981 roku do 2011 roku, pomógł zbudować Międzynarodową Stację Kosmiczną, która w tym miesiącu obchodziła 20 rocznicę istnienia.

Ale czas promu kosmicznego był ograniczony i tuż przed jego emeryturą NASA zdecydowała, że ​​chce przekazać budowę promów prywatnemu przemysłowi i powierzyć dwóm firmom transport astronautów w kosmos.

NASA wybrała SpaceX i Boeing jako przyszłych dostawców “taksówek kosmicznych”. Te dwie firmy pracowały nad zbudowaniem statku kosmicznego zdolnego do bezpiecznego przewożenia załogi na podstawie kontraktów o łącznej wartości 6,8 miliarda dolarów. Ich pojazdy – SpaceX’s Crew Dragon i Boeing CST-100 Starliner – będą głównym środkiem transportu astronautów w kosmos dla NASA.

Odkąd wylądował ostatni lot wahadłowca, każdy astronauta zmierzający do placówki orbitalnej odbywał przejażdżkę rosyjskim statkiem kosmicznym Sojuz. Teraz ten lot jest pierwszym oficjalnym lotem operacyjnym kapsuły Crew Dragon. W okresie poprzedzającym lot, NASA przyznała statkowi certyfikat do regularnego przewożenia astronautów do i z stacji kosmicznej.

Czterej astronauci opuścili historyczną platformę startową 39A w Kennedy Space Center NASA na Florydzie. To ta sama platforma startowa, z której astronauci Apollo 11 byli wystrzelili na Księżyc, a także gościła pierwsze i ostatnie starty promów kosmicznych. W rzeczywistości 82 starty promów opuściły planetę z tej platformy.

To dziedzictwo jest również reprezentowane w naszywkach z misji. Na naszywce nie ma nazw ani flag. Zamiast tego ma symbole na dolnej krawędzi, aby oddać hołd czterem wcześniejszym amerykańskim statkom kosmicznym, które przewoziły astronautów – wahadłowiec kosmiczny [Space Shuttle], Apollo, Gemini i Mercury.

W niedzielę kwartet astronautów przybył na platformę około trzech godzin przed startem. Podróżowali w dobrym stylu, jeżdżąc białymi samochodami elektrycznymi Tesla Model X, który był udekorowany starym logo NASA, które zostało przywrócone do użytku. Po przybyciu na miejsce wjechali windą do rękawa dostępowego dla załogi, które znajduje się około 265 stóp (81 metrów) nad platformą startową, a następnie weszli do kapsuły.

Po serii testów systemu, ekipa zamykająca [closeout crew] wykryła potencjalny wyciek w włazie statku kosmicznego. Zespół spędził kilka minut, aby rozwiązać ten problem, zanim zamknęli właz statku kosmicznego. Według transmisji internetowej w uszczelnieniu włazu mógł znajdować się mały kawałek gruzu, który został usunięty, zanim załoga została zamknięta w środku. Wkrótce potem uzbroili się Launch Abort System [system przeznaczony do ochrony astronautów przed grożącym niebezpieczeństwem powstałym podczas startu rakiety nośnej]. Ten system jest kluczowym elementem zapewniającym im bezpieczeństwo. SpaceX następnie zaczął zasilać rakietę przechłodzonym ciekłym tlenem i naftą na 45 minut przed startem.

Ale zanim załoga mogła latać, SpaceX musiało udowodnić, że kapsuła Crew Dragon może zapewnić astronautom bezpieczeństwo podczas lotu. Jedną z lekcji wyciągniętych z wypadku promu kosmicznego Challenger w 1986 r. było to, że wszystkie przyszłe załogowe pojazdy będą potrzebowały systemów ewakuacji, których Challenger nie miał.

Chociaż nieprawidłowości podczas lotu są rzadkie, NASA musiało zostać zapewnione, że gdyby jedna z rakiet Falcon 9 SpaceX przestała działać, jej astronauci bezpiecznie wróciliby na ziemie. W związku z tym SpaceX pokazał, jak system działał podczas lotu na początku tego roku.

Po tej udanej misji lotniczej SpaceX wystrzelił dwóch astronautów, Boba Behnkena i Douga Hurleya na lot testowy na ISS. Podczas tego lotu duet wypróbował statek kosmiczny Dragon i spędził około 10 tygodni na stacji, zanim 2 sierpnia wylądował w Zatoce Meksykańskiej.

Podczas gdy Behnken i Hurley potrzebowali około 19 godzin, aby dotrzeć na stację kosmiczną, Crew-1 zajmie to około 27 godzin, aby dotrzeć ISS. W tym czasie astronauci będą mogli się trochę poruszać, przespać, a nawet zjeść trochę jedzenia przed przybyciem na stację kosmiczną. Pojazd jest w pełni autonomiczny, więc jest zaprojektowany do latania bez udziału człowieka. Ma jednak kompletny panel kontrolny, z którego astronauci mogą korzystać w razie potrzeby.

