Czy możesz pozbyć się koszmarów?

Prześcieradło jest wilgotne od potu. Jest ci zimno, ale twoje serce bije, jakby bandyta właśnie ścigał Cię ciemną uliczką. To był tylko koszmar, mówisz sobie – nie ma się czego bać. Ale nadal jesteś pełen lęku.

Biorąc pod uwagę, jak niepokojące mogą być koszmary, czy istnieje sposób, aby śniący pozbyli się złych snów?

Badania są ograniczone, ale niektóre z nich sugerują, że ludzie, którzy potrafią opanować świadome śnienie – to znaczy zdolność bycia świadomym koszmaru, a być może nawet kontrolowania go bez przebudzenia – mogą pomóc nam uzyskać odpowiedź.

Koszmary są częścią ludzkiego doświadczenia, szczególnie w przypadku dzieci. Lekarze zazwyczaj nie traktują okazjonalnych koszmarów jako problemu, ale u niektórych osób koszmary pojawiają się często i negatywnie wpływają na ich życie w ciągu dnia. Mogą to być objawy zaburzenia snu, które może wynikać z urazu, stresu i niektórych leków.

Według Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu, która przeanalizowała dostępne badania dotyczące leczenia zaburzeń snu związanych z koszmarami, istnieje szereg leków i terapii, które są poparte rygorystycznymi badaniami z 2010 roku opublikowanymi w Journal of Clinical Sleep Medicine. Jednak koszmary jak i ich podłoże mogą być skomplikowane, a naukowcy wciąż starają się je zrozumieć, mówi dr Rachel Salas, ekspert od zaburzeń snu i profesor neurologii w Johns Hopkins Medicine w Baltimore.

Wiemy, że ludzie mają różne rodzaje koszmarów w różnych momentach cyklu snu. Wiele snów ma miejsce w fazie snu zwanej REM. Ta faza jest najbardziej prawdopodobna do wytworzenia snów, w których robimy rzeczy “których normalnie nie robimy”, jak np. latanie – powiedziała Salas. Skany pokazują, że mózgi osób w fazie snu REM wyglądają podobnie do mózgów osób, które nie śpią.

Ludzie zazwyczaj rozpoczynają sen REM około 90 minut po zaśnięciu i pod pewnymi względami ciało wchodzące w fazę REM wydaje się budzić – zaczynasz oddychać szybciej i bardziej nieregularnie, zwiększa się tętno i ciśnienie krwi. Może to wyglądać tak, jakby ciało przygotowywało się do ruchu, ale ludzie rozwinęli sprytny mechanizm, który chroni śniących przed nimi samymi. „Kiedy przechodzimy w fazę REM, aktywność mięśni spada” – powiedziała Salas. “W przeciwnym razie odgrywalibyśmy nasze sny”.

Wyłączanie koszmarów

Możliwe jest osiągnięcie świadomego śnienia, ale nie wykonano jeszcze wystarczającej ilości prób, aby ustanowić terapię świadomym snem jako akceptowaną praktykę medyczną. To powiedziawszy, badania opublikowane w ostatniej dekadzie utrzymały przy życiu możliwość, że taka terapia może pomóc ludziom cierpiącym na uporczywe, powracające koszmary, zgodnie z recenzją z 2019 roku opublikowaną w czasopiśmie Frontiers in Psychology.

Jeśli chcesz wypróbować świadome śnienie, możesz wypróbować następującą strategię, znaną jako “obudź się z powrotem do łóżka”, według dr Sérgio Arthuro Mota-Rolima, badacza z tytułem doktora na Federal University of Rio Grande do Norte.

Najpierw ustaw alarm na 30 minut przed godziną normalnego budzenia się. Ale kiedy włączy się alarm, nie wstawaj. Zamiast tego pomyśl o świadomym śnie, gdy ponownie będziesz zasypiać. Nie ma gwarancji, ale ten sposób zwiększa szanse na to, że będziesz śnił świadomie, powiedział Arthuro. Warto też pomyśleć lub porozmawiać o tym dzień wcześniej, ponieważ sny są bardzo sugestywne – dodał.

Jeśli zdasz sobie sprawę, że jesteś w koszmarze, najprostszym sposobem, aby go zatrzymać, jest obudzenie się. Jednak niektóre dowody sugerują, że można pozostać w koszmarze, ale wyeliminować swój strach, wiedząc, że nie znajdujesz się w fizycznym niebezpieczeństwie. Niektórzy uczestnicy badania zgłaszali nawet, że zamieniali koszmar w przyjemniejszy sen.

Oczywistą barierą do świadomego śnienia jest to, że świadome sny nie są powszechne. Chociaż większość ludzi miała kiedyś świadomy sen, przeciętny człowiek będzie miał ich mniej niż 10 w całym swoim życiu, powiedział Arthuro. Jednym z powodów, dla których przeprowadzono tak niewiele badań nad terapią świadomych snów, jest to, że naukowcy wciąż poszukują najskuteczniejszych sposobów na wywołanie świadomych snów. W 2014 roku ustalili, że używanie pewnych częstotliwości stymulacji elektrycznej może zwiększyć prawdopodobieństwo, że śniący zda sobie sprawę, że śni.

I chociaż świadome sny to jeden ze sposobów radzenia sobie z koszmarami, istnieją inne opcje. Jeśli koszmary “zakłócają twój sen lub jeśli doznałeś kontuzji (podczas koszmaru), powinieneś poszukać pomocy medycznej” – powiedziała Salas. Twój lekarz pierwszego kontaktu prawdopodobnie skieruje Cię do specjalisty od snu w celu dalszej oceny.

 

Źródła: Grant Currin / Live Science

Best Practice Guide for the Treatment of Nightmare Disorder in Adults

My Dream, My Rules: Can Lucid Dreaming Treat Nightmares?

Nightmares in the context of PTSD treated with psychoeducation regarding lucid dreaming

Pre-sleep treatment with galantamine stimulates lucid dreaming: A double-blind, placebo-controlled, crossover study

Induction of self awareness in dreams through frontal low current stimulation of gamma activity

Zdjęcia: Pixabay

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x