Dinozaury kaczodziobe przekroczyły oceany aby dotrzeć do Afryki

Te pierwsze skamieniałości dinozaura kaczodzioba odkryto w Afryce, co sugeruje, że dinozaury przekroczyły oceany aby się tam dostać. Naukowcy odkryli skamieniałości nowego dinozaura Ajnabia odysseus w skałach Maroka z końca kredy, 66 milionów lat temu.

Ajnabia był członkiem grupy dinozaurów kaczodziobych – różnych gadów roślinożernych, które osiągały do ​​49 stóp (15 m) długości – i miały tylko około 10 stóp (3 m) długości.

Kaczodzioby wyewoluowały w Ameryce Północnej i ostatecznie rozprzestrzeniły się na Amerykę Południową, Azję i Europę.

Afryka była kontynentem wyspiarskim w późnej kredzie i odizolowanym przez głębokie morze, więc wydawało się, że dinozaury kaczodziobe nie mogą się tam dostać.

Dr Nicholas Longrich z Milner Center for Evolution na Uniwersytecie w Bath powiedział, że odkrycie nowej skamieliny w kopalni kilka godzin od Casablanki to „ostatnia rzecz, jakiej można by się spodziewać”.

„To było zupełnie nie na miejscu, jak znalezienie kangura w Szkocji. Afryka była całkowicie odizolowana przez wodę – więc jak się tam dostali? ” Powiedział dr Longrich.

„Sherlock Holmes powiedział, że kiedy wyeliminujesz niemożliwe, cokolwiek pozostanie, nieważne jak nieprawdopodobne, musi być prawdą. Nie można było dojść do Afryki. Te dinozaury ewoluowały długo po tym, jak dryf kontynentów podzielił kontynenty i nie mamy dowodów na istnienie mostów lądowych. Geologia mówi nam, że Afryka została odizolowana przez oceany. Jeśli tak, jedyny sposób, aby się tam dostać, to woda ”.

Naukowcy zbadali charakterystyczne zęby i szczęki Ajnabii i odkryli, że dinozaur należał do Lambeosaurinae, podrodziny kaczodziobów z rozbudowanymi kościstymi grzebieniami głów.

Lambeozaury wyewoluowały w Ameryce Północnej, zanim rozprzestrzeniły się do Azji i Europy i nigdy wcześniej nie były odkrywane w Afryce. Kaczodzioby musiały przepłynąć setki mil otwartej wody, spływając po gruzach, unosząc się lub pływając, aby dotrzeć do Afryki.

Prawdopodobnie były potężnymi pływakami, ponieważ miały duże ogony i potężne nogi i często są odkrywane w osadach rzecznych i skałach morskich, więc mogły przepłynąć tę odległość.

W związku z tym dinozaur został nazwany Ajnabia odysseus – Ajnabi to po arabsku „cudzoziemiec”, a odysseus pochodzi od greckiego marynarza.

Przejścia przez ocean z udziałem zwierząt są rzadkimi zdarzeniami, ale zostały wcześniej zaobserwowane.

W jednym przypadku legwany zielone wykorzystały szczątki do przemieszczania się między wyspami karaibskimi podczas huraganu. Żółw z Seszeli przepłynął również setki mil przez Ocean Indyjski, aby wykąpać się w Afryce.

„Przez miliony lat zdarzenia, które zdarzają się raz na sto lat, prawdopodobnie zdarzają się wiele razy” – powiedział dr Longrich.

„Przejścia przez ocean są potrzebne, aby wyjaśnić, w jaki sposób lemury i hipopotamy dotarły na Madagaskar lub jak małpy i gryzonie przedostały się z Afryki do Ameryki Południowej. O ile wiem, jako pierwsi proponujemy przejścia przez ocean dla dinozaurów ”.

Międzynarodowym zespołem naukowców kierował Uniwersytet w Bath, w skład którego wchodzili naukowcy z University of the Basque Country UVP/EHU in Spain, George Washington University in the US, the Natural History Museum of Sorbonne University in France, and Universite Cadi Ayyad in Morocco.

Dr Nour-Eddine Jalil z Natural History Museum of Sorbonne University opisał, w jaki sposób dinozaury dotarły do ​​Afryki i odkrył skamieniałość zwierzęcia lądowego w środowisku morskim jako „następstwo nieprawdopodobnych wydarzeń”.

To „podkreśla rzadkość naszego znaleziska, a tym samym jego znaczenie” – powiedział dr Jalil.

„Ajnabia pokazuje nam, że hadrozaury postawiły stopę na afrykańskiej ziemi, mówiąc nam, że bariery oceaniczne nie zawsze są przeszkodą nie do pokonania”.

Źródło: Jason Goodyer