Hopkins jest dowódcą misji, a Glover służy jako pilot. Walker i Noguchi będą specjalistami od misji. Duet został dodany do listy misji około siedem miesięcy temu i przeszedł szkolenie podczas szczytu pandemii.

„Byłem mile zaskoczony tym, jak SpaceX poradził sobie ze szkoleniem i wszystkim” – powiedział Noguchi podczas konferencji pasowej. „Hopper to wspaniały przywódca”.

Hopkins, Walker i Noguchi są weteranami latania, jednak ten lot będzie pierwszym lotem Glovera.

„Trudno to wyrazić słowami, to surrealistyczne” – powiedział Glover przed lotem. „Nie mogę się doczekać, kiedy polecę w kosmos. Mamy niesamowity statek kosmiczny i zamierzamy dołączyć do niesamowitego zespołu”.

Astronauci Crew-1 pozują do zdjęcia w Launch Complex 39A w Kennedy Space Center na Florydzie. (Zdjęcie: Soichi Noguchi / Twitter )

Astronauci Crew-1 dołączą do trzech osób już mieszkających i pracujących na stacji kosmicznej. W październiku astronauta NASA Kate Rubins oraz dwóch rosyjskich kosmonautów Sergey Kud-Serchkov i Sergey Ryzhikov zostali wystrzeleni na orbitalną placówkę i są gotowi na powitanie nowych członków załogi.

Hopkins wyjaśnił podczas odprawy przed lotem 9 listopada, że ​​stacja kosmiczna może być trochę ciasna po przybyciu Crew-1. Obecnie na stacji kosmicznej brakuje kapsuły sypialnej. Dzieje się tak, ponieważ historycznie liczebność załogi ISS wynosiła sześć osób, a przybycie Crew-1 spowoduje, że populacja orbitującego laboratorium wzrośnie do siedmiu. Według Hopkinsa będzie spał w Dragonie, dopóki na stację kosmiczną nie przybędzie kolejna kapsuła sypialna, która może przybyć w połowie misji lub po powrocie zespołu Crew-1 na Ziemię.

Może brakować kapsuły do ​​spania, ale wysłanie załogi złożonej z czterech astronautów zwiększy liczbę badań prowadzonych na stacji kosmicznej.

W tym celu kapsuła Dragon wraz z czterema astronautami przenosi na stację cały szereg sprzętu badawczego. Niektóre z nich to studencki projekt genetyczny, przyszłe skafandry kosmiczne do testów i mikroby zjadające skały.

Nowicjusz w kosmosie Victor Glover weźmie udział w innym eksperymencie badawczym, który pomoże zrozumieć, w jaki sposób lot kosmiczny może zmienić układ odpornościowy żołnierza. Glover zbierze próbki biologiczne ze swojego ciała podczas misji, co pomoże naukowcom zbadać, jak zmiany w diecie mogą wpływać na funkcje odpornościowe astronauty, a także na ich własny mikrobiom. Badanie, zwane eksperymentem fizjologii żywności, będzie kontynuowane.

Wzmacniacz Falcon 9 SpaceX ląduje na statku oceanicznym „Just Read the Instructions” po uruchomieniu misji Crew-1, 15 listopada 2020 r. (Zdjęcie: telewizja NASA)

Około dziewięć minut po udanym starcie, pierwszy stopień wzmacniacza Falcona 9 wylądował na statek-dron SpaceX, „Just Read the Instructions” (JRTI), który stacjonował na Oceanie Atlantyckim. Oznaczało to 65 lądowanie firmy i 12 dla tego konkretnego statku statku oceanicznego.

JRTI to najnowszy statek-dron SpaceX, który przeniósł się na wschodnie wybrzeże w tym roku. Wraz ze swoim odpowiednikiem, „Of Course I Still Love You”, stateki-drony pomogły SpaceX w ich wysiłkach związane z ich wysiłkami w zakresie ponownego wykorzystania

SpaceX planuje ponowne użycie dopalacza misji podczas następnego załogowego lotu, który ma wystartować wiosną 2021 roku. Na pokładzie będzie kolejna załoga złożona z czterech astronautów: Shane Kimbrough z NASA, Megan McArthur wraz z francuskim astronautą Thomasem Pesquetem i Japoński astronauta Akihiko Hoshide.

Crew-1 ma zadokować na stacji kosmicznej w poniedziałek 16 o godzinie 23:00 EST (17 listopada o 0400 GMT), a ich przybycie będzie można oglądać na żywo tutaj. Załoga Crew-1 pozostanie na placówce orbitalnej przez sześć miesięcy.

Źródło: Amy Thompson / space.com

Zdjęcie: Joel Kowsky / NASA

Tematy:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